Traktorer och processorer

Dong-Feng......eller Jinma

19 inlägg 25673 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dong-Feng......eller Jinma

_R2_  
#115033 Hej Traktorz och alla andra.

Traktorz: Det finns nu en general agent av Mahindra i Sverige. http://www.goransons.com/

Produktblad > http://www.e-pages.dk/maskinbladet/372/30

Jag har en Mahindra 254 som jag importerade direkt från fabrik Kina och som jag har haft sedan Juli 2010.
Man kan väll säga att jag har misshandlat den i 130h, mest lastar jobb och även en del med gräv-aggregatet som är ett Italiensk Gherardi. Jag måste då säga att hittills är jag grymt nöjd med maskinen och har inte haft några problem med den. Det ända som har varit är säkerhets/startbrytaren till PTO som var lite glapp så traktorn ville inte starta en dag. Tog mig 5 min att åtgärda.


Här är bilder på grejjerna >

Bild


Bild


Bild

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Dong-Feng......eller Jinma

_R2_  
#115039
traktorz skrev:Gillar man utmaningar så visst kan man importera maskiner själv. Men det torde bli lönsamt först om man kommer upp i volymer och kan nå skalfördelar. Då bör man ha importsysslor minst som en bisyssla.
[/url]


Föresten, jag sparade ca 50 000:- att importera själv. Traktor med front lastare.

Användarvisningsbild

Re: Dong-Feng......eller Jinma

stegmaster  
#115104
_R2_ skrev:Föresten, jag sparade ca 50 000:- att importera själv. Traktor med front lastare.

Wow, du fikk ju nästan tilbaka penger då, eller?? :wink:
Nåvel, det var ju en riktig fin traktorgrävare du har, med breda industridäck.
Velkommen förresten.

Avatar Fallback

Re: traktorer från de största marknaderna

Valmet830.3  
#115160
traktorz skrev:• Indiska Mahindra är numera delägare i kinesiska Jinma.
• YTO, Foton, Dong Feng och Tai Shan är kinesiska.

Jag har också noterat att modellbeteckningen följer samma mönster, nämligen att sifferbeteckningen beskriver dels hk-antalet, dels 2/4-hjulsdrift, som t.ex. Foton TB400 & TB404. På samma beskrivande sätt kan man utläsa ur motorbeteckningen C490B att det är en 4-cylindrig motor med borrningen 90mm.

I vissa fall kan en modell ha tre-fyra olika motoralternativ, såsom vår FT404. Dessutom kan samma motortyp finnas i konkurrerande fabrikat. Foton traktorer kan vidare vara gröna, röda eller silverfärgade och på vissa marknader benämnda med importörens namn.

Således om vissa komponenter såsom motor kan vara gemensam, så är det fråga om helt olika företag. YTO har t.ex. Perkins-dieslar i sina större traktorer.

Tai Shan och Mahindra finns inte på den svenska marknaden, däremot Jinma, Dong Feng, Foton och YTO. Visserligen kan man importera själv, men personligen tycker jag att det är bra med stort urval, fast 4 kinesiska märken hos svenska importörer är fullt tillräckligt. Vi har gjort affärer med importörerna av YTO, Foton och Jinma och har hittills bara haft goda erfarenheter av dessa. Dong Feng verkar riktigt intressanta också.

Vi gillar vår 40 hk Foton traktor med 1980-talsteknik, som ju är baserad på en nedbantad 60-hästare, och därmed robust för lite tuffare tag. Sunt förnuft gäller som vanligt, om man vill att prylarna skall hålla. Även här sker en evolution av traktormodellerna, så att nyintroducerade modeller får fler funktioner och förbättringar. Därmed inte sagt att dessa blir billigare, snarare kan man anta att de kinesiska importerade modellerna så småningom kommer att närma sig utrustningsnivå och priser för de västerländska traktorerna.

Ref:




Tack för ett mycket bra och uttömmande svar. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).