Verkstan

Hastighet på värmefläkt.

26 inlägg 26174 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hastighet på värmefläkt.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112667 För några år sedan bytte jag värmefläkt på en traktorgrävare och nu har jag börjat fundera på om det skulle gå att få den att gå lite saktare för det finns bara ett läge nu och det är max.
Tidigare satt det en strömbrytare med olika lägen på men den var så skör så den föll sönder när jag bytte fläkten.
Det jag undrar är om det går att ta en strömbrytare med flera lägen och montera ett motstånd eller något liknande för att sänka hastigheten.
Den stora frågan är då vad ska det vara för motstånd för att få en bra hastighet.
Det är ett 12 volt sytstem och alla tips mottages tacksamt. :?:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

viktor meck  
#112681 det kanske går att montera en sån brytare som är för badrumsfläktar :!: :?: 🤷‍♂️ :-B

Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112693 Ta resistordelen och hastighetsväljaren från en skrotbil?
De funkar så att vid fullgas går strömmen rakt in i fläktmotorn
Vid halvfart genom 1 resistor.
Vid lågfart genom 2 resistorer.

Avatar Fallback

Re: Hastighet på värmefläkt.

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112695 Kolla upp vad det är för data på fläkten, sen ringer du nån som kan bilel eller nån elektronikfirma.

Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

Elias  
#112700 Beror lite på hur stor den är, men eftersom det verkar som den haft en resistordel från början så borde en sådan funka. Annars finns "billiga" frekvensomformare på en detaljelhandel som tex elfa.

Avatar Fallback

Re: Hastighet på värmefläkt.

axwell  
#112702 Om du kan hitta några siffror som anger något om data så är det inte så svårt att tipsa om storleken på motstånd.
Frekvensomvandlare skjuter väl över målet för denna gamla likströmsfläkt.

Även jag skulle besöka en bilskrot, vridmotstånd som klar minst 50 Watt.

Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112703 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2vmfxYg8LoY[/youtube]
Kolla denna film så förstår du kanske vad jag menar med resistordelen & väljardelen
som du behöver från en skrotbil.

Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

Elias  
#112740 Såg ej att det var en likströmsfläkt, isåfall är frekvensomformare rätt idiotiskt. Men fläktmotstånd är en lysande ide och billig/enkel.

Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112779
Slurfi skrev:Ta resistordelen och hastighetsväljaren från en skrotbil?
De funkar så att vid fullgas går strömmen rakt in i fläktmotorn
Vid halvfart genom 1 resistor.
Vid lågfart genom 2 resistorer.


Jo jag har allt tänkt tanken men frågan är väl vilken bil man kan hitta en sådan på?
Har för mig att på en TOYOTA som vi slaktade så bestämde man hastigheten genom att koppla strömmen på olika stift till "lindningen" på fläktmotorn.
Dock så skulle jag vara nöjd med två hastigheter.
Grämer mig lite att jag inte sparade strömbrytaren för det satt nog någon typ av resistor på den.
Plocka i skrotbilar är inget jag tycker är något nöje så fler tips motages tacksamt. 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

bmbamse  
#113348 Jag skulle nog börja med att leta på en vanlig potentiometer (vridmotstånd) att koppla i serie med fläkten och labba mig fram till vilken fart jag vill ha på fläkten i de olika lägena. När man hittar "rätt fart" så mäter man bara spänningen över POTENTIOMETERN (annars blir det fel), och strömmen igenom motorn vid den inställningen. (lite omkoppling mellan mätningarna behövs om du inte har två instrument) Resistansen får du sedan från formeln U=I*R, dvs R=U/I.
Med formeln P=U*I där P är effekten i watt får du fram vilken effektklass motstånden bör vara i för att de ska slippa brinna vid längre användning. Tror nog att jag skulle ha valt närmast högre effektklass än vad jag räknat fram för att ha marginal en het sommardag.

Därefter skulle jag nog köpa en brytare från Olssons i Ellös och lämpligt motstånd från Elfa...

U=spänning (v)
I=ström (A)
R=resistans(ohm)
P=effekt(W)

edit: rättade till en tankegroda :oops:

Avatar Fallback

Re: Hastighet på värmefläkt.

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113411 Förut hade Olsson i Ellös en "reostat - strömställare" artikelnr. 9204 som var en 0 - 1 - 2 -läges dragströmbrytare med ett inbyggt motstånd för "halvfarten". Hittar inte denna nu tyvärr, men det går ju ringa till dem (sitter tex. i BM-430).

Kan ju vara så att denna http://www.oeparts.se/Produkt?Identifier=9205 är ersättaren men kan inte med säkerhet säga detta.

Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113432
kl-820 skrev:Förut hade Olsson i Ellös en "reostat - strömställare" artikelnr. 9204 som var en 0 - 1 - 2 -läges dragströmbrytare med ett inbyggt motstånd för "halvfarten". Hittar inte denna nu tyvärr, men det går ju ringa till dem (sitter tex. i BM-430).

Kan ju vara så att denna http://www.oeparts.se/Produkt?Identifier=9205 är ersättaren men kan inte med säkerhet säga detta.


En "reostat" strömbrytare låter intresant men också dyrt går säkert att få tag i via Lantmännen.
Den andra strömbrytaren är en sån som jag har tänkt att använda till fläkten och den har ingen reostat.

Tittatde lite på den gamla fläkten som jag bytte för något år sedan och där står inga uppgifter om strömförbrukning.
Jag ska kolla in lite gamla bildelar när andan faller in och se om man inte kan hitta någon resistor. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

bmbamse  
#113440 Resistorn i en bil har en resistans anpassad för fläktmotorn den ska sänka varvet på... Den ska helt enkelt åstadkomma någon spänning över motorn som är lägre än 12v för att motorn ska gå långsammare. Så då är det bra att känna till strömförbrukningen på både din fläkt och donatorbilen om du ska få till det. Mao så behöver du tur om du ska hitta ett motstånd med rätt resistans. Jag tror att OIE:s fläktar har inbyggt fläktmotstånd, för det ser ut att gå tre sladdar in i den på bilden.

http://www.oeparts.se/Produkt?Identifie ... Id=1012378

Avatar Fallback

Re: Hastighet på värmefläkt.

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113447 ja dom har väl lite av varje http://www.oeparts.se/Produkt?Identifie ... Id=1117626 sådana här finns ju också. Men det är ju sant att du måste veta effekten på din fläkt för att få rätt motstånd. Den där som sitter i tex. BM-430 har jag använt i lite olika sammanhang och det har funkat ok, därför har jag fått för mig att effekten på värmefläktarna oftast är ung. likadan. Men det är klart, helt säker kan man ju aldrig vara.

Så dyr tror jag inte den kan vara, 100-300kr gissar jag.

Användarvisningsbild

Re: Hastighet på värmefläkt.

Skogstomte  
#113448 Tänk på att motståndet blir varmt, väldigt varmt. Brandrisk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).