Uppvärmning

Problem med Veda 70

10 inlägg 9493 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med Veda 70

vilkenkarl  
#111581 Hejsan!

Mitt i kallaste vintern ska givetvis pannan börja krångla!
Den har funkat bra fram till nu, men efter sommaren har det varit problem mestadels hela tiden tycker jag.
Stenarna byttes för 2 år sedan, men kvaliten verkar vara helt kass (köptes någonstans i småland vill jag minnas) eftersom dom vittrar sönder, spricker och djävlas i största allmänhet.
Plåten har även slagit sig, men att riva ur inredningen nu när det pendlar mellan -10-20 känns ju inte aktuellt eftersom det är våran enda värmekälla.

Vi har ca 10kubik accar till pannan, men kommer sällan upp i mer än 60grader i toppen resp. 40 i botten, vi värmer upp ungefär 600kvadrat.

Jag tycker att det känns som det är dåligt drag i pannan, det ryker in mer än normalt när jag laddar och pannan är mer svårtänd trots att vi kör ca 80% torr björkved. Vi sotar dagligen och sotaren var här i veckan för att dubbelkolla, men särskilt sotig var inte pannan eller skorsten.

Vi har inte fläkt på pannan, men det är något jag överväger starkt, trots att grannen som jag kör pannan tillsammans med har blivit rekommenderad att köra med självdrag.

Har du någon idé hur vi enklast får pannan att funka genom vintern och några bra argument gällande montering av en fläkt? Fläktens vara eller icke vara, var får jag tag på en nu, kanske något man kan snickra ihop lite provisoriskt själv?



   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med Veda 70

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111661 Vi har ca 10kubik accar till pannan, men kommer sällan upp i mer än 60grader i toppen resp. 40 i botten, vi värmer upp ungefär 600kvadrat.



Kolla om laddomaten funkar det sitter en termostat i den om den kärvar kan det bli så.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Problem med Veda 70

vilkenkarl  
#111664 Mm, men draget i pannan då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med Veda 70

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111666 Vad har du för rökgas temperatur?


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Problem med Veda 70

vilkenkarl  
#111695 Jag har ingen temp där, läge att skaffa en!
Nya stenar har kommit idag, får se om det blir bättre...

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med Veda 70

corvette87  
#111717 om laddomaten inte funger som den ska kan det bli att den skjuter in för kallt vatten i pannan,
då blir det att den kyler eldhärden och det blir inte riktig fart i pannan,
laddomaten gör att panntempen ligger runt 80gr när man eldar

Avatar Fallback

Re: Problem med Veda 70

pr95  
#111741
Har du någon idé hur vi enklast får pannan att funka genom vintern och några bra argument gällande montering av en fläkt? Fläktens vara eller icke vara, var får jag tag på en nu, kanske något man kan snickra ihop lite provisoriskt själv?


pannan behöver komma upp i temperatur dvs. någon form av laddomat som ser till att inkommande vatten till panna inte håller för låg temperatur
är primär och sekundärluft rätt inställd för mycket luft drag kan göra att man drar med sig stora mängder luft genom pannan som på så sätt kyler dels panna och rökgas och effekten minskar
lite mera fakta om rökgas ,retur och stigare temperatur från panna

Avatar Fallback

Re: Problem med Veda 70

rca1959  
#112615
vilkenkarl skrev:Mm, men draget i pannan då?



Jag var för ett antal år sedan intreserad av Veda pannorna, bl.a. Veda 70 "Miljö" (med självdrag), pratade då med en ingenjör Krokfors(?) på Veda i Finland. Han avrådde! från självdragspannan.... Sätt en fläkt så blir det nog bättre drag:-)

Avatar Fallback

Re: Problem med Veda 70

pr95  
#112635 Själv drag fungerar "bättre" när det kallt mindre bra sommartid
eftersom det är skillnaden mellan temperatur, skorstenslängd och diameter som skapar undertryck
http://www.woodheat.org/chimneys/aboutchimneys.htm

Avatar Fallback

Re: Problem med Veda 70

William33  
#113972 Skrotade ut vår veda 70 i sommras mot en flisanläggning.
Den finns fortfarande kvar, står på skroten. Den hade fläkt. Den kan du komma och hämta om du vill. Vet iofs inte var i landet du finns :)
83 års modell, uteslutande eldad med ek fram till sommaren 2010. Den höll fint.
Men Thermostaten hade kärvat fast på den, så varje gång man tände så rök det som om det vore krig.
Lätt att vara efterklok! Men som dom andra sagt, om du inte gjort det, så kolla thermostaten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).