Motorsåg och handhållet

Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

154 inlägg 42647 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86170 Jag har inte haft dekompression förut men den nya Jonsereds 2245:a har och jag har faktiskt börjat använda den - då den är kall. Det är en lättnad att ha mindre motstånd då man måste dra flera gånger men då den är varm så startar den med ett ryck och då ids jag vanligen inte använda ventilen.

Min gamla Stihl 044 däremot skulle verkligen behöva dekompression. Den är mycket trögdragen då den är kall och man svär ordentligt varje gång man försöker få den att starta. Jonsereds 2147:a har ingen dekompression men är inte så tung att starta heller.

Jag var litet skeptisk men måste erkänna att 2245:ans bränslepump+dekompression+spinstart faktiskt är bra. Jag har använt den ungefär en månad nu varje dag och då man väljer såg så blir de andra sågarna kvar i lådan ...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86283 Jag har aldrig ens reflekterat över om det finns på min 346:a eller 252:a, på en äldre 55:a har jag sett att det finns.

Men jag har hört ungefär samma argument som Ekhagas, att dessa antingen ska användas från början, och sedan användas fortsättningsvis för att undvika otäthet p.g.a sot.......eller inte användas alls.

Ni som startar kalla 346:or med dekomp, krävs det samma antal ryck, med den skillnaden att rycken går lättare, eller åtgår det färre ryck?

Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Nonkan  
#86377
D Brown skrev:
Ni som startar kalla 346:or med dekomp, krävs det samma antal ryck, med den skillnaden att rycken går lättare, eller åtgår det färre ryck?


Det går åt samma antal ryck (vilket iofs är väldigt individuellt för varje såg) om man bara ser till dekompen. Däremot gör primern att man sparar en massa axel. Jag drar iofs mest igång sprillans nya, och de startar alltid på andra eller tredje rycket. Smutsiga sågar går ju inte att hålla på med :p

Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86492 När fick 346 primer då?
Hur mycket bättre blev det med denna , jämfört med tidigare då?

Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Tre Huggare  
#86605 Använder när jag kommer ihåg.

Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Nonkan  
#86606
D Brown skrev:När fick 346 primer då?
Hur mycket bättre blev det med denna , jämfört med tidigare då?


När NE kom, tror det var våren 08. Innan behövdes 5-6 drag innan den tände om man hade kört torrt (eller ny såg som sagt), så bättre blev det.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

totte  
#86608
Nonkan skrev:
D Brown skrev:När fick 346 primer då?
Hur mycket bättre blev det med denna , jämfört med tidigare då?


När NE kom, tror det var våren 08. Innan behövdes 5-6 drag innan den tände om man hade kört torrt (eller ny såg som sagt), så bättre blev det.


Primer är särskilt bra för den som inte använder sågen så ofta, en såg som stått ett tag kräver alltid dom där minst 5 rycken. Med primer får man som regel i gång den på 2-3 ryck.

En torrkörd såg som man tankar och sen skall starta varm kan vara jäkligt svår, det blir dåligt vakuum till pumpen när man inte har choken i och chokar man drar man den lätt sur. Med primer är det som regel bara att pumpa några gånger och sen rycka igång på ett eller två drag.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Kjell S  
#114540 Nej, inte ens på 575:an...

Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114561
Ekhagas trädfällning skrev:
nisse skrev:Märkligt att denna,till synes,obetydliga fråga kan generera så många svar!
Finns väl ingen nackdel alls med decomp förutom att den kostar några kronor.

/Nisse


Jojomensan, visst kan man hitta nackdelar med den!! (Jag är inte negativ bara realist... :grin: )

Den kan strula och blir trasig.
Det tar tid att trycka in den, säkert en hel sekund. Och så startar du sågen 60 gånger per dag. Det är 1 minut per dag. På ett år med 220 arbetsdagar blir det 220 minuter som är 3 timmar och 40 minuter; alltså nästan en halv dags arbete!!!! Och tänk då om du är lite långsam och använder 2 sekunder till att trycka in den - det blir en heldags arbete.

Ok, jag erkänner att resonemanget kanske är lite extremt men allt man kan förbättra och snabba upp tycker jag man skall försöka göra. Tex så slår jag alltid tillbaka stoppknappen efter jag stannat sågen så att den står på "on", för då har jag redan tummen där. Då slipper jag dit med tummen när jag skall starta utan handen kan gå direkt till startsnöret - det blir nog en sekund till. (Jo, det är riktigt som du kanske misstänker - jag har huggit på ackord.)

Mvh Martin


kanske har Husqvarna gjort samma uträkning som du för den nya sågen kommer att få en bättre plaserad dekompventil och stoppknapp som återställer sej själv. Skulle tro att du känar 1s på stoppknappen och 1s på decompventilen för den gamla plaseringen tar säkert 2s. Den har ju hamnat lite avigt eftersom den inte fanns med från början när 346/353 togs fram.
Det blir alltså 1 arbetdag om året eller 2 om man är långsam.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

viktor meck  
#114686 motorsåg: jonsered 2050 finns ingen


röjsåg/trimmer: partner collebri, stihl fs76, hva 235 X2, hva 245= dom har ingen
Senast redigerad av viktor meck lör 09 apr 2011, 13:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

viktor meck  
#114687 om 245an jävlas så är man trött efter 10 drag = vill ha decomp men man ska inte klaga, fick den gratis

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

totte  
#114696 Om en såg jävlas blir man alltid trött av att dra i snöret. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Kjell S  
#114722 Jo,tack... Speciellt 20m uppe i ett träd i en minst sagt tröttande ställning. T.om 339:an blir jobbig till slut...

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

viktor meck  
#114778
totte skrev:Om en såg jävlas blir man alltid trött av att dra i snöret. :mrgreen:


jo, ifs. och alltid när man håller på att ge upp så drar man ett drag till och då startar den :lol: . gäller alla maskiner.det är så retsamt. har hänt mig många gånger.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Kjell S  
#125377 Resutat av pollen?

Vårsnuva o trött arm?

Håller nog med Mange ang. spara på snöre..

357:an är lättdragen ändå, men 575:an dekompar jag ibland..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).