Skogsmiljö och Trädlära

Mycket toppbrott denna vinter

37 inlägg 16939 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mycket toppbrott denna vinter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113757 Idag var jag ute och skidade på fastigheten. 60-70 cm blöt snö, en del toppbrott och t.o.m. en del rotvältor på grund av all ¤%& snö. Jag lär inte sakna motorsågsjobb när snön börjar smälta och det går att ta sig fram till fots på fastigheten. 😡 😡

Hur har ni det med toppbrott denna vinter?
/Niklas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Kse  
#113761 Förra vinter var hemsk, xtrem upplega och när det kom lite vind så for topparna som tändstickor. Har sett mycket skador när man varit runt och markberett i somras.
Ser lite bättre ut i år.
Bilden är tagen i februari förra året.
Upplega.JPG

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

masterchief  
#113770 Det blit nog att knalla i mina hemtrakter ett par månader med skördarna i vår, skulle tippa ett par veckor på egna fastigheten med en skördare :wink:
Och den har 130ha produktiv skogsmark.

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

halvproffs  
#113796 I dom här trakterna tror jag att vi klarar oss pga den torra lätta kallsnön. Visst blir det väl några men det räknas inte.

Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113823 Inte speciella problem här i Härjedalen heller. Tror vi har minst snö i Sverige nu. Lätt och kall är den också.

Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

bruun280  
#113919 Tror faktiskt inte det är så farligt ännu (i småland). En del löv har lutat betänkligt men har rest sig efter töet.

Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Bengt.Svensson  
#113935 I mina trakter verkar det bli en hel del topp-brott plus en del rotvältor. Det kommer att bli betydligt mer än förra året då vi inte hade speciellt mycket trots att det var mer snö då. (Å andra sidan är våren ännu långt borta...) Det verkar också som det är ungefär lika mycket topp-brott oavsett om det är gallrat eller ogallrat.
Jag hoppas på att kunna reda mig med motorsåg, ATV och en svåger som behöver ved - släppa in skördare och skotare för att reda upp toppar över halva fastigheten känns dyrt. Eftersom jag haft mycket baggaträd så vill jag inte heller låta det ligga.

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Torparn79  
#114084 har inte sett ett enda toppbrott hittills i vinter..
har bara haft torrsnö fram till i förrgår när det blev milt (2-3°C), regnade och blåste, nu är all upplega spårlöst försvunnen..
men än är inte vintern slut så jag lär väl få ångra vad jag just skrivit..

däremot så är det mycket björkungskog som såg ledsen ut tidigare, många björkar som bockade sig inför Kung Bore..

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114113 Två mil fågelvägen SSV om Sundsvall har det blivit ganska mycket toppbrott. Den tidigaste snön var fuktig och frös fast, vilket gjort att snön som föll efter det fastnat rätt rejält. När det sedan blåste upp för några dagar sedan så blev följden en hel del toppbrott! 😡

Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

foton  
#114163 Här i Dalsland är det inga skador alls änu. Föra vintern var det massor av trän som gick av bå mitten spesielt i dom finaste planteringarna. Det är alltid plantskogen som tar stryk på vintrarna, efter några år är det bara fläckar överallt. Allt som är självforyngrat klarar sig alltid utan skador.

Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115159 Det börjar bli lite tyngder nu och ett och annat toppbrott. Förra året var det ganska illa runt Gällivare och för två år sedan runt Jörn.
Tidigt röjd och gallrad skog klarar sej bättre då diamtertillväxten och rotsystemets tillväxt går snabbare. Gran tål mer påkänning än tall innan dom smäller av.

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Kjell S  
#115178 Roslagen har klarat sig förvånadsvärt bra. Eken har tyvärr tagit en hel del stryk, men det var den tidiga tungsnön i oktober och november. De hann väl inte frysa till...

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

masterchief  
#115191 Hackar på hemma, 60fub hitils, inte halvvägs än på långa vägar.....

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Torparn79  
#115195
masterchief skrev:Hackar på hemma, 60fub hitils, inte halvvägs än på långa vägar.....

mm, jo jo..
skryt lagom du, det tyder ju bara på att du har för mycket skog, inte för mycket snö.. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115253 Mycket snöbrott i Vetlanda-trakten http://www.skogsaktuellt.se/?p=36787&pt=108&m=1422
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).