Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

47 inlägg 58273 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

Röding  
#113363
970D skrev:har oxå problem med min, den startar i "datorn" inne i hytten men värmaren går inte igång överhuvudtaget.... lite kämpigt att starta den gamle när det är en sådär 15-20 minus :D


Min startar också i hytten. men inte ett liv i värmarn.
Hade F 08 som felkod = fläckt kortsluten, byte fläckt,men efter det
så är det som innan men ingen felkod. Har nollat värmarn efter
konstens alla sätt.
Nån som har nåt tips :?:

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

finskpinne  
#113418 Jag hade problem med min Ardic i ponssen i fjol, den startade på displayen och den började glöda och försökte starta men den hölls inte igång. Men enligt displayen så fortsatte den att gå. Jag slet isär hela manicken och konstaterade att "propellern" som finfördelar bränslet hade väldigt slitna vingar eftersom dom bränns sönder med tiden. Eftersom bränslet inte fördelades till en tillräckligt fin dimma så orkade den inte gå när det var kallt.
Av någon anledning så brukade detta ibland leda till att automatsäkringen som ni har nämnt här tidigare slog ur. Innan jag lade märke till dom sönderbrända vingarna hann jag testköra glödstift och bränsletillförseln och gud vet vad, men när jag hittade felet så var det väldigt lätt åtgärdat, bytte propellern och en liten kopp som bränslet skall droppa ner i och sedan vispas vidare av propellern. Sedan har värmaren fungerat problemfritt.
Jo förresten, jag var tvungen att sota ur hela utblåset på värmaren eftersom den dåliga förbränningen hade orsakat en sjuhelsikes massa sot, detta var lite pilligt eftersom avgaserna skall gå ut mellan några väggar och genom några väggar med en massa hål i så det var lite pill innan man hade den rengjort men nu går den även vid 25-30 graders kyla.

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

valmet862  
#113479
finskpinne skrev:Jag hade problem med min Ardic i ponssen i fjol, den startade på displayen och den började glöda och försökte starta men den hölls inte igång. Men enligt displayen så fortsatte den att gå. Jag slet isär hela manicken och konstaterade att "propellern" som finfördelar bränslet hade väldigt slitna vingar eftersom dom bränns sönder med tiden. Eftersom bränslet inte fördelades till en tillräckligt fin dimma så orkade den inte gå när det var kallt.
Av någon anledning så brukade detta ibland leda till att automatsäkringen som ni har nämnt här tidigare slog ur. Innan jag lade märke till dom sönderbrända vingarna hann jag testköra glödstift och bränsletillförseln och gud vet vad, men när jag hittade felet så var det väldigt lätt åtgärdat, bytte propellern och en liten kopp som bränslet skall droppa ner i och sedan vispas vidare av propellern. Sedan har värmaren fungerat problemfritt.
Jo förresten, jag var tvungen att sota ur hela utblåset på värmaren eftersom den dåliga förbränningen hade orsakat en sjuhelsikes massa sot, detta var lite pilligt eftersonm avgaserna skall gå ut mellan några väggar och genom några väggar med en massa hål i så det var lite pill innan man hade den rengjort men nu går den även vid 25-30 graders kyla.


Exakt så har ja på min 810 va väl ti skruv opp i minsta beståndsdel eller lägg in en helt ny ardic:en har väl gjort sitt...

Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

finskpinne  
#113706
valmet862 skrev:Exakt så har ja på min 810 va väl ti skruv opp i minsta beståndsdel eller lägg in en helt ny ardic:en har väl gjort sitt...


Om det är samma delar som behöver bytas på din så skulle jag nog rekommendera att du byter dom istället för att köpa en helt ny, eftersom delarna är väldigt lätta att byta och dom kostade inte så mycket heller. De flesta dieselvärmare är väldigt enkelt uppbyggda så det är nog inget problem att fixa dom själv och på det viset spara en massa pengar.

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

Gubben  
#113780 Jag hade stora problem med ny maskinen när den kom i fjol på grund av etylen glyckolen. När jag byt till propylen glyckol så var problemet ur världen. Men nu ska propylen glyckolen total förbjudas så nu är det väl bara att parkera över vintern.

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

Tvåan  
#115683
Gubben skrev:Jag hade stora problem med ny maskinen när den kom i fjol på grund av etylen glyckolen. När jag byt till propylen glyckol så var problemet ur världen. Men nu ska propylen glyckolen total förbjudas så nu är det väl bara att parkera över vintern.

Kan det möjligen vara så att du mena tvärsom vad det gäller etylen och propylen?

Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

Kse  
#118590 Har problem med värmaren igen, nu en Ebersprächer D7W. Värmaren försöker starta och drar runt fläkten i en halvsekund men inget mer händer.

Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

finskpinne  
#118606 Låter som att värmesäkringen slår ur... Varför vet man ju inte utan att kolla på värmaren. En annan möjlighet är ju om motorn är sönder, då går ju säkringen till den direkt den försöker starta. Bytte just motorn på min ardic i ponssen, en sjukt dyr historia det där! 😡


På sid nr 24 i denna manual finns felkoderna:
http://www.espar.com/documents/D7W.pdf

Kolla även värmesäkringen(överhettningsskydd) figur IV A på sid 21. Den skall tryckas ner om den har hoppat upp...

Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

Kse  
#118687 Värmesäkringen är iaf hel. på skotaren som har en webaso BWD 45 har förbräningsfläkten brunnit och kostar 7400 + moms, en ny webasto termo 45 kostar 11000:- moms. Knappast värt att byta om man inte hittar en beg. Ska kolla Eberspräshern i morgon.

Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

Kse  
#118835 Tackar finskpinne för länken.
Det var ett lättlöst problem med D7W´n den här gången. Doseringspumpen hade lossnat från sitt fäste så en kabel drogs lös, bara att sätta fast så funkade allt som vanligt. Däremot så får jag ingen värme i hytten när dieselvärmaren går, inge kul med kall hytt på morgonen, dessutom så ska ju datorn vara +10 grader för att starta. Det är nått som bryter för om man slår på dieselvärmaren medans maskinen går och värmefläkten blåser för fullt så slår fläkten av, när man sen slår av värmaren så blåser fläkten för fullt igen. Den sitter monterad i Ergon.

Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

finskpinne  
#118935 Kolla säkringen som är placerad under motorhuven, på samma sida som batterierna. Går den så borde strömmen till hyttfläkten brytas när man sätter på ebern, men jag har för mig att denna säkringen går till spridarmotorn på värmaren också så det är ju lite konstigt att den går men inte fläkten. Men kolla iallafall den säkringen och sen är det ju en säkring till värmaren bredvid huvudströmbrytarn också, men den är väl huvudsäkringen till hela värmaren så om den går så dör väl hela värmaren. Om dom båda säkringarna är hela så har du väl något kabelbrott någonstans på vägen...

Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

Kse  
#118962 Alla säkringar är hela och jag har inte kunnat hitta några synliga kabelbrott
Cupefläkten funkar som vanlig annars men det är just när dieselvärmaren går som det inte funkar. Den ska ju inte starta förän vattnet har blivit nog varmt så det är nog där nått felar, funderade på ev fel i tempgivaren men då det bara finns en tempgivare i värmaren och den verkar ju funka då den reglerar övriga funktioner som den ska.
Såg i manualen att cupéfläkten har ett eget relä i värmaren så det blir att funktionstesta den men det blir senare i veckan, var -34 i morse och enligt prognosen -38 imorgon så det blir inge maskinstart förrän i slutet av veckan.

Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

finskpinne  
#119047 Jo jag vet inte hur ebersprächer har det med cupefläkt styrningen, har en ardic i ponssen och den eber som jag har i TJ:n sätter på fläkten direkt den startat... Var nog -30 här i Österbotten i Finland också i morse så det blev att låta maskinerna stå idag för mig också. Hade igång maskinerna nu ikväll och varmkörde motorn men inget annat. Perkinsen i TJ:n som har gått 27000 gick igång utan problem efter 90 minuter värming men perkins 6:an i cobran ville ha lite hjälpström...

Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

Mäki  
#119076 Angående glykol blandningarna som gör att det blir för trögflytande så går det att lösa genom att sätta två el pumpar efter varandra så är det löst, det måste vi göra i höstas för att värmaren skulle funka.

Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478431 Har en typ 1999 års Ardicvärmare i Catten, söker info om dessa och instruktioner till styrdatorn, fyra röda lysande siffror i displayen.
Fick den att börja ryka och låta en stund men sen var det roliga slut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).