Små skogsmaskiner och övriga maskiner

vad för fyrhjuling mellan 50´-70´

24 inlägg 11687 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vad för fyrhjuling mellan 50´-70´

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113959 Kort å gott, vad å vilken ska man välja? det finns massor, japan å kina... Men va ska man välja? å va tycker ni om era maskiner? det gäller först å främst maskiner i 400-500 klassen.



   TS
Avatar Fallback

Re: vad för fyrhjuling mellan 50´-70´

ce conny  
#113983 kawasaki kvf är en bra atv mjuka kåpor så de spricker inte när det tar i något träd, och så har de ju diferentsialspären går fram äveralt i skogen

Användarvisningsbild

Re: vad för fyrhjuling mellan 50´-70´

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113985 Köp en Artic Cat 650 H1 2006, en sån har jag (tills på fredag :smile: ). Väldigt hög markfrigång (30 cm+), rejäla räcken runt om, diffspärr och låg lågväxel. En sån kan du säkert få för de pengarna. Rejält byggd och tål smällar utan att bli krokig.

Avatar Fallback

Re: vad för fyrhjuling mellan 50´-70´

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113992
Uvskogen skrev:Köp en Artic Cat 650 H1 2006, en sån har jag (tills på fredag :smile: ). Väldigt hög markfrigång (30 cm+), rejäla räcken runt om, diffspärr och låg lågväxel. En sån kan du säkert få för de pengarna. Rejält byggd och tål smällar utan att bli krokig.


va har du efter freda då? :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad för fyrhjuling mellan 50´-70´

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114003
nutte skrev:
Uvskogen skrev:Köp en Artic Cat 650 H1 2006, en sån har jag (tills på fredag :smile: ). Väldigt hög markfrigång (30 cm+), rejäla räcken runt om, diffspärr och låg lågväxel. En sån kan du säkert få för de pengarna. Rejält byggd och tål smällar utan att bli krokig.


va har du efter freda då? :P


Artic Cat 550 LTD, den har Servo-styrning! :grin: Guld för en band-förare. Sen har den handtagsvärmare också :mrgreen: Annars så är den ganska lika min 650 utseendemässigt och så, nyare motor förstås, med direktinsprutning och lite sånt. Förstås sånt man inte behöver som "ride-in" fjädring, vad nu det är för nåt.

Avatar Fallback

Re: vad för fyrhjuling mellan 50´-70´

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114009 ja vill ha "variator" äre det på arctic caten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad för fyrhjuling mellan 50´-70´

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114010
nutte skrev:ja vill ha "variator" äre det på arctic caten?


Japp, det funkar som på en gammal DAF, bara gasa eller bromsa (utmärkt motorbroms för övrigt, skönt i backar med last bakom)

(Edit: Om du vill kan du ju komma förbi före fredag och prova/titta, även om hjulen sitter på nu i och för sig.)

Avatar Fallback

Re: vad för fyrhjuling mellan 50´-70´

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114015 tyvärr hinner ja nog inte d... Är det lika på alla arctic cats? eller finns dom med vxl låda me? för ja såg denna http://www.blocket.se/dalarna/Arctic_Ca ... w=1&last=1

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad för fyrhjuling mellan 50´-70´

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114026
nutte skrev:tyvärr hinner ja nog inte d... Är det lika på alla arctic cats? eller finns dom med vxl låda me? för ja såg denna http://www.blocket.se/dalarna/Arctic_Ca ... w=1&last=1


Det vet jag inte säkert, men tidigare fanns det en 400 eller 500 maskin med manuell låda. Gillades visst av folk i skogen som ville "bestämma själv". Personligen uppskattar jag att slippa bekymra mig om växlingen....

Fin maskin i annonsen hursomhelst och den hade ju variator, så står det i varje fall.

Avatar Fallback

Re: vad för fyrhjuling mellan 50´-70´

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114034 man kanske ska kika på denna en sväng då.... Vem säljer arctic här omkring då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad för fyrhjuling mellan 50´-70´

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114085 Bobergs båtar i Falun och Lundströms skoterservice i Rättvik är de jag känner till

Avatar Fallback

Re: vad för fyrhjuling mellan 50´-70´

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114162 bra då vet ja iaf vart de finns grejjer....

http://www.blocket.se/orebro/Honda_TRX_ ... m?ca=6&w=2

En sån här då? hydrostatisk låda? va innebär det? å hur bra går en sån?

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad för fyrhjuling mellan 50´-70´

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114200 Den där är importerad och således oregistreringsbar. LG tar sina från USA. Men annars skulle jag nog hålla Den Hondan som den bästa av alla fyrhjulingar. Har inte ägt någon sådan själv men kört en en hel del. Ruskigt fint med hydrostaten och Hondakänslan finns där.

Avatar Fallback

Re: vad för fyrhjuling mellan 50´-70´

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114202 jasså.... Finns det företag som säljer oreggbara åxå.... hmmm... till vilken nytta??? moms är det ju på dom iaf... Nåja... "Min" ska då va reggad som terräng iaf;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad för fyrhjuling mellan 50´-70´

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114207
trilla skrev: Ruskigt fint med hydrostaten och Hondakänslan finns där.


Är inte riktigt med på tekniken här, vad är det som gör "hydrostat" så bra? Ser att det finns i stora skogsmaskiner också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).