Före och efter jobbet

stödutfodra rådjur...

52 inlägg 47766 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51920
Ulf skrev:Så länge du inte har satt upp något jakttorn,skjutlave eller något liknande, som kan förknippas med jakt i närheten av utfodringsplatsen..Då borde det inte kunna jämföras med åtel eller inmatning..
Kolla med jägarförbundet eller länstyrelsen om dom har någon information om hur man bör göra..
Mvh. Ulf


Det är väl bara björn man ej får skjuta på åtel? Vildsvin t.ex skjuts ju nästan bara på utfodringsplats? Jag läste nyligt att det utfodras så hårt att många vildsvin nu lider av karies och tandlossning!

/Nisse

Elmia
Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51925 Jag är inte tvärsäker...Men jag tror att det finns en juridisk skillnad i mellan en utfodringplats och åtelplats..och var och hur dessa är placerade och utformade..
Någon som är kunnig på området..?
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51927 ja, ja skulle åxå vilja veta, framförallt i dagens läge när man hamnar i finkan lättare om man har ihjäl en fridlyst fågel än om man tar kål på en människa.. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

lson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52466 Hej ,,

Utfodring får du göra på egen mark eller om du pratat med markägaren,,

Men en åtel är för att locka vilt , och då gäller det att den ska inte locka vilt från annans mark ..

Utfodring av rådjur går bra med ensilage , krossad spannmål , frukt , potatis och ren pellets ,,

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52490 Ja har varit till en butik i närheten å fått en hink me lite Äpplen... efter som ja inte har nån speciel plats än så skickade ja ut lite små högar där ja vet dom håller till... få se idag om dom hittat äpplena å om dom käkat upp dom....

   TS
Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

djurvän  
#115168 Å fy vad dåligt jag mår nu... Vi har mellan 7-10 rådjur som går i skogen som angränsar till vår tomt och vi har stödutfodrat dem hela vintern men bla bröd... Ska givetvis sluta med det genast, hoppas bara våra vänner inte tagit skada.. De har dock mest fått grönsaker och frukt som vi får från vissa matbutiker. Tänk vad mat det slängs! Men det är ju bra under vinterhalvåret då rådjuren ofta behöver hjälp. Jag rekommenderar er som stödutfodrar rådjur att fråga efter "gamla"(ofta är det jättefina)grönsaker och frukt i mataffären-vi får mycket! Och då är det ändå andra som också kommer och vill ha!
Nu ska brödet bort-kan kanske ge det till nån som matar änder eller andra fåglar. Vi kan ju inte mata "våra" fåglar med det då rådjuren är överallt på vår tomt. Önskar SÅ att jag hade läst mig till detta tidigare...:(

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115173 Ursäkta, men jag trodde vi hade för mycket rådjur som det är redan?

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

alias  
#115175 Fredrik Widemo på Jägareförbundet uttalade sig om rådjursutfordring på http://www.jaktsnack.se:

"Bladrikt ensilage, bladrikt hö, frukt, rotfrukter, spannmål, foderpellets.

Morötter innehåller inte mycket näring, men mycket vatten. Håller med Amakulu; brukar inte vara poppis. Kan vara bra som tillägg, ffa för djur som är i för dålig kondition för att ha energi nog at smälta snö till vatten.

Krossad spannmål är förstås bättre än okrossad, men genom att tugga kornen så krossar ju vilteten hel del av dem. Håller med om att havrekross är optimalt, men har man inte det eller möjlighet att krossa tillräckliga mängder så är helt spannmål OK. De korn som inte tuggas sönder kommer dock mycket riktigt huvudsakligen gå "rakt igenom".

Det enda som är absolut olämpligt är broccolli och andra kålsorter; kan ge allvarlig kolik om man ger det i några mängder.

Varierad kost är alltid bra, dvs att erbjuda fler olika saker."

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: stödutfodra rådjur...

Kjell S  
#115176 Här hemma stödutfodrar vi vargarna med rådjur...

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115217
Mangan skrev:Ursäkta, men jag trodde vi hade för mycket rådjur som det är redan?



Kan man ha för mkt rådjur åxå?...

   TS
Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

sjohult  
#115223 om ni nu ska stödutfodra med hö se då till att rådjuren har tillgång till vatten. annars törstar dom ihjäl. Då det inte finns något vatten i höet som det tex. finns i ensilage.

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

Mariaskogsrået  
#115224 Här finns ganska bra info, hö ska man inte ge...

http://svt.se/2.107106/1.1527133/mata_r ... e1719031=2

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115228
nutte skrev:
Mangan skrev:Ursäkta, men jag trodde vi hade för mycket rådjur som det är redan?



Kan man ha för mkt rådjur åxå?...


Tja, om man vill odla skog så...

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115239
Mangan skrev:
nutte skrev:
Mangan skrev:Ursäkta, men jag trodde vi hade för mycket rådjur som det är redan?



Kan man ha för mkt rådjur åxå?...


Tja, om man vill odla skog så...



Ja men då äre ju bra att ha rådjur, för när älgarna är slut åt vargarna så har dom rådjur iställe;)... skämt å sido... Hur skadar rådjuren skogen? genom fejning?... eller? rådjur äter väl mest "gräs"?

   TS
Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115242 Nej rådjuren tar plantan i 5-50cm höjd. Har man stängsel så ser man all självsådd av tall, småplantor.
Utan stängsel så finns inga självsådda plantor kvar.
Vid rådjursexplosionen som var i början på 90-talet så strök även granplantor med.
Tack o lov så kom räven tillbaka och levde gott på alla kid.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar