Bioenergi

Vedläget?

110 inlägg 31384 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

halvproffs  
#114370 Förr var det en synd att spara ett törskatetall. Självklart ska dom bort även om forskarna hävdar att det finns miljarder av sporer i luften så det hjälper inte att ta bort dom! Här tror jag att det finns tillräckligt med ved men det är några som ringt för att gardera sig till nästa vinter.

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114497 Det är ju riktigt slöseri att elda upp en kådrik tall. Bättre att såga upp den till röttåliga reglar.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114504
th skrev:Det är ju riktigt slöseri att elda upp en kådrik tall. Bättre att såga upp den till röttåliga reglar.

¨
Det brukar jag göra med dessa gaddtallar. De ruttnar aldrig perfekt att ha som, Åsar.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Skogshuggarn  
#114515 Kan bli riktigt tjusiga rundtimringar av det oxå, men som sagt,,, hellre prima ved, som näst sämsta alt, än att
de får stå kvar i skogen som "potentiell smittspridare".

Håller fö med dig Kjell S,,,, smått ofattbart att man sparar dessa träd som tex "miljöträd" på vissa
hyggen, för även ungskogen drabbas av törskaten i ett relativt tidigt stadium. :???:

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Kjell S  
#114539 Tjärrikt virke och tätvuxet är ju ett givet karmträ oxå...

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Elias  
#114542 Det finns ju någon regel att man får inte fälla törskate/gadd tallar eller ved som självdött. OM de inte är en fara för de som ska vistas i skogen.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

potatis1  
#114796
H3nkk4 skrev:
potatis1 skrev:3 st. väggar på ladan har jag satt luftningsduk i gummi den släpper igenom ca. 60 % luft typ vädringsduk som dom har i djurstallar, sedan kapar vi i 1000 liters säck på europall ställar in med traktor o lastare 4 på varandra kan bli lite mögel i raden längst ner när det är blöta sommrar , jag har haft typ grusat golv tills i höstas men nu har vi asfalterat med en tät asfalt på 5 cm, vi tror att möglet kommer från marken. Men den veden ställer vi undan när vi kör ut på hösten och nu är den slut när det inte finns något annat att köpa.



Vad är det för mått på ladan? Den måste ju vara ganska stor med tanke på att du har 1500m3 ved i den.
Veden som du säljer direkt på kärra, är det rå ved direkt från vedmaskinen?

Kan du ev. bifoga bilder på vedladan? Skulle vara mycket intressant.

Jag har lagt in bilder i albumet, ladan är på 535 kvadrat

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114953
potatis1 skrev:
H3nkk4 skrev:
potatis1 skrev:3 st. väggar på ladan har jag satt luftningsduk i gummi den släpper igenom ca. 60 % luft typ vädringsduk som dom har i djurstallar, sedan kapar vi i 1000 liters säck på europall ställar in med traktor o lastare 4 på varandra kan bli lite mögel i raden längst ner när det är blöta sommrar , jag har haft typ grusat golv tills i höstas men nu har vi asfalterat med en tät asfalt på 5 cm, vi tror att möglet kommer från marken. Men den veden ställer vi undan när vi kör ut på hösten och nu är den slut när det inte finns något annat att köpa.



Vad är det för mått på ladan? Den måste ju vara ganska stor med tanke på att du har 1500m3 ved i den.
Veden som du säljer direkt på kärra, är det rå ved direkt från vedmaskinen?

Kan du ev. bifoga bilder på vedladan? Skulle vara mycket intressant.

Jag har lagt in bilder i albumet, ladan är på 535 kvadrat

Jäklar i min lilla låda vad fint du har det ordnat. Hur tycker du 1 kubiks säckarna på pall funkar? Är det någon skillnad på stabilitet om du fyller med 30 resp 50 cm ved? Hur tycker du det funkar jämfört med 1,5 kubikssäckarna med lyftöron? Jag har själv provat de senare och tycker de funkar bra förutom att man låser en traktor vid lastning då jag hänger säcken i gafflarna, samt att de är skittråkiga att tömma..
Förresten, har du byggt den där fina hallen enkom för vedlagring?

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

Bengt olsson  
#114971 Prova att trä 1m3 säcken runt pallen nertill,då blir det stabilare och den ser mer välfylld ut.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

H3nkk4  
#115009
potatis1 skrev:
H3nkk4 skrev:
potatis1 skrev:3 st. väggar på ladan har jag satt luftningsduk i gummi den släpper igenom ca. 60 % luft typ vädringsduk som dom har i djurstallar, sedan kapar vi i 1000 liters säck på europall ställar in med traktor o lastare 4 på varandra kan bli lite mögel i raden längst ner när det är blöta sommrar , jag har haft typ grusat golv tills i höstas men nu har vi asfalterat med en tät asfalt på 5 cm, vi tror att möglet kommer från marken. Men den veden ställer vi undan när vi kör ut på hösten och nu är den slut när det inte finns något annat att köpa.



Vad är det för mått på ladan? Den måste ju vara ganska stor med tanke på att du har 1500m3 ved i den.
Veden som du säljer direkt på kärra, är det rå ved direkt från vedmaskinen?

Kan du ev. bifoga bilder på vedladan? Skulle vara mycket intressant.

Jag har lagt in bilder i albumet, ladan är på 535 kvadrat


Proffsigt!!

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

marcus_ford 3600  
#115027 ha börjat fö hem veden nu :o

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

potatis1  
#115073 Jag tycker att 1 kubiks säckar funkar bra, väldigt bra att transportera den lilla vagnen tar jag 12 + 1 i lastaren och den stora tar jag 20 + 1 i lastaren.Säckarna är ju billiga du får ju ca. 12 1 kubik säck mot 1 1,5 kubiks säck så jag tippar av säcken från pallen direkt med lastaren och lämnar kvar säckarna och tar hem pallen, många gånger trycker man in säckarna direkt in i garaget åt folk det är populärt då har man den kunden många år framåt, service det gillar folk.
Du frågade om 50 cm. ved går bra , det har jag aldrig provat jag kör bara 30 cm. i dom här säckarna och det går jättebra.
Ja just det ladan är byggd för ved.
Det kommer lite mera bilder vi ska köra igång vedkapning nu i veckan efter div. justeringar.

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Skogshuggarn  
#115092
potatis1 skrev:Jag har lagt in bilder i albumet, ladan är på 535 kvadrat


Vem har ni shoppat hallen ("ladan") av?, och vad är det för mtrl i väggar/fönster?.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

marcus_ford 3600  
#115181 f#n viken den tid tar och kapa upp 75 kubik med bara motorsåg och klyv :???:

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

Pensionär  
#115193
marcus_ford 3600 skrev:f#n viken den tid tar och kapa upp 75 kubik med bara motorsåg och klyv :???:


Tuff uppgift du tagit på dig.

Men härligt att se en ungdom som inte är rädd för att jobba hårt. Lycka till med din vedhandel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).