Bioenergi

Vedläget?

110 inlägg 31381 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedläget?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112186 Det finns många sätt att räkna.
Ditt gillar jag, potatis1:an.
Sälj barrveden, men köp FÄRDIGKLUVEN lövved. Om det bara är 20 m3
Ingen vedklyv.
Inget transportband.
Ingen hemkörning.
Räntan på kostnaden för många vedklyvar räcker vedförbrukningen många gånger.
Det finns å andra sidan andra aspekter på vedhögen.
I Hedesunda socken är det så, att den som har travat vedhögen finast, har elakaste käringen.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

ulf15  
#112188
MickeBM skrev:
ulf15 skrev:Jag hjälpte en kompis att köra hem 30 kubik björkved från Dalsland för en vecka sen och det är slut. Veden var inte ens vidare torr...


Jag antar att den då är såld i Stockholmsområdet?

Det där med inte vidare torr ved har jag svårt att förstå, folk verkar köpa vad som helst.
Finns en svartmånglare i närheten av mig och han säljer allt möjligt skräp, och hur mkt som helst.
Väldigt mkt färsk ved, nyhuggen tall, gran och asp.
Säljs för eldning direkt.
Tror han sålt över 500 m3 de senaste månaderna.


Göteborgsområdet. Jag antar att du utgår från att bara stockholmare köper för såna priser... :surp:
Det verkar vara folk som köper 30 cm ved till braskaminer, jag har levererat tre pall till villor som bara har braskaminer. Betänk att en liten säck ( 8 vedträn!) kostar 40-50 spänn på bensinstationer och byggvaruhus.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

potatis1  
#112275
Famag skrev:Det finns många sätt att räkna.
Ditt gillar jag, potatis1:an.
Sälj barrveden, men köp FÄRDIGKLUVEN lövved. Om det bara är 20 m3
Ingen vedklyv.
Inget transportband.
Ingen hemkörning.
Räntan på kostnaden för många vedklyvar räcker vedförbrukningen många gånger.
Det finns å andra sidan andra aspekter på vedhögen.
I Hedesunda socken är det så, att den som har travat vedhögen finast, har elakaste käringen.

Hahahaha den med käringen var bra den ska jag komma ihåg berätta till nästa möte med vedsäljarna.Du har rätt, köp färdigkluvet så har du bästa vinning men i det här fallet fanns det nog vedmaskiner med i bilden men tack att du förstår poängen.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

H3nkk4  
#112308
potatis1 skrev:
H3nkk4 skrev:
potatis1 skrev:Veden slut i September har ca. 2500 löskubik björk , priset ca 530:- kubiken


Säljer du veden i säckar eller torkar du maskinellt vartefter beställningar? 2500 m3 måste ju ta väligt mycket plats :o 1, 325 000 kr. är ingen dålig omsättning :wink:

Ca. 1600 kubik går på vagn på våren resten ställs in i en vedlada på ca. 550 m2 börjar kapa nu i veckan.


Hur ser den där vedladan ut då? Har du nån maskinell torkning eller liknande? Har du möjlighet att lasta med ut med traktor?

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

potatis1  
#112378 3 st. väggar på ladan har jag satt luftningsduk i gummi den släpper igenom ca. 60 % luft typ vädringsduk som dom har i djurstallar, sedan kapar vi i 1000 liters säck på europall ställar in med traktor o lastare 4 på varandra kan bli lite mögel i raden längst ner när det är blöta sommrar , jag har haft typ grusat golv tills i höstas men nu har vi asfalterat med en tät asfalt på 5 cm, vi tror att möglet kommer från marken. Men den veden ställer vi undan när vi kör ut på hösten och nu är den slut när det inte finns något annat att köpa.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

H3nkk4  
#112396
potatis1 skrev:3 st. väggar på ladan har jag satt luftningsduk i gummi den släpper igenom ca. 60 % luft typ vädringsduk som dom har i djurstallar, sedan kapar vi i 1000 liters säck på europall ställar in med traktor o lastare 4 på varandra kan bli lite mögel i raden längst ner när det är blöta sommrar , jag har haft typ grusat golv tills i höstas men nu har vi asfalterat med en tät asfalt på 5 cm, vi tror att möglet kommer från marken. Men den veden ställer vi undan när vi kör ut på hösten och nu är den slut när det inte finns något annat att köpa.



Vad är det för mått på ladan? Den måste ju vara ganska stor med tanke på att du har 1500m3 ved i den.
Veden som du säljer direkt på kärra, är det rå ved direkt från vedmaskinen?

Kan du ev. bifoga bilder på vedladan? Skulle vara mycket intressant.

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113956
potatis1 skrev:Folk är underliga det måste vara billigare att slå på elen än att köpa sådan dålig ved, jag har torraker står i skogen men dom får stå, hellre det än att få dåligt rykte.


Ja, precis min tanke.
Det tråkigaste är väl att folk inte verkar förstå hur stor skillnad det kan vara på ved.
Svårt att motivera prisskillnader osv.

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113957
ulf15 skrev:Göteborgsområdet. Jag antar att du utgår från att bara stockholmare köper för såna priser... :surp:
Det verkar vara folk som köper 30 cm ved till braskaminer, jag har levererat tre pall till villor som bara har braskaminer. Betänk att en liten säck ( 8 vedträn!) kostar 40-50 spänn på bensinstationer och byggvaruhus.


Nja, utgår och utgår, men det enda område jag visste om där såna priser kan vara aktuella.
Skulle inte tacka nej till att sälja för dom priserna hur som.

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Skogshuggarn  
#114095
potatis1 skrev:Folk är underliga det måste vara billigare att slå på elen än att köpa sådan dålig ved, jag har torraker står i skogen men dom får stå, hellre det än att få dåligt rykte.


Under rådande förhållanden (vedbrist), så behöver ingen skämmas för att avverka/sälja "torrakor" till ved av
tall och gran.
Torrgran utan röta ligger ungefär som asp i energivärde, och något kådrik (tex törskatedrabbad) tall marginellt
sämre än björk.

Problemet är väl, som sagt, att övertyga köparna?,,,,

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

potatis1  
#114100 30 kubik frisk tall är lika med 20 björk så en halvrutten tall är mera energivärde i än frisk tall enligt dina beräkningar.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

potatis1  
#114101 30 kubik frisk tall är lika med 20 björk så en halvrutten tall är mera energivärde i än frisk tall enligt dina beräkningar.

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Skogshuggarn  
#114106 Du drar de sämsta förutsättningarna - jag drog de bästa!

Kådrik törskatetall har mera energivärde än en frisk tall. förutsatt att de inte stått för länge på rot och ruttnat.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

potatis1  
#114249 Okey jag förstår, men blir det inte lite jobbigt att leta efter törskatetall ?

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Skogshuggarn  
#114303 Både ja och nej,,,

Beror nog mycket på var i landet man har sitt skogsinnehav/utbredning, osv, men finns det?, så varför inte göra ved av dem.

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Kjell S  
#114335 Det ska göras ved av dom. Spridning av töreskatsvamp bör begränsas. Förstår inte dom som sparar sådana till frötallar...?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).