Föryngring

Förhindra älgskador

90 inlägg 42169 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114882 Det kan komma så många tips som helst! Stängsel är det enda som hjälper.
Många tycker det är dyrt men vad kosta hjälpplanteringar? Eller att gå spruta plantorna varje höst?
Två varv fårstängsel är det bästa, lättarre att sätta upp jämfört med riktiga älgstaket.
Enda nackdelen är att man får röja lövuppslag någon gång extra.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

MNskog  
#114892 Jag är nyfiken på hur det ser ut i de södra delarna av landet.

Därför frågar jag er som bor eller jobbar inom området för stormarna Gudrun och Per.
Hur utvecklar sig älgstammen nu hos er när fodermängden för älgarna börjat öka ?
Har ni märkt att andelen tvillingkalvar och även trillingfödslar ökat ? Ökar viltolyckorna, särskilt nu när ni fått mycket snö ? Märker ni av flockbildning och säsongsvandring hos älgarna ?

Det vore intressant att höra om er situation.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

alias  
#114952 MNskog;
Här fälldes sista kalven på licensen för någon vecka sen. Nu har här skjutits 6 kalvar och 2 vuxna på ca 1250 ha. Även de flesta av grannjaktlagen ska ha en eloge för att de inte har så många älgar kvar på sina licenser (flera har skjutit full och några har någon kalv kvar).

De flesta av lagen har kört folkdrev nu i dec/jan då vi har haft hundförbud (de försöker ju få ner de sista älgarna även om förutsättningarna inte är de optimala).

Det som oroar nu är att vårt lag och även en del av grannjaktlagen tycker sig fortfarande ha mycket älg efter jakten. Tror att ÄSO:ets plan säger att vi ska ha 4-6 älgar i vinterstam - vi har nog en bit kvar dit känns det som.

Tilldelningen i dessa grandominerade trakter blir alltså ca 6,5 älgar/1000 ha (både vuxna och kalvar), vad har ni i andra delar av landet?

Jag skulle vilja att de älgar som jaktlagen inte skjuter på licensen skulle gå tillbaka till en gemensam pott som alla lag i ÄSO:et får dela på. Då skulle den berömda svenska avundsjukan göra att alla skulle försöka skjuta sina älgar för att man missunnar grannarna de älgarna.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115014
towes skrev:Dax att väcka liv i debatten igen? :wink:

Läste just denna artikel och drog mig till minnes denna gamla tråden. Kan det vara något av intresse (i väntan på eventuella effekter av den nya älgförvaltningsmodellen)?

http://www.skogsland.com/smart-avverkni ... 2011-01-14


Säkert en alldeles utmärkt metod om man vill ha mer älg på sina marker.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115015
alias skrev:Jag skulle vilja att de älgar som jaktlagen inte skjuter på licensen skulle gå tillbaka till en gemensam pott som alla lag i ÄSO:et får dela på. Då skulle den berömda svenska avundsjukan göra att alla skulle försöka skjuta sina älgar för att man missunnar grannarna de älgarna.


Tycker jag är en alldeles utmärkt idé!

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115076
alias skrev:
Jag skulle vilja att de älgar som jaktlagen inte skjuter på licensen skulle gå tillbaka till en gemensam pott som alla lag i ÄSO:et får dela på. Då skulle den berömda svenska avundsjukan göra att alla skulle försöka skjuta sina älgar för att man missunnar grannarna de älgarna.

MVH
Alias


Vill minnas att det fanns med i ursprungsförslaget, men jägarlobbyn fick bort det.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115148
towes skrev:En annan sak som jag funderat på, som ni som är äldre/har bättre minne kanske kan svara på: På början/mitten av 80-talet var älgstammen dubbelt så stor än idag. Ändå hör man mer och mer gny om att det är nästan omöjligt att plantera tall pga älgbetning. Jag har inget minne av att det var fullt lika mycket tal om betesskador då som nu trots den stora stammen.

Har jag rätt eller bara dåligt minne? (Jag var bara grabb och brukade ej skog på den tiden, men vistades mycket i skogen.)

Om det är som jag tror, vad beror det på? Mindre älgstam men ännu mindre mat?


Det är nog som du beskriver början av -80 talet, det fanns i mina hemtrakter fruktansvärt mycket älg, men det var ju i början när skogsbruket hade stora öppna "hyggen"hur mycket mat som helst.
Men det var begränsade skador, (om man tänker på den stora älgstammen).
Tycker det är lite konstigt att de i södra Sverige ej vill plantera tall på grund av skaderisken.
På mina marker som består av ca 90% tall och ca 14 ha ungskog är det så här långt på betessäsongen av tall den bästa vintern ur skadesynpunkt?
Jag tror att det bästa är att tillåta ett högt jakttryck på älgkalv?

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115154 En plantering gjord 1978 som vi har har mycket älgskador, En annan planterad 1983 blev helt uppäten av rådjur/älg
Så problemen har funnits länge.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115180
Röjkvist skrev:En plantering gjord 1978 som vi har har mycket älgskador, En annan planterad 1983 blev helt uppäten av rådjur/älg
Så problemen har funnits länge.


Har det gjorts någon inventering av älg, så man vet vad man har för vinterstam.
Men det känns inget vidare i skogsbrukarhjärtat när man går i markerna och ser skador på tallungskog.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115190
Bybonden skrev:[
Tycker det är lite konstigt att de i södra Sverige ej vill plantera tall på grund av skaderisken.


Har du sett de här bilderna? 8)

viewtopic.php?p=88217#p88217

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

MNskog  
#115201
alias skrev:MNskog;
Här fälldes sista kalven på licensen för någon vecka sen. Nu har här skjutits 6 kalvar och 2 vuxna på ca 1250 ha. Även de flesta av grannjaktlagen ska ha en eloge för att de inte har så många älgar kvar på sina licenser (flera har skjutit full och några har någon kalv kvar).

De flesta av lagen har kört folkdrev nu i dec/jan då vi har haft hundförbud (de försöker ju få ner de sista älgarna även om förutsättningarna inte är de optimala).

Det som oroar nu är att vårt lag och även en del av grannjaktlagen tycker sig fortfarande ha mycket älg efter jakten. Tror att ÄSO:ets plan säger att vi ska ha 4-6 älgar i vinterstam - vi har nog en bit kvar dit känns det som.

Tilldelningen i dessa grandominerade trakter blir alltså ca 6,5 älgar/1000 ha (både vuxna och kalvar), vad har ni i andra delar av landet?

Jag skulle vilja att de älgar som jaktlagen inte skjuter på licensen skulle gå tillbaka till en gemensam pott som alla lag i ÄSO:et får dela på. Då skulle den berömda svenska avundsjukan göra att alla skulle försöka skjuta sina älgar för att man missunnar grannarna de älgarna.

MVH
Alias


Vi har legat på ett snitt på 4/1000 Ha efter 80-talet när vi hade tilldelningar 6-8 /1000 ha.(Norrland).
Erfarenheten vi fick då var att för att snabbt minska älgantalet räcker inte de nivåerna (6-8/kha) utan det kommer att ta lång tid innan ni vänt trenden mot en minskande älgstam. Reproduktionstalen hos en älgstam med obegränsade fodrerresurser är höga, betydligt mer än de ofta antagna 38-40% som används i beräkningar.

Däremot kan det gå fort nedåt när ni skjutit på höga nivåer under ett antal år och fodret börjar tryta. Men då är redan de stora skadorna gjorda.
Stora hyggesarealer med löv och tall i älgens favoritbeteshöjd på mellan 1-4m ger en explosionsartad tillväxt i älgstammen. När de arealerna minskar genom att växa ur bästa beteshöjd har ni en massa älgar som har ont om vinterfoder och skadorna ökar dramatiskt.
Ett tips är att försök att påverka så att älgjakten startar tidigare. Det ger lång jakthöst och blir det då skjutit fullt tidigt är det lättare att motivera högre avskjutning. :wink:

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293584 Har i helgen röjt en plantering med endast gran och naturligt uppslag av tall.
Mycket asp och sälgbuskar finns det också.
Kan konstatera att så gott som varje självsådd tall är mycket hårt betad.
Det hjälper alltså inte att erbjuda älgen bra lövbete den äter tall ändå 😡

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

torpöbo  
#293585 Den erfarenhet jag har av älgbetning och att få upp tallskog är att de som tar stora hyggen av tall oftast kommer lindrigare undan när det gäller älgskador. På ett stort hygge har man större urval av plantor och då ökar sannolikheten att plantan skall klara sig.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

isteskog  
#293616 Finns det för mycket älg och betesskador av älg så hjälper bara att skjuta av älgstammen ordentligt i en första omgång. Sen kan man börja med att få till bete åt älgen när stammen är anpassad till betestillgången. :???:

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293648 Dagens huvudnyhet i Radio Sjuhärad var att inventering visat att var tredje tallplanta hade färska betesskador i detta området.

Nyheten är väl bara att man i en inventering påvisat fakta. I övrigt är det väl känt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).