Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

TJ762b+dapt517

7 inlägg 4006 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

TJ762b+dapt517

bruun280  
#113831 Hej, har fått ett märkligt problem: samtidigt slutade några funktioner att fungera.
Dessa är åtminstone matarvalsar in/ut, tilt upp/ned: flytläge tilt. Övriga funktioner på aggregat
verkar funka. datorn ger utsignaler (kollat dioderna), förventiler på traktordelen funkar på tilt upp/ned.
Elkablaget verkar ok..
Vad kan vara gemensamt för dessa utgångar från dapt517: 482/483, 481/487, 487A



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: TJ762b+dapt517

Supereva  
#114305 Har haft liknande fenomen 2 ggr på 746B. Den ena gången var det skruven till en gemensam jordpunkt i plintlådan ute på aggr som lossnat och jordledn hängde löst.

Andra gången hade jag monterat dåligt rengjord matarslang till aggr 😈 . Fick in skit i propventiler och tryckbegr ventiler som ställer trycket för de olika funkt. Tog en dag att demontera alla och rengöra. Satt lite "gummidamm" här och var.
Har du provat om du har full spänning i kontaktdonen på aggr när du kör funktionerna?

Avatar Fallback

Re: TJ762b+dapt517

bruun280  
#114324 Tack för ditt svar "Supereva".
Min första tanke var oxå att ngn gemensam nolla (jord) hade lossnat men alla jordningar är korrekta ute i aggregatlådan.
Dessutom har vi mätt spänning på plinten mellan magnetventil och mångledarkabeln och där kommar ingenting!
Så det måste vara elfel, antingen i kabeln (eller i skarvdonen) men det är ju väldigt osannoligt att 5 parter eller kontakt-
hylsor gått av samtidigt (det var normal körning när det hände), eller är det ngt gemensamt på utgångarna på datorn som krånglar. Jag har fortfarande ej hittat någon som har elschemor på korten i datorn.
I helgen ska jag försöka mäta direkt efter datorn (det är väldigt trångt där) för att bli mer säker.

ha det !

   TS
Avatar Fallback

Re: TJ762b+dapt517

Supereva  
#114392 I basmaskinens dokumentation bör det stå vilka stift som kommerut från dapten i resp kontaktdon. Saknar själv dessa papper eftersom min instr. bok kommer från maskin med gamla dapt i.
Vissa utg. tex spänningsmatning för diam. givare och såglägesgivare är säkrade i maskinens ordinarie säkringsplint. Kanske någon säkr här som gått.
Letade själv kabelfel som en dåre i förra veckan tills jag fick reda på att det satt en säkring för denna plusmatning( såg givare och hemmaläge mfl.) i bland dom vanliga säkr. Oxiderat här, snurra på säkring så gick det igen.
Lycka till.

Avatar Fallback

Re: TJ762b+dapt517

sikka  
#114421 Har du hirsmakontakter på ventilen ute på aggregatet kan det vara släckdioderna i dessa(om det är av den sorten) som är trasiga,prova en utan diod,lycka till.

Avatar Fallback

Re: TJ762b+dapt517

novis??  
#114524 kolla amp donen det var en svaghet å detgrymmaste på mastrarna satt det 6 har jag för mig dels tre på517 en under hytt en skarv vid ventil/tank åsen den stora boven aggregat låda men det var ju när dom var nu för 18 årsen

Avatar Fallback

Re: TJ762b+dapt517

bruun280  
#114847 Tack för alla tips och synpunkter. Inget ont utan ngt bra med detta, jag har lärt mig lite mer om kopplingarna/datorn etc. I lördags och i dagsljus hittade jag felet just innan jag skulle tippa hytten för koll, mellan
bom o sticka var kabeln klämd elller ngt, förstår ej riktigt vad som hänt ( dock hade kabelklammern lossnat så kabeln hände ned på sidan. Nu har jag skarvat om 11 parter...
Alltid skönt när man hittar felet, kabelfel har jag letat med ficklampa tidigare vid utskjut...

mvh //

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).