Skotare

jd 1510e

19 inlägg 12496 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

jd 1510e

Martin_h_83  
#113135 vi får ut en sån i mars
är ju ganska tyst på forumet överhuvudtaget om nya e-skotarna, tänkte höra lite för å nackdelar av ni som kör
är det fortfarande barnsjukdommar kvar?, skördarn va de ju lite rappel i början med
hur är det att köra gallring, tycker de ska vara dålig sikt bakåt när man lastar och backar på gallringsväg

tacksam för svar



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: jd 1510e

Martin_h_83  
#113136 vi har beställt med als, är det några förbättringar, skillnad mot 1410d 05s als, har hört det ska vara självluftande bankar iaf, och de ska väl vara till det bättre

   TS
Avatar Fallback

Re: jd 1510e

dexter  
#113158 vad jag har hört ang als så är det ingen skillnad som tidigare versioner. sen de där me barnsjukdomarna så tror jag att dom har fått bukt med datornerna som strula lite förut.

Användarvisningsbild

Re: jd 1510e

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113495 E de tyst brukar de ju vara bra, våran 1210:a ha du funkat bra. De e ju de där me datorn som varit lite men inte alls nåt att hänga upp sig på.

Användarvisningsbild

Re: jd 1510e

Åke Nilsson  
#113523 Hej !
Bara synd att hytterna blivit trängre går inte ens sträcka på sig om du är lång ...

Ett problem med is eller snö tinar fryser fast på rutan lätt.
Såg en skotare 1510E som satt en plexiglaskeps så man slipper få isproblem.

Vidare ska man akta torkaren fram .
Vi hade mycket snö som frös fast vid glaset vid hyttstolpar vilket gjorde att torkararmen vek sig lite
vilket resulterade i en eller 2 djävligt onödiga repor på rutkanten.

ÅTGÄRDAS genom att med vinkelslip korta fästet mot torkarblad som var alldeles för långt ner mot rutan.

Tycker det är lite onödig lyx att ha hytten snurrande på en skotare nivellering är fint och hade räckt.

Åke.
Senast redigerad av Åke Nilsson sön 09 jan 2011, 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: jd 1510e

Martin_h_83  
#113547 jaja
jo ja vet att när vi fick 1270 så slipade dom av lite på torkararmen för att undvika de där problemet
vi har satt på en såndär plexi skärm då slipper man mycket snö på rutan
tycker bara att de är kul att dom satsar lite på förarkomfort på skotaren iaf, har ju varit långt efter länge om man jämför mot skördaren
sen så är den ju så mycke tystare än föregångaren
men det är väl bara å se hur stumm å fin den är i hytten efter 18000tim som den gamla är uppe i ny :)

   TS
Avatar Fallback

Re: jd 1510e

Martin_h_83  
#114792 ingen som har några synpunkter?!

   TS
Användarvisningsbild

Re: jd 1510e

Skogshuggarninorr35  
#114807 Jo vi har ju en 1210e (är ju ingen större skillnad) och det är den trevligaste skotaren jag kört tror jag.
Den går mjukt och tyst, bra kranhydraulik så ni blir inte besvikna.
Visst är det sämre benutrymme men absolut inget som besvärar, vill man sträcka på benen kan man gå ut ur hytten så får man samtidigt frisk luft.

Användarvisningsbild

Re: jd 1510e

Åke Nilsson  
#115321
Martin_h_83 skrev:jaja
jo ja vet att när vi fick 1270 så slipade dom av lite på torkararmen för att undvika de där problemet
vi har satt på en såndär plexi skärm då slipper man mycket snö på rutan
tycker bara att de är kul att dom satsar lite på förarkomfort på skotaren iaf, har ju varit långt efter länge om man jämför mot skördaren
sen så är den ju så mycke tystare än föregångaren
men det är väl bara å se hur stumm å fin den är i hytten efter 18000tim som den gamla är uppe i ny :)


Har någon en fin bild på plexiglaskeps till E-serien ?

Avatar Fallback

Re: jd 1510e

Martin_h_83  
#177308 vår 1510 har gått ca 4000tim och jag upplever de som att hytten är glapp, stötig, har du tex en halv grip massa eller nå och öppnar/stänger gripen fort flera ggr så får man in stötar i hytten
är det nån mer som upplever samma symtom
jag vet ju att de är många leder å tappar som hytten är uppbyggd på men iaf så ska de väl inte bli så redan vid dom timmarna, hur blir de då efter 4-5 år?
de finns ju ackar å montera på hyttcylindern men de lär väl knappast bli bättre åt de där


tacksam för svar

   TS
Avatar Fallback

Re: jd 1510e

JD 2006  
#177316 Vet ej om ackarna bättrar på såna stötar men i övrigt säger då de jag pratat med att det är stor skillnad med eller utan ackar så att säga.

Men då pratar vi om körning i terrängen endast misstänker jag.

Användarvisningsbild

Re: jd 1510e

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177333 Fungerar hyttbromsen? Rengjort bromsbelägget? Packade om bromshuset på skördarn och efter det så fick jag in ett klonk i hytten, när man fällkapade eller matade, tog och plugga slangen och då blev det tyst, sen lät jag det spruta ur olja ur slangen ett tag och monterade sen ihop det å då blev det tyst!... kan det bli luft i kretsen mån tro? kanske inte oljan cirkulerar utan åker bara fram å tebax ? nån som vet ?

Avatar Fallback

Re: jd 1510e

Anton7477  
#177414 Får ut en ny 1210e imorn med ackar så om någon vecka vet jag om den går mjukt. Ska bli spännande.

Avatar Fallback

Re: jd 1510e

E&E Skogsdrift  
#178700 vi har en 1510 som har godt ca 6000t, og kan si att det IKKE blir noe e-serie på oss igjen!!! koster mer en det smaker.

Avatar Fallback

Re: jd 1510e

560D  
#178851 Jag har en 1210e med ALS-T som har 4500 timmar på sig och det är den Dyraste skotare jag ägt. Köp något annat!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).