Verkstan

Klen startmotor.

26 inlägg 15115 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

totte  
#112257 Om man skall montera slangvärmare så är det viktigt att placera den rätt så att det blir självcirkulation. Den bör sitta på en vertikal slang så att värmen får vattnet att stiga. Har sett hur det går när dom är felmonterade, det som händer då är att överhettningskyddet löser ut.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112258 Även om det finns "frostplugg" så är det inte säkert att det finns tillräckligt med volym bakom pluggen för att kunna montera motorvärmare. Dessutom är det inte säkert att pluggen sitter tillräckligt lågt för att värma allt kylarvatten, man kanske bara värmer vattnet i toppen.

Avatar Fallback

Re: Klen startmotor.

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112264 Sätt dit en slangvärmare, tex på nedre slangen från kylaren. Den som tar in vatten i motorn, brukar vara slät och tillräckligt grov.

Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

halvproffs  
#112268 Hade en Fergusson tidigare med slangvärmare som fungerade perfekt tills..... det var för dåligt med glykol i vattnet...... och då bildas is.... och då bildas ett högt tryck....när värmaren är i funktion......... vilken djävla smäll Sickan!!!! :surp: :grin:

Avatar Fallback

Re: Klen startmotor.

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112404 Olssons i Ellös saluför Calix, både slangvärmare och universalvärmare..
Slangvärmarna är samtliga på 400W och universalvärmarna är från 500W upp till 2000W..
Dom kostar direkt inte någon förmögenhet heller..

MvH Ulf

Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

viktor meck  
#112570
halvproffs skrev:Hade en Fergusson tidigare med slangvärmare som fungerade perfekt tills..... det var för dåligt med glykol i vattnet...... och då bildas is.... och då bildas ett högt tryck....när värmaren är i funktion......... vilken djävla smäll Sickan!!!! :surp: :grin:



det var bara att kasta den motorn sen eller :?: :mrgreen: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

halvproffs  
#112634 Stort hål i kylarslangen blev det i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113428 Jag plockade isär den trasiga starmotorn idag ifall den skulle gå att laga.Hittade inget fel förutom att det har varit gnistbildning mellan plattan som kolena sitter på och locket över plattan.
Det verkar inte vara några större glapp i axlen så jag vet inte varför det har blivit gnistbildning allt ser bra ut.
Kan det vara lindningen som det är fel på fast det inte syns?

Den nya startmotorn fungerar kanon (WROOM!! som Uvskogen skrev i ett annat inlägg). :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

totte  
#113435 Har det varit gnistbildning så är det helt klart nåt som inte är som det skall vara, kan mycket väl vara en lindning eller nåt sånt, ofta omöjligt att se.

Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

viktor meck  
#113461
Mikael skrev:Jag plockade isär den trasiga starmotorn idag ifall den skulle gå att laga.Hittade inget fel förutom att det har varit gnistbildning mellan plattan som kolena sitter på och locket över plattan.
Det verkar inte vara några större glapp i axlen så jag vet inte varför det har blivit gnistbildning allt ser bra ut.
Kan det vara lindningen som det är fel på fast det inte syns?

Den nya startmotorn fungerar kanon (WROOM!! som Uvskogen skrev i ett annat inlägg). :-bd



wroom!!!????, snarare, host host putt putt pang brum brum brum brum brum,:mrgreen:. du ha la inte någon jädra v12a eller!? :)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Klen startmotor.

axwell  
#113463 Har du kollat så att inte kolen kärvar i sina hållare, de måste glida smidigt så att fjädrarna hela tiden orkar hålla kolen mot kollektorn (plattorna)?
Lindningarna kan du kolla genom att mäta resistansen(motståndet) från en platta till den motsvarade plattan mitt emot, det får inte vara avbrott. Däremot skall det vara avbrott mot alla andra plattor på kollektorn.
Om brännmärkena inte är alltför djupa brukar det gå att slipa bort med fin smärgelduk, blås bort slipdammet och borsta med mjuk borste mellan varje kollektorplatta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).