Avverkning (slutavverkning)

Rimligt netto på avverkning..

22 inlägg 36044 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rimligt netto på avverkning..

Ingvar  
#11015 Hej, jag skulle behöva lite råd av er som kan och vet... Jag försöker komma överens med mina syskon om att köpa vår föräldragård. Nu har dom stirrat sig blinda på att här finns en hel del skog. På 33ha har vi ca 7000m, varav ca 2000 är avverkningsbart enligt skogsbruksplanen. Det låter som om dom tror att jag skulle kunna betala igen hela lånen på 2,5-3 miljoner bara genom att ta ner dom här 2000metrarna :o Nu har jag inte tänkt göra det, men om man tänker sig att sälja hela den klumpen på en gång, det får väl bli rotpost då förmodar jag, vad skulle nettot kunna bli då efter plantering och allt som tillkommer, det blir ca 10Ha. Dom tror som sagt på rent astronomiska summor.. medan jag snarare tippar på ca 600 000.. Så vem av oss är närmast sanningen... :?:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11024 Upprepar samma mantra: oberoende värdering som alla litar på.Sedan vill ibland syskon att ngn i familjen köper och kan pruta lite för att kunna hälsa på "hemma".
Ett skogsnetto hänger på bl.a din skattesituation,läge,återväxtkostnader mm. Alltså inte bara virkeskvalitén.

Ett fultips vore annars att erbjuda syskonen avverkningsnettot i utbyte mot att du får hela fastigheten efter denna avverkning. Kan vara ett sätt att få dina syskon att ta reda på vad virket är värt o underlätta vidare disk.

/Nisse

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11033 För fem år sedan låg snittpriset på rotpost på 315:-, det är den nyaste statistiken jag hittar. Kanske kna du få 350:- och lite till, så multiplicera du bara...

600-700 kkr låter inte otroligt alls.

Som sagt, gör en värdering. Basta.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11173 Som befarat så fortsätter priserna uppåt.

Såhär tror (vet?), LRF att statistikkurvan pekar för första halvåret 2007.


Priserna på svensk skog ligger på rekordnivå. I hela landet steg snittpriserna på skogsfastigheter våren 2007, visar LRF Konsults prisstatistik.

Snittpriset steg från 285 till 320 kronor per kubikmeter skog jämfört med helåret 2006. Det är en ökning med 12 procent.
Snabbaste ökningen har skett i Mälardalen där snittpriset i våras var 378 kronor per kubikmeter. I södra delen av landet nådde snittpriset för första gånger över 400 kronor kubiken.

- Att priserna fortsätter uppåt beror delvis på att virkesprisena har gått upp rejält, samtidigt har räntan inte stigit i den takt som många befarade, säger Lars Wesslund, ansvarig för mäklerifrågor vid LRF Konsult, i ett pressmeddelande.

Andelen utländska köpare har ökat det senaste halvåret. Svensk skog är prisvärd i jämförelse med många andra europeiska länder. Norrmän köper ofta skog för att få jakträtt medan danskar söker naturupplevelser.


Hur priserna stiger eller faller kan man bara spekulera i, men det kanske ändå kan ge dig en färsk indikation, Ingvar, om "hur landet lutar".

Avatar Fallback

Re: Rimligt netto på avverkning..

John D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11328
Ingvar skrev:Hej, jag skulle behöva lite råd av er som kan och vet... Jag försöker komma överens med mina syskon om att köpa vår föräldragård. Nu har dom stirrat sig blinda på att här finns en hel del skog. På 33ha har vi ca 7000m, varav ca 2000 är avverkningsbart enligt skogsbruksplanen. Det låter som om dom tror att jag skulle kunna betala igen hela lånen på 2,5-3 miljoner bara genom att ta ner dom här 2000metrarna :o Nu har jag inte tänkt göra det, men om man tänker sig att sälja hela den klumpen på en gång, det får väl bli rotpost då förmodar jag, vad skulle nettot kunna bli då efter plantering och allt som tillkommer, det blir ca 10Ha. Dom tror som sagt på rent astronomiska summor.. medan jag snarare tippar på ca 600 000.. Så vem av oss är närmast sanningen... :?:


Låt oss säga att du skulle få 600 000 kr för dina 2000m3, betalar man sen inte skogsbolaget för att dom ska göra själva avverkningen?

Är ca 350 kr/m3 inkl avverningskostnad eller tillkommer det är alltså själva frågan?

Vad kan man isf anta att avverkningskostnaden är om den tillkommer?

Ursäkta om jag ter mig dum, jag är en absolut nybörjare men väldigt intresserad.

Användarvisningsbild

Re: Rimligt netto på avverkning..

Skogshuggarn  
#11340
John D skrev:
Ingvar skrev:Hej, jag skulle behöva lite råd av er som kan och vet... Jag försöker komma överens med mina syskon om att köpa vår föräldragård. Nu har dom stirrat sig blinda på att här finns en hel del skog. På 33ha har vi ca 7000m, varav ca 2000 är avverkningsbart enligt skogsbruksplanen. Det låter som om dom tror att jag skulle kunna betala igen hela lånen på 2,5-3 miljoner bara genom att ta ner dom här 2000metrarna :o Nu har jag inte tänkt göra det, men om man tänker sig att sälja hela den klumpen på en gång, det får väl bli rotpost då förmodar jag, vad skulle nettot kunna bli då efter plantering och allt som tillkommer, det blir ca 10Ha. Dom tror som sagt på rent astronomiska summor.. medan jag snarare tippar på ca 600 000.. Så vem av oss är närmast sanningen... :?:


Låt oss säga att du skulle få 600 000 kr för dina 2000m3, betalar man sen inte skogsbolaget för att dom ska göra själva avverkningen?

Är ca 350 kr/m3 inkl avverningskostnad eller tillkommer det är alltså själva frågan?

Vad kan man isf anta att avverkningskostnaden är om den tillkommer?

Ursäkta om jag ter mig dum, jag är en absolut nybörjare men väldigt intresserad.


Det är bra John D, att någon fler är intresserad av den ekonomiska delen av skogsbruket, och helt lätt är det inte även för oss som hållit på med skog i årtionden.

350.- som avses i ovanst inlägg är "genomsnittspriset" efter avverkning.
Frågan är bara vad de valt för måttslag när de kommit fram till summan?.
fastmeter/ub eller skogsmeter?.

Avverkningskostnaden varierar beroende på objekt och sk "medelstam", men i normal slutavv så brukar det landa på 120-140:- per m3
fördelat på runt 50 lappen för skotaren och resten äter skördaren upp.

Som bekant så har prisutvecklingen gått kraftigt uppåt på virkesmarknaden under sista året, så att sätta en exakt prisnivå är fn väldigt svårt.

Avatar Fallback
John D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11341 ''Det är bra John D, att någon fler är intresserad av den ekonomiska delen av skogsbruket, och helt lätt är det inte även för oss som hållit på med skog i årtionden.

350.- som avses i ovanst inlägg är "genomsnittspriset" efter avverkning.
Frågan är bara vad de valt för måttslag när de kommit fram till summan?.
fastmeter/ub eller skogsmeter?.

Avverkningskostnaden varierar beroende på objekt och sk "medelstam", men i normal slutavv så brukar det landa på 120-140:- per m3
fördelat på runt 50 lappen för skotaren och resten äter skördaren upp.

Som bekant så har prisutvecklingen gått kraftigt uppåt på virkesmarknaden under sista året, så att sätta en exakt prisnivå är fn väldigt svårt.
_________________
Skogshuggarn''


Jösses, det blir inte mycket över i plånboken när skördaren tagit sitt om man som jag vill ha en gård i Jämtland där virkespriserna fortfarande är låga. Enligt Dagens Industri i veckan gick priserna ner på virke/massa för första gången på länge då man ser avstannande på byggandet i främst Tyskland. Gården jag är intresserad av har enl ny skogsplan 1000 m3sk som ska föryngringsavverkas, skogen är 110-130 år gammal.

Enligt mina beräkningar skulle det (grovt räknat) innebära ca 100 000 kr i fickan om jag säljer på rotpost. 100 kr per m3sk efter avverkningskostnader x 1000 m3sk.

Tackar för svaret, det är ett fint forum ni har här för oss intresserade.
Jag vill också tillägga att jag inte köper gård för att tjäna pengar utan för att jag är intresserad av skog och natur och gärna vill lära mig. Men gården måste naturligtvis finansieras och som långsiktig investering tror jag att det är ett bra val.

/John D

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11343
John D skrev:''Det är bra John D, att någon fler är intresserad av den ekonomiska delen av skogsbruket, och helt lätt är det inte även för oss som hållit på med skog i årtionden.

350.- som avses i ovanst inlägg är "genomsnittspriset" efter avverkning.
Frågan är bara vad de valt för måttslag när de kommit fram till summan?.
fastmeter/ub eller skogsmeter?.

Avverkningskostnaden varierar beroende på objekt och sk "medelstam", men i normal slutavv så brukar det landa på 120-140:- per m3
fördelat på runt 50 lappen för skotaren och resten äter skördaren upp.

Som bekant så har prisutvecklingen gått kraftigt uppåt på virkesmarknaden under sista året, så att sätta en exakt prisnivå är fn väldigt svårt.
_________________
Skogshuggarn''


Jösses, det blir inte mycket över i plånboken när skördaren tagit sitt om man som jag vill ha en gård i Jämtland där virkespriserna fortfarande är låga. Enligt Dagens Industri i veckan gick priserna ner på virke/massa för första gången på länge då man ser avstannande på byggandet i främst Tyskland. Gården jag är intresserad av har enl ny skogsplan 1000 m3sk som ska föryngringsavverkas, skogen är 110-130 år gammal.

Enligt mina beräkningar skulle det (grovt räknat) innebära ca 100 000 kr i fickan om jag säljer på rotpost. 100 kr per m3sk efter avverkningskostnader x 1000 m3sk.

Tackar för svaret, det är ett fint forum ni har här för oss intresserade.
Jag vill också tillägga att jag inte köper gård för att tjäna pengar utan för att jag är intresserad av skog och natur och gärna vill lära mig. Men gården måste naturligtvis finansieras och som långsiktig investering tror jag att det är ett bra val.

/John D


Vi tar om det, John, (jag kanske förklarade dåligt?).



Vad grabbarna här ovan räknat på, är ett genomsnittspris rakt över alla sortiment.
Alltså 350:- per m3 för massa + timmer när skogen är maskin-avvverkad och inmätt hos VMF.
Räknar vi på att 350:- är priset enl skogsbruksplan, alltså per m3sk, så blir summan
för dina 1000 meter 350 000:- brutto när du betalat maskinerna.

Mest normalt är dock att räkna om m3sk till m3fub enligt följande....

1000 m3sk ggr 0.8 = 800 m3fub ggr 350:- = 280 000:- "avverkat och klart".


Att "Dagens Industri" sedan sprider information om att virkespriserna är på nedåtgående ska man nog
ta med en rejäl nypa salt.
Vi har fortfarande bland de lägsta virkespriserna i europa, och de vänder naturligtvis på varenda sten
för att ge indikationer om att pristaket är uppnått och snarare på nedåtgående.
Vem som tjänar på det behöver väl knappast nämnas?.

Jämför man med priserna 1951-52 på 520:- m3sk (enl dagens valutavärde), så har vi en ordentlig bit kvar.

Avatar Fallback
John D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11345 Aha skogshuggarn, då ser det bättre ut på den ekonomiska delen.
Nu ska jag ut och lära mig vad som är upp respektive ner på en gran :wink: .

Trevlig Söndag önskar John D.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11349 Spetsen är uppåt! (gammalt skogsordspråk)

Användarvisningsbild

Bara ett alternativ

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11354 Finns väl egentligen bara ett alternativ att göra begär in anbud/ offerter från ett antal aktörer på marknaden o se vart det hamnar :D eller :( du måste ju faktiskt inte sälja om du mot förmodan inte skulle få ett "acceptabelt" bud 8)
Lyssna gärna med någon god granne som också bjudit ut virke... ja jag vet att det föekommer mycket tjyv o rackarspel och folk som inte vill avslöja hur mycket eller för den delen lite om dom gjort en dålig affär. men förhoppningsvis har man nån där båda litar på varandra

Avatar Fallback
John D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11358 Tyvärr känner jag ingen i krokarna, jag är inte därifrån och ska inte bosätta mig där. Jag ska bli månskensbonde :lol: .
Eller förhoppningsvis, affären är inte i hamn än.

Tack i alla fall, jag har fått mer kött på benen sen jag hittade forumet.
Jag har redan läst ett par h idag och mer lär det bli.

Nu känns det iaf som om jag hijackat denna tråden och lämnar den.
Jag startar egna efterhand jag har funderingar som lämnar mig sömnlös :D .

Tack så länge

/ John D

Avatar Fallback
Ingvar  
#11365 Inte har du kapat nån tråd inte! :) Det är ju sånt som för forumet framåt.. För min del så är nog gårdsköpet lagt på hyllan vad gäller hemma-gården, vi har börjat kolla runt på gårdar utan så mycket skog, sorgligt,men tyvärr en följd av det uppdrivna prisläget. Vi håller ju i första hand på med jordbruk och då blir en gård med 30 ha skog närmast en belastning när åkern bara är 15 ha. Den skogsbiten är ju för liten för att kunna leva på men den driver upp priset på gården så pass så jordbruket inte klarar av att ränta det. Och jag må väl vara gammaldags men jag tycker att skogspengar ska användas till investeringar och amorteringar på lån, inte räntor. Så visst är skogen en trygghet, men den löser ju inga större lån, som ovanstående uträkning visat.

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11399 Flikar in en liten fråga: Vad kan man räkna på för avkastning på åkermark,förutsatt att man odlar lönsammaste grödan och hyr in allt maskinarbete?

Har runt 26-27 ha varav hälften behöver rustas lite för att duga som åker.Alternativet är plantering.

/Nisse

Avatar Fallback
Ingvar  
#11402 Inte helt lätt att svara på utan mer information..går det att odla potatis? Betor?..för det behöver ju vara nåt sånt om du ska leja bort all körning, odla spannmål..nja, då kan du nästan lika väl plantera, såvida du inte har toppjordar. För vår del satsar vi på ekologisk odling, då ger det lite bättre netto på små arealer, om man har dito djur då förstås..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).