Socialt (mer om oss)

detta med jakt!

47 inlägg 15259 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

detta med jakt!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114508 alltså ! ...nu har jag en hel del mark och proffsiga jägare som ombesörjer den saken , och jag själv har inget intresse av att skjuta nåt vilt djur i skogen , dock är jag tillräckligt råbarkad får att slå ihjäl ett trafikskadat vilt med ett välriktat slag för att avsluta dess liv ..

jag är ingen jägare .. jag kör skördare ... och jagar mest en kopp kaffe :-)

men JAG retar mig så fruktansvärt att detta med vargjakten har så stor fokus ... och "aktivister " som illustrerar en skjuten jägare ?? det är helt sjukt ju !!

vad blir nästa steg från "naturmupparna" ? att illustrera en död maskinförare ? ..som kört över en " bäck /låga" ?

detta är på väg att spåra ur nu !

så jag ställer en motfråga ! : vad har naturskyddsmedlemmarna o.a.s organisationer gjort senaste veckan för att hjälpa eller se till det bästa för det dom "brinner för " ... förmodligen inte ett enda piss !! .. springa ut i skogen och frysa imorrn! .... kanske nån blir vilse t.o.m

själv har jag tagit mycket mer hänsyn än jag behöver i "min värld" ..för dock älskar även jag naturen , och jag har sett varg fångat den på bild .. men det har ingen betydelse för jag vet att det finns problem med varg ... ska jägarna skjuta ett visst antal varg så är det svårt att ändra på , .. och det är som sagt bara att följa lagar och regler , även för de som kommer att försöka förhindra vargjakten .. så det så !



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: detta med jakt!

halvproffs  
#114520 Gick ur sv.naturskyddsföreningen för många år sedan trots stort naturintresse, pga deras ständiga och orättvisa påhopp på skogsägare mm. Man kan ju fundera på hur dom är funtade som arrangerar sådana bilder. Likaså dom "djurvänner" som släpper ut minkarna till en säker död. Undrar om det är samma dravel som idrottshuliganerna?

Jag har då aldrig sett eller hört talas om att dessa typer stödutfodrar till rådjuren tex.

Nä Spindeln, du kommer att klara dig som skördarförare för du räknas in i klassen trädkramare :grin:

Avatar Fallback

Re: detta med jakt!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114535 Här hemma åker Varg älskarna runt å smäller smällare å raketer för att störa jakten, å fe det stressa alla övriga djur som har det körigt iaf me den snö som är....

Nja... ja jagar inte varg, å har en sådan åsikt att är det jakttid, å lagligt att skjuta varg, VARFÖR är alla vargkramare så mot det? å denna bilden det är frågan om, den me jägaren... Ska vi göra lika med alla som kör bil lagligt bara för att vi andra vill åka saktare eller fortare?..

Det pratas om både de ena å andra, att vi jägare är mördare ex vis... ja personligen kan tänka mej, OM alla jägare går med på de... Att skita i jakten i 2-3 år... Få se vart det barkar med vildsvin som bökar i trädgårdar, bävrar som käkar upp skogen å dämmer upp vatten, rådjur som käkar upp tullpanerna å äppelträdena inne i trägårdar, viltolyckor, eftersök... skade djur... mårdhundar å ja listan kan göras lång...

Men det är just specifikt VARGEN som det är sånt jävla tjafs om... Ingen vet hur många det finns, men de dom/vi vet är att bara här i dalarna har vi tydligen haft 13 föryngringar... Säg minst 4 ungar per kull.... Å vi får skjuta 20 djur totalt??? rimmar det bra?

Användarvisningsbild

Re: detta med jakt!

Elias  
#114541 Problemet är nog att många av dessa varg älskare är stadsbor som inte vet hur det är ute i skogen. Det närmaste de varit i en skog är från bilen när träden svischar förbi. Blir nog ett jäkla liv om alla skiter i att jaga björn m.m så björnarna börjar vara inne i städerna och leta mat. Då blir det nog rätt snabbt ändrad åsikt.

Jagar inte själv heller men man inser ju att det måste finnas någon form av jakt eftersom både vi behöver mat och även för att vi kan fortsätta ha den plats vi ockuperar i naturen.

Läste en liten serie i VK om veganerna i umeå som nångång för 10-15 år sedan eldade upp charkbilar osv, där stod det skrivet att många av dem inte ens var veganer utan bara ute för att förstöra saker.

Ungefär samma sak som fotbollshuliganer inte bryr sig om laget vinner eller förlorar, bara de får slåss med folk efteråt.

Användarvisningsbild

Re: detta med jakt!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114543 Behöver nog egentligen inte vara så oroliga för det där med "aktivsterna". Var ute och tittade där de varit och smällt av små fjuttraketer. De hade åkt på den största skogsvägen, alldeles jämte riksvägen. Där hade ställt sig på en mötesplats och smällt av! Det var väl lite för kallt att gå en bit från bilen (-20).....

Men vilka resurser det läggs på dessa 20 djur! Reportrar, allsköns folk med varierande åsikter är ute och far nu på morgon på lilla Gimmenvägen, mötte minst 15 bilar på 10 minuter. Till det så är länsstyrelsen eller vilka det nu är ute med en bil som det står "Naturbevakare" på. Vad är det för några och vad bevakar dom mot vem?

Sen var ju jag där med min bil också förstås, men ville faktiskt kolla så ingen var i min skog och for med raketer....

Användarvisningsbild

Re: detta med jakt!

Skogshuggarninorr35  
#114560 Grejen är väl att motståndarna ser det som så att dom stygga jägarna skjuter en hund när dom skjuter en varg.
Jag tycker att det är bättre att dom har en licensjakt där det lagligt skjuts t ex 20 vargar, än det tjuvskjuts 20.

Avatar Fallback

Re: detta med jakt!

MNskog  
#114563 Helt otroligt vad energi och pengar som läggs på detta. Tänk om de kunde lagts på de riktiga miljöproblemens lösningar.
Nä, det här med den "Svenska vargstammen" måste nog ses som miljö och naturvårdens "i-lands problem". :???:

Användarvisningsbild

Re: detta med jakt!

Elias  
#114566 Även så kan man ju fråga sig hur lagen ställer sig till dessa jakt störare, eftersom det är förbjudet att skjuta raketer osv förutom på nyårsafton och valborgs?

Avatar Fallback

Re: detta med jakt!

zeetorg  
#114585 Jag vill gärna ha varg,men inte där jag bor...

Användarvisningsbild

Re: detta med jakt!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114878 Undrar om det skulle fungera att ändra lite i vargjakten, ta bort licensjakten helt men snabbt ge tillstånd att skjuta varg som håller till i närheten av byar?

Då skulle man bara ta bort problemvarg, oavsett om det skulle vara 1 eller 50 per år.

I Åmot, en by utanför Ockelbo, har de haft varg som har strövat igenom byn ett antal gånger, det har försvunnit katter och nån hund. En sån varg föder varghat och samtidigt politikerförakt eftersom man inte får tillstånd att skjuta den.

Avatar Fallback

Re: detta med jakt!

Nicke Nyfiken  
#114902 Det finns så mycket andra tokerier och orättvisor som folk borde ägna sin energi/tid/pengar/engagemang och sina desperata protester åt.

Vargjakten får på tok för stora rubriker i pressen.

Låt de som bor/äger mark och jagar i vargtrakter bestämma hur jakten skall bedrivas

Användarvisningsbild

Re: detta med jakt!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114909
Palms skrev:Undrar om det skulle fungera att ändra lite i vargjakten, ta bort licensjakten helt men snabbt ge tillstånd att skjuta varg som håller till i närheten av byar?

Då skulle man bara ta bort problemvarg, oavsett om det skulle vara 1 eller 50 per år.



Ja det är en bra ide som många vill få, och att besluten fattas av oss bor i områdena. Den här allmänna licensjakten med alla dessa restriktioner och specialförutsättningar är rätt kass.

Användarvisningsbild

Re: detta med jakt!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114910
Nicke Nyfiken skrev:Låt de som bor/äger mark och jagar i vargtrakter bestämma hur jakten skall bedrivas


Just så! :smile:

Avatar Fallback

Re: detta med jakt!

Nolltax AB  
#114912 Lite lustigt är det dock.....
Skogsägaren klagar på älgen. För högt tryck på skogen.
Rådjuren orsakar oacceptabelt mången skada i trafiken.
Bävern för talrik är.
Vildsvinet ska vi inte ens nämna.....
Å mårdhunden sprider sig....

Med dubbelt så stor vargstam torde väl en del bekymmer lösas enkelt?
Å lite fler rävar.....

Personligen tror jag Ni ej gillar konkurransen gör. -Bytet är mitt.

Å panga på 20 varg, hur många gillar det köttet?
Frugan torde knappeliga svepa in sig i pälsen med tanke på alla veganister med blodballong i hand....

Avatar Fallback

Re: detta med jakt!

odysses79  
#114926 Förstår inte alla så rädd för vargen i staden finns mycket farligare vargar som misshandlar o mördar o dom vargarna tar vi inte o gör något åt. Där tycker jag vi har stora problem. Är i alla fall mycket mindre rädd i skogen än i staden. sedan vargar som är i byarna tar tamboskap mmm dom må vi göra något åt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).