Verkstan

Fullhög pelarborrmaskin

80 inlägg 39448 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Skogshuggarn  
#112909
axwell skrev:
Alla tillbehör är dyra som .... den,försök få med så mycket som möjligt!


Håller med!

Ibland betingar verktygssatsen mera i värde än själva maskinen.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112910 Ok! Tack för alla bra svar. :smile: Jag har tagit den idag, ska bara fixa fram en flytthjälp sen är den på plats. Återkommer med lite mer info sen om exakt vad det är för nåt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

totte  
#112926 Bra! Rapport med bilder förstås!

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114245 Måste bara tillägga att jag har varit i kontakt med Machinery Scandinavia (Arboga heter så nu). Det är så roligt att prata med folk som både kan och vill. Trots att maskinen är gammal så rotade han fram en sprängskiss på hela maskinen, fixade fram smörjråd och sånt. Man blir så glad :grin: av prata med företag och folk som har den servicekänslan, trots så gammal produkt.
Det fanns till och med några reservdelar kvar :surp: bland dessa en returfjäder som jag tror att jag behöver byta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

totte  
#114312 Det kan inte bli bättre än såhär, som sagt! (I bloggen din)

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114570 Returfjäder är väl :???: till för att göra återgången av chucken enkel? Jag har en spriralfjäder, ser ut ungefär som i en klocka fast grövre. Den är hel men chucken ramlar ner en bit när man släppter spaken, den stannar inte kvar i uppdraget läge. Tittar jag på funktionen så verkar den spännas åt fel håll, eller :???: . Titta på korten nedan om du blir klokare av det. Förslag till åtgärd?
Nedpressad

Helt uppdragen

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Robertberg  
#114572 Det kanske går att spänna fjädern genom schimsning?
Dvs lägga en bricka på ett passande ställe så att fjädern trycks ihop mer och då orkar hålla chucken uppe.

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

totte  
#114575 Nä det är nog rätt, Jag utgår nu från att axeln rör sig medsols för att mata ner, sett från denna sidan. Men fjädern bör ju gå att spänna på nåt sätt. Går det inte att vrida fjäderhuset på nåt sätt? Borde vridas motsols för att spänna fjädern. Annars kanske man måste mata ner så långt att kuggarna släpper och dra ner spindeln lite till, nåt stopp då antagligen som måste lossas först. Sen går det ju att dra fram spaken en bit så det spänner fjädern och så för man upp spindeln så den tar kugg igen.

Om du inte kommer på det så ta ett snack igen med firman, dom verkar ju hjälpsamma och bra.

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

zeetorg  
#114583 Det här har hänt mig på jobbet en gång.

Jag tog bort kåpan för att se om det var en fjäder som behövde spännas. Jag blev väl också lite fundersam hur fjädern funkade så jag drog i spaken några gånger till ändlägena för att se hur fjädern betedde sig. Då rätt som det var så blev det ett litet motstånd som jag drog förbi, och simsalabim så fungerade den igen.

Jag kan tyvärr inte säga riktigt vad som hände eftersom jag inte var riktigt beredd på det. Men innan så var jag helt övertygat om att fjädern hade "kuggat över" ett varv eller liknande och behövde spännas eller bytas ut.
Så antingen ändrade jag fjädern åt något håll utan att veta om det el så hade det kommit något skräp någonstans som hindrade funktionen som ramlade bort.

Nu påstår jag väl inte att det här är universallösningen på alla maskiner, men det kan i all fall vara värt att pilla lite för att se så att inget har hängt sig någonstans innan man gör något annat. I alla fall jag tyckte att den där fjädern såg lite gruvsam ut att hålla på med...

Våran borrmaskin har i alla fall hållt i flera år nu och det tog inte ens en minut att fixa. :P

Det vart kanske ett litet flummigt svar, men jag hoppas att ett sådant är bättre än inget svar alls... :???:

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114589
zeetorg skrev:
Det vart kanske ett litet flummigt svar, men jag hoppas att ett sådant är bättre än inget svar alls... :???:


Absolut och tack, pillas ska det! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

zeetorg  
#115055 På tal om trollen...

I går så blev jag faktiskt tvungen att laga en returfäder till en borrmaskin igen. :shock:
Men det var en Strands och dom är tyvärr inte riktigt lika som din Uvskogen.

På denna maskin så kunde man spänna fjädern genom att vrida en kåpa från utsidan. Föredömligt enkelt.

Med tanke på att det bara har hänt en gång förut, så var det ju komiskt att det skulle ske igen bara veckan efter denna diskussion...

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115056 Ska ringa Ahlsells i morgon, går visst att beställa en fjäder som reservdel fortfarande, hoppas det är sant. ÄR den inte hysteriskt dyr så köper jag en medans de finns. Sen ska jag ge mig på ett mer aggressivt meckande med befinlig fjäder. Lite sådär småsnällt petande gjorde ingen skillnad, vågade inte ta i utifall att den skulle gå av. :-?

   TS
Användarvisningsbild

Orunda hål

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119933 Borrat första hålen skarpt. Nya hål på fjäderlåsning för nya fyrbandaren, de har förstås flyttat bultarna 1 cm åt höger uppåt.

Vilken underbar borrmaskin, har nog aldrig borrat med något så elegant. Blir en bild längst ner bara för det, men nu till frågan. Hålen kom nästan exakt där de skull för att få på plåtbiten, men de diffar något så jag skulle behöva gör hålen orunda i längsled så jag får lite justermån. Såg att originalhålen är det också, om det är från fabrik eller slitage vet jag itne. Vill inte borra upp till grövre diameter, då får jag spel runt om vilket känns onödigt.

Hur gör jag bäst hålen orunda? Kan man köpa fräsar som passar i borrmaskinen?
Chucken är lite special verkar det som, då den inte behöver någon nyckel, man bara vrider ihop med händerna och borren sitter fast :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

totte  
#119939 Det finns fräsar men det är inte lätt att fräsa utan att ha koordinatbord med matning. Kan nog gå med en pinnfräs om man spänner fast ordentligt och fräser av lite i taget. Relativt högt varv och försiktigt med matningen.

Chucken är inte särskilt special, ser ut som en rätt normal snabbspännchuck, jag har några stycken i olika storlekar. Brukar vara vad man har på lite bättre borrmaskiner. Är guld värt att slippa den f-b-e chucknyckeln. Och som sagt en Arboga-maskin är bland det bästa som finns.

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119966 Du kan inte tänka dig att sälja borrmaskinen :grin: ?

Jag är spekulant, bara så att du vet!

V

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).