Verkstan

Hastighet på värmefläkt.

26 inlägg 26171 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113450
Mikael skrev:Tidigare satt det en strömbrytare med olika lägen på men den var så skör så den föll sönder när jag bytte fläkten.


Så fungera värmefläkten i min traktor, jag har två hastigheter, men de ger också olika värme så det kanske inte är samma sak som du menar. Strömbrytaren har två steg. Jag kan kolla inuti den hur det ser ut om du vill? (om det låter som samma funktion.)

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113502
Uvskogen skrev:
Mikael skrev:Tidigare satt det en strömbrytare med olika lägen på men den var så skör så den föll sönder när jag bytte fläkten.


Så fungera värmefläkten i min traktor, jag har två hastigheter, men de ger också olika värme så det kanske inte är samma sak som du menar. Strömbrytaren har två steg. Jag kan kolla inuti den hur det ser ut om du vill? (om det låter som samma funktion.)


Tack för omtanken men det är nog bäst du är fösiktig med strömbrytaren så inte din också går sönder. :cry:
Jag får nog åka till TK-traktordelar och leta efter en orginal brytare vid något tillfälle för det verkar vara svårt och brandfarligt att göra en egen konstruktion.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hastighet på värmefläkt.

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113538 på min volvo rasade fläkt motor
her en brytare med 0-1-2 - det går 3 sladdar upp til motorn ,en er vel jord medan dom andra er vel for halv eller full snurr.
har kollat på nya motorer men det verkar som dom flesta har endast 1 sladd ut (kontakt)
har ni nått tips om vad som er best at gjøre -
vil helst ha hastighets alternativ

Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113555 Jo det finns motorer med 2st + ingångar men jag tror det är vanligast med resistorlösningen
som syns i bilden jag postade tidigare i tråden.

Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

bmbamse  
#113580
Mikael skrev:
Uvskogen skrev:
Mikael skrev:Tidigare satt det en strömbrytare med olika lägen på men den var så skör så den föll sönder när jag bytte fläkten.


Så fungera värmefläkten i min traktor, jag har två hastigheter, men de ger också olika värme så det kanske inte är samma sak som du menar. Strömbrytaren har två steg. Jag kan kolla inuti den hur det ser ut om du vill? (om det låter som samma funktion.)


Tack för omtanken men det är nog bäst du är fösiktig med strömbrytaren så inte din också går sönder. :cry:
Jag får nog åka till TK-traktordelar och leta efter en orginal brytare vid något tillfälle för det verkar vara svårt och brandfarligt att göra en egen konstruktion.



Så brandfarligt behöver det inte bli! Bara kylning som behövs!

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20096

Ett sådant här motstånd skruvat mot en slät plåtyta, ex.vis i närheten av där värmepaketet tar in kalluften så får det kontinuerlig kylning så länge fläkten går. Vill man vara riktigt petig så kan man ta till en klick kylpasta (som används mellan processorn och kylflänsen i datorn) för att få ännu bättre thermisk kontakt.

Det här är på 50w (borde funka för en 50w fläkt då strömmen blir mindre med resistorn i serie) jag tog på måfå ett 0,68ohm motstånd vilket ger ett spänningsfall på ca 4 volt om man gissar på 6A ström (vilket jag tror är i mycket mer än i verkligheten), vilket i sin tur en spänning över fläkten på 8 volt... Å inte är det dyrt heller!

Om någon som har halvfart mäter spänningen över fläkten när den går på halvfart så skulle det kunna underlätta för Mikael, förutsatt att det stämmer att de flesta fläktar är på 50w...

Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113636 Nu börjar det här bli mycket intresant så nu undar jag om Uvskogen har möjlighet att mäta på sin fläkt hur många volt du har när den går på halvfart. ^:)^

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

bmbamse  
#113815 Hej!

Jag hade lite lugnt ett tag idag, så jag satte mig och räknade lite granna på det här. Ursäkta handstilen och den kassa figuren, för det var bara tänkt som stöd för tanken. Hur som helst så fick jag anta ett antal saker, i brist på verkliga data, så ta detta för vad det är!!! Och framför allt skäll inte allt för mycket på mig om Ni kopplar efter detta och det blir brasa... :shock:

I alla fall:
Första antagandet är att fläkten har en effekt på 50w...
Andra antagandet är att fläktmotorns inre resistans är konstant...

Bild


Så med förutsättningarna att drivspänningen är på 12v, och effekten är 50w så får jag fram att max ström genom fläkten blir ca 4,2A (50W/12v). Strömmen kan därmed ALDRIG bli högre, vilket är bra att veta för fortsatta beräkningar, för om så skulle bli så har jag räknat VÄLDIGT fel...

Med ovanstående resultat så blir motorns inre resistans 2,88 ohm eller ung. 2,9 ohm avrundat.

Därefter räknar jag fram en formel för att beräkna strömmen vid olika värden på serieresistorn:
I = 12v / (R+2,9 ohm)

Sedan plockar jag bara standardvärden på R från Elfa's sortiment som jag tycker verkar rimliga och kommer fram till:

R= 0,68 ohm => strömmen I=3,37A, spänningen UR=2,3v över resistorn, UM=9,7v över motorn vilket ju blir ungefär 12v totalt, vilket är vad det bör bli om jag räknat rätt... Effekten över motståndet PR= 7,7w vilket bör betyda att ett 10W motstånd borde palla.

Bild


Fortsättning på samma sak, men här börjar det likna någonting, tycker jag!

R=1 ohm => I=3,1A, UR=3,1v, UM= 8,9v och effekten PR=9,6W vilket också är under 10W, men man kanske ska gå upp på ett 15W-motstånd...

Och så:
R=2,2 ohm => I=2,4A, UR=5,3v, UM=6,9v och effekten PR=12,7W vilket bör betyda att ett 15w motstånd bör användas...

Så långt allt väl, men så kom jag på att jag har mitt gamla trasiga fläktmotstånd till min Nissan Primera liggande på jobbet. Det var kasst på lägsta hastigheten, så jag mätte upp de olika slingorna med en multimeter inställd för resistansmätning. Första slingan var det avbrott i, vilket var lägsta hastighet. andra slingan mätte jag 2 ohm, vilket är andra läget på min Nissan, och tredje slingan mätte jag 1 ohm, vilket är tredje läget på bilen. Så då kan man ju tänka sig att ovanstående beräkningar inte ligger allt för långt från verkligheten... :smile:

Så personligen tror jag på ett 15w och 2,2 ohm motstånd, vilket skulle motsvara hastighet nr 2 på min Nissan...

-Vore ju bra om någon kunde mäta och verifiera!

Använd med försiktighet och förstånd!

/Marcus

PS. Mina gamla el-lärare skulle gråta blod om de skulle se dessa avrundningar! DS.

Avatar Fallback

Re: Hastighet på värmefläkt.

jaxho  
#116729 Hej! På min BM430 har värmen från det utanpåliggande motståndet gjort att kontakten som styr värmefläkten har blivit som fnöske, så den har pajjat. Motståndet är en spiral som är på ca 3 ohm. Problemet är att varken Lantmanna eller Olssons i Ellös har sånna brytare. Jag har sparat spiralen och köpt en vippbrytare 1-0-1. Så idag skall jag montera detta ( vi har plusgrader här i Ume). Motståndet sätter jag en bit ifrån kontakten så den skall klara sig bättre än orginalet.

MVH jaxho

Avatar Fallback

Re: Hastighet på värmefläkt.

nhl21  
#118156 Vill man ha steglöst hastighet kan man köpa en Velleman K8004 byggsats på tex kjell o co 249:- funkar på både 12 och 24 volt och 6.5 A. den blir inte varm som ett motstånd heller.

Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

TobiasJ  
#723693 Hej!

Gammalt ämne i ny tappning!

Har ett

https://se.heatso.com/kalori-compact-ev ... lower-12v/

Som jag tycker låter för mkt på läge 1, skulle vilja få den att gå långsammare.
Ser ut att vara 4 kablar in i motorn. 1 jord, 1 direkt och 2 över motstånd!
Se bild

Tänker att en sådan inkopplad på läge 1 kan vara ett alternativ, skall bara se vad jag har för spänning till motorn orginal i läge 1.

https://www.conrad.se/p/master-bec-spae ... -a-1435726


Vad finns det för fler lösningar ?

/Tobias.

Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

HannuRöj  
#723752 https://images.app.goo.gl/rdYguFo2CtXwozea6
😀 Denna eller någon motsvarande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).