mån 10 jan 2011, 19:44#113815
Hej!
Jag hade lite lugnt ett tag idag, så jag satte mig och räknade lite granna på det här. Ursäkta handstilen och den kassa figuren, för det var bara tänkt som stöd för tanken. Hur som helst så fick jag anta ett antal saker, i brist på verkliga data, så ta detta för vad det är!!! Och framför allt skäll inte allt för mycket på mig om Ni kopplar efter detta och det blir brasa...
I alla fall:
Första antagandet är att fläkten har en effekt på 50w...
Andra antagandet är att fläktmotorns inre resistans är konstant...
Så med förutsättningarna att drivspänningen är på 12v, och effekten är 50w så får jag fram att max ström genom fläkten blir ca 4,2A (50W/12v). Strömmen kan därmed ALDRIG bli högre, vilket är bra att veta för fortsatta beräkningar, för om så skulle bli så har jag räknat VÄLDIGT fel...
Med ovanstående resultat så blir motorns inre resistans 2,88 ohm eller ung. 2,9 ohm avrundat.
Därefter räknar jag fram en formel för att beräkna strömmen vid olika värden på serieresistorn:
I = 12v / (R+2,9 ohm)
Sedan plockar jag bara standardvärden på R från Elfa's sortiment som jag tycker verkar rimliga och kommer fram till:
R= 0,68 ohm => strömmen I=3,37A, spänningen U
R=2,3v över resistorn, U
M=9,7v över motorn vilket ju blir ungefär 12v totalt, vilket är vad det bör bli om jag räknat rätt... Effekten över motståndet P
R= 7,7w vilket bör betyda att ett 10W motstånd borde palla.
Fortsättning på samma sak, men här börjar det likna någonting, tycker jag!
R=1 ohm => I=3,1A, U
R=3,1v, U
M= 8,9v och effekten P
R=9,6W vilket också är under 10W, men man kanske ska gå upp på ett 15W-motstånd...
Och så:
R=2,2 ohm => I=2,4A, U
R=5,3v, U
M=6,9v och effekten P
R=12,7W vilket bör betyda att ett 15w motstånd bör användas...
Så långt allt väl, men så kom jag på att jag har mitt gamla trasiga fläktmotstånd till min Nissan Primera liggande på jobbet. Det var kasst på lägsta hastigheten, så jag mätte upp de olika slingorna med en multimeter inställd för resistansmätning. Första slingan var det avbrott i, vilket var lägsta hastighet. andra slingan mätte jag 2 ohm, vilket är andra läget på min Nissan, och tredje slingan mätte jag 1 ohm, vilket är tredje läget på bilen. Så då kan man ju tänka sig att ovanstående beräkningar inte ligger
allt för långt från verkligheten...
Så personligen tror jag på ett 15w och 2,2 ohm motstånd, vilket skulle motsvara hastighet nr 2 på min Nissan...
-Vore ju bra om någon kunde mäta och verifiera!
Använd med försiktighet och förstånd!
/Marcus
PS. Mina gamla el-lärare skulle gråta blod om de skulle se dessa avrundningar! DS.
BM T-600 x2, BM 230 Bamse (i delar)
Sågar med: Jonsered 450, 455, 510SP, 535 & 621, Husqvarna 240SE, 154SG & 263CD, Stihl MS192C