Virkesmätning och Matrisfub

Massavedsvolymen varierar med mätaren

4 inlägg 2923 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Massavedsvolymen varierar med mätaren

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115256 Erik Axelsson (en åkare i Avesta) är mycket kritisk till hur massaveden mäts in och hävdar bestämt att volymen varierar beroende på vilken mätare som har mätt traven http://www.skogsland.com/akare-kritisk- ... 2011-01-18 Qberas vd har en helt annan åsikt i frågan...
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Massavedsvolymen varierar med mätaren

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115259
Niking skrev:Erik Axelsson (en åkare i Avesta) är mycket kritisk till hur massaveden mäts in och hävdar bestämt att volymen varierar beroende på vilken mätare som har mätt traven http://www.skogsland.com/akare-kritisk- ... 2011-01-18 Qberas vd har en helt annan åsikt i frågan...
/Niklas


Varför är jag inte förvånad...

Avatar Fallback

Re: Massavedsvolymen varierar med mätaren

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115266 Det är ingen ny erfarenhet. Frågan är hur mycket det ska tillåtas skilja. På vägmätningens tid så var det noga vilken mätare dom fick. Nu är mätaren mera anonym.

Avatar Fallback

Re: Massavedsvolymen varierar med mätaren

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115559 jodå! jag jublade! när jag såg notisen på nätet , .. nu pratar vi samma grejer som vi upptäckte för 10 år sedan .. och som finns att läsa i flera trådar här på forumet ... kort sagt det stjäls virke

tex . eftermiddag .. eget virke / bil ! YES ! (kaffe i koja ) ...ska du inte ta massa nu ? ..nej det är fel skift mätare .. jag kör massan morron nästa vecka !

och naturligtvis finns en förklaring till detta !! .. och naturligtvis finns en spridning av denna felmätning , detta är över hela riket , o.a.s längd på virket eller typ av massa

och det är exakt det Erik Axelsson beskriver ... all heder åt erik som begärde SK . PROVMÄTNING ! och skördaren som har bättre koll ;-)

exakt ! så här ska det gå till :wink:
(och tänk nu inte bara på dessa lassen ..utan över hela riket ) ...mycket gratisvirke blir det ...

men hur ska man hindra detta ? .. :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).