Skotare

skördarförare...

27 inlägg 12651 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skördarförare...

Ellingsson  
#11288 ja vad ska man säga...
Bild




   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11289 löneavdrag?
Gatlopp-skogslopp?
doppas i hudraylik olja?

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11291 ser ut som om det är någon som har kört lite fotare än vad han klarade av.. :)

Avatar Fallback
Ellingsson  
#11293 jag tycker att han ska sluta köra,för då det ser ut så där går de fan inte att hålla nån produktion,man skulle hinna minst 2-3 gripar bara medans man plockar i hop den där högen med grantimmer

   TS
Användarvisningsbild
Skog  
#11294 Har kört skördare i slutaverkning lite grann nu för jag kör skotare i vanliga fall. Visst jag kör ju inte alls lika mycket som en van förare, men kan konstatera att om man ej plockar åt sig för mycket skog + fäller rätt så tror jag att vilken idiot som helst kan lägga fina högar om man bara vill :roll: (Är ju kanske 70% av skotningskapaciteten som beror på skördarens upplägg)

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#11298 Hängning i gryningen.. :?: :wink:

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11303 Hehe stiligt , men tyvärr har man sett värre :cry:

Avatar Fallback
Ellingsson  
#11312 jo man har ju sett värre på vissa bitar,men då det ser ut så här hela tiden är det inge roligt...men jag kör inte efter denna skördare jämt,kör bara extra lite grann,så man slipper det om ca 800 kubik

   TS
Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11314 Jag lider med dig 😡

Användarvisningsbild

hehe

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11315 En "skotarfälla":P(man ska hålla sig sams med skördarförarn :D) väldigt lätt att virket sprätter i väg när det ligger sten från vägkanten , skulle tro att det ser bättre ut på hygget?

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11371
Skog skrev:Har kört skördare i slutaverkning lite grann nu för jag kör skotare i vanliga fall. Visst jag kör ju inte alls lika mycket som en van förare, men kan konstatera att om man ej plockar åt sig för mycket skog + fäller rätt så tror jag att vilken idiot som helst kan lägga fina högar om man bara vill :roll: (Är ju kanske 70% av skotningskapaciteten som beror på skördarens upplägg)


stämmer bra det du skriver fast vi är tvungna att fälla så mycket det bara går till varje hög för att få ihop rishögana eftersom 90% av våra averkningar ska var grotanpassade. så jag kan ju ekänna att en dålig hög med virke det blir det ibland men det ska ju inte vara så här på ett helt hygge då tröttnar man nog ganska fort som skotarföare

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11372 Om man tittar på det ekonomiskt tar det ca en halvtimme extra för skotarföraren på varje lass om det ligger så här illa ?

en halvtimme och 10 lass? 5 timmars extra arbete? 250 * 5 1000:- kr i marginal förlust pga av dålig skördar förare?

Användarvisningsbild
Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11382
gossebear skrev:Om man tittar på det ekonomiskt tar det ca en halvtimme extra för skotarföraren på varje lass om det ligger så här illa ?

en halvtimme och 10 lass? 5 timmars extra arbete? 250 * 5 1000:- kr i marginal förlust pga av dålig skördar förare?


det var väl å ta i med en halvtimme per lass, då är det en dålig skotarförare iaf åxå:P

Avatar Fallback
Ellingsson  
#11383 hehe inte tar det en halvtimme iaf,efter ett tag slutar man bry sig så mycket,varför ska man själv bry sig,om inte skördarföraren gör de?..

de kanske tar några minuter extra fast det blir säkert 1 lass om dagen kanske 2 i bland...

   TS
Avatar Fallback
JD 810  
#11521 Har själv skotat efter några sdanna skördarförare tar ju dubbelt så lång tid att först plocka i hop sedan att lasta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).