Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Stiga Park här?

10 inlägg 12651 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stiga Park här?

Fisketorp  
#11364 Tjenare!

Kanske är en förliten maskin för detta forum, men provar ändå=)

Inhandlade en stiga Park här för någon dag sedan, priset var lågt och därav lite pill att göra..
Solenoiden verkar paj, några kablar ska kopplas, justering av boms, växel vajer mm.

Är även så att den är extremt kännslig på gasen, varvar som en tok bara jag funderar på att höja den..
Har en äldre 11Hp motor på den och förgasaren har 3st skruv som jag fattat det..
1st där man ställer tomgången(gasvajern är kopplad till denna)
1st i botten av förgasaren (är detta ställbar nål?)
1st i toppen (luft skruv?)

ska ta en bild imorgon ifall det behövs..
tänkte höra hur man bäst går till väga för att ställa in den bra, typ skruvar allt i bott, undrar även vad skruvaran gör så att säga=)

försökt skruva lite men ingen hejare på det, blir kanske till att lämna in inför nästa sommar så den går bra, vill ju inte varva sönder motorn

mvh//Maritn



   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#11523 En del läsare men tyvärr mindre med svar..

fixade starten mm själv men efter en del trixande me förgasaren gav jag upp, körde dene till en kille som jobbar med motorer driver egen firma.

100kr inkl tändstift kostade det och nu går den som den ska. om man ändå kört dit den direkt så hade man sparat någon timmes pill och många L bensin=)

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#11526 Hej,
Lite synd för dig att det inte verkade finnas information kring problemet på forumet, roligt dock att det löste sig och att du skrev in det på forumet!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11531 Förknasarjustering har jag inte provat på nån 11hk men upptäckte att en 8 hk gick mycket bättre på fullbelastning när luftfilteret tvättades ur ordentligt och oljades in igen, vevstaken brast ett halvår senare :cry:

Istället för att köpa en annan beg klippare så köpte jag en ny motor som nu bara fanns som 11hk :?:
2 timmars mek sen gick Villan som ett spjut

Avatar Fallback
Fisketorp  
#11541
gnisten83 skrev:Förknasarjustering har jag inte provat på nån 11hk men upptäckte att en 8 hk gick mycket bättre på fullbelastning när luftfilteret tvättades ur ordentligt och oljades in igen, vevstaken brast ett halvår senare :cry:

Istället för att köpa en annan beg klippare så köpte jag en ny motor som nu bara fanns som 11hk :?:
2 timmars mek sen gick Villan som ett spjut


Blev så nöjd med hans jobb och kostnad, så ska köra ner min Traktorklippare av märke Partner 12hk degraderad till 8Hk =/

Även om filtret ser rent (från "böss") ut är det smutsigt ändå?
vad tvättar man det i, bensin? ska man bara dutta det i olja eller lägga det i olja tills det sugit sig "mätt"

Hmm inte så att den var ställd på för högt varv?
när jag pillade själv så blev jag ganska nöjd med varvet på tomgången, det var på TOK för högt nästan lika högt som han stälde fullgas, inte konstigt att den drog mkt soppa=)
möjlige han ställde den lite snålt på varvet för att spara motor också den är från 83=/


jo skulle ju fråga dig vad kostar det att få ny motor?
Han jag köpte av tippsade om att vid inbyte fick man nu 13Hk för 5tusen
kan det ju vara värt om klipparen är bra i övrigt.

//Martin

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#11543
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Lite synd för dig att det inte verkade finnas information kring problemet på forumet, roligt dock att det löste sig och att du skrev in det på forumet!

MvH Fredrik


Med så enormt många frågot kan man inte begära svar på allt som skrivs
även om det verkar lite nonschalant med 133visningar och 0svar=)

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11544 Jag har en Park från 80nåt men jag har inte skruvat på förgasaren då den har gått bra hittils. Enda problemet jag haft var styrvajern som var av o det verkar vara ett vanligt fel. Jag har följt tråden men som sagt inte haft nåt att tillföra(än iaf).

En annan grej som jag inte gillar är att den är så tungstyrd. Kör man på 3an så är det svårt att hinna med i hörnen o runt träden. På 2an går det för sakta. Nån enkel form av hydraulik där vore inte fel.

Magnus M

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11545 Lite OT, men,,,,,

Skriker man "Stiga Park" åt grannen så är resten av hans dag garanterat förstörd.
Han hade (precis som många andra), enormt mycket problem med sin nya "park", så den gick mer på släpvagnet T&R till verkstan än på gården.
Maskinen såldes dock iväg i god tid innan garantin gick ut,,, ett förnuftigt beslut om ni frågar mig.

Hoppas iaf att du har mer tur med din maskin, Fisketorp.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11550 Nja filtret blir lite mögigt med typ damm från jord och tvättas med diskmedel och vatten.
Sedan vrides/kramas allt vatten ut och kramar in olja i den istället.

Jo det är möjligt att det var för högt varvtal på den men den var nog rätt sliten oxå då den tog rätt mycket olja, fick fylla från lågmärket varje gång för 2 timmars klippning.

5000 lät för billigt! Brigg o Stratton har slopat de gamla motorserien rätt nyligen och ersatt dom med nya med toppventiler och jag fick ge drygt 7000 för min 11hk.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#11555
Magnus M skrev:Jag har en Park från 80nåt men jag har inte skruvat på förgasaren då den har gått bra hittils. Enda problemet jag haft var styrvajern som var av o det verkar vara ett vanligt fel. Jag har följt tråden men som sagt inte haft nåt att tillföra(än iaf).

En annan grej som jag inte gillar är att den är så tungstyrd. Kör man på 3an så är det svårt att hinna med i hörnen o runt träden. På 2an går det för sakta. Nån enkel form av hydraulik där vore inte fel.

Magnus M


Min är nog också från 80talet men med bytt motor dok gammal 83a somsagt... styrvajern är nybytt enligt ägaren dok verkar den slira mkt på drivremen då den inte orkar upp för lite lutning på högsta växel, ska byta detta nästa sommar tänkte jag.

trög kan man lugnt säga att den är, bra träning verkar det vara iallafall=)
fäller man upp aggregatet går det mkt lättare så ett svävande aggregat istället för ett flytande hade nog gjort gott..
även funderat på hydralik men då kostar det onödigt?=(

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).