Uppvärmning

Frågor om sotning av vedpanna

14 inlägg 16076 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frågor om sotning av vedpanna

Maxxum  
#113385 Hejsan jag har frågor om någon som har ett lindrigt sätt att rengöra spiralerna i konvektionstuberna på i en ved panna , dessa demonteras för rengöring men tycker att det är ganska tråkigt och så att borsta dessa rena med stålborste ,finns det något "mirakel" medel som man kan spruta på och skölja av eller doppa dessa i?
Hur gör ni andra ved eldare ? /Tk



   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om sotning av vedpanna

masterchief  
#113386 Stålborsten eller en rotborste här med och har funderat många ggr i dina banor utan att komma på något bättre :???:
En fundering jag har är att iom de har ett borrat hål i ena ändan så skulle man kunna slå i spikar lite lagom tätt på en planka och lägga dem där för att sedan gå loss med en lagom grov piasavakvast, sedan vända på dem ett halvt varv och upprepa proceduren.
Borde korta ned tiden rätt bra, det är faktiskt sällan stålborsten behövs för att få bort beläggningarna.

Avatar Fallback

Re: Frågor om sotning av vedpanna

Maxxum  
#113389 Jo det är ganks löst sot men dessa ska borstas 2ggr /st och är ju 7-8 st skruvar ,borde vara enkelast om det finns något medel som tar på sot mm så att man bara spolar av dom med vatten .

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om sotning av vedpanna

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113394 Varför ska man borsta spiralerna? Det räcker att borsta tuberna det är där värmeupptagningen sker.
Spiralerna är bara till för att få ner rökgashastigheten.
Har aldrig borstat mina spiraler!


Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om sotning av vedpanna

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113396 Borstar heller aldrig spiralerna, av samma skäl som "zorran".

Avatar Fallback

Re: Frågor om sotning av vedpanna

Maxxum  
#113449 Okej då ska jag sluta borsta mina också ,tydligen överkurs ./Tk

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om sotning av vedpanna

axwell  
#113469
Maxxum skrev:Hejsan jag har frågor om någon som har ett lindrigt sätt att rengöra spiralerna i konvektionstuberna på i en ved panna , dessa demonteras för rengöring men tycker att det är ganska tråkigt och så att borsta dessa rena med stålborste ,finns det något "mirakel" medel som man kan spruta på och skölja av eller doppa dessa i?

Ja visst finns det mirakelmedel, känner en som brukar använda detta.

Skorstensrensaren
Skorstensrensaren. En produkt för alla typer av eldstäder och skorstenar. De aktiva ämnena i den katalytiska processen, torkar ut tjäran och löser upp den. Utförlig bruksanvisning medföljer. Se även info på http://www.skorsteinsrens.com

* bygg > handverktyg > sotarverktyg/eldstadsbeslag

Clas i sjön.

Avatar Fallback

Re: Frågor om sotning av vedpanna

Mr_Smurf  
#136023 Någon som provat Skorstensrensaren?

Användarvisningsbild

Re: Frågor om sotning av vedpanna

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136029 Min panna sköter rensningen och utmatningen av sotet själv :)

V

Avatar Fallback

Re: Frågor om sotning av vedpanna

Mr_Smurf  
#136036 Sotet i pannan är inget problem det är gammal tjärbildning i skorstenen som jag skulle vilja bli av med.

Avatar Fallback

Re: Frågor om sotning av vedpanna

Dexxaz  
#136039 Grannen eldar upp nåra par med gummistövlar eller en bit av ett däck när skorsten tjärat igen,hett som H-vete men rent blir det........
Gärna kvällstid, och inget att rekommendera om du har "känsliga" grannar.... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Frågor om sotning av vedpanna

Kjell S  
#136159 Sotmedel funkar, torkar ut det hela så det blir lättsotat.
En liten "skorstensbrand" då och då funkar oxå....

Nå´n som vet något om zinkplåtbitar i härden?
Ska tydligen oxå torka ur tjäran..?

Avatar Fallback

Re: Frågor om sotning av vedpanna

JOLOF  
#136211 Har provat zinkplåtar!

I ungdomligt oförstånd snåleldade jag kökspannan så det bildades tjära i pipan. Hela vägen upp!!
På den tiden hade vi ingen bra relation med sotaren så jag gick på en rekommendation av en erfaren man:
1. en bra brasa med ved
2. när det återstod en fin glödbädd in med några remsor zinkplåt, vill minnas ca 1 x 10 x 200 mm, det blev som grå gas/rök av plåtremsorna
3. i pipan började tjäran omvandlas till fast form och en ring av brand bildades, den steg sakta uppåt
4. bevaka temp utvändigt på murstock
5. bevaka utloppet på skorsten
6. en blöt säck på taket att ev lägga över skorsten
7. fönster öppna
8. när eldringen nått överst i skorsten var all tjära omvandlad till sot, mycket

Nu har vi en bra sotare och jag har lärt mig elda (någotsånär) rätt.

Hälsar
Janne L

Användarvisningsbild

Re: Frågor om sotning av vedpanna

Kjell S  
#136355 Tack, Janne för svaren.. men det blir nog pulvret i så fall. Vid behov..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).