Skogsnyheter

Praktikant jobbade i skogen, dog.

19 inlägg 8091 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Praktikant jobbade i skogen, dog.

ChristianA  
#112743 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8364943.ab

Lägger upp den här mest för att fler ska se den.
Tycker det är sjukt av kommunen att skicka ut en oerfaren person att arbeta i storfälld skog!
Och nu vill ingen ta ansvar för det?

Enligt kommunen hade han utbildning för motorsåg men det betyder ju inte att han kan fälla träd?

Vad tycker ni?
Vems är skulden?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112747 Svårt att se vem som har skuld.
Utgav sig den förolyckade för att vara fullt utbildad och van vid skogsarbete?
Kollade arbetsgivaren upp hur det förhöll sig?
Själva olyckan är väl ett skolexepel på hur man inte ska jobba med fastfällda/vindfällen

Avatar Fallback

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

ChristianA  
#112748 Kan ju vara så att han sa sig vara det men är det ändå inte företagets ansvar att kolla upp detta?
Och dom borde ju veta bättre än att släppa en "ny" kille helt själv på att fälla stormfällda träd!

   TS
Avatar Fallback

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

dexter  
#112783 jag tycker det är kommunens fel. dom bär skulden för karlns död. att inte sätta han på en "uppfrisknings kurs" va misstag 1. sen att släppa in han ENSAM för att fälla vinfällen va misstag 2 som i sin tur orsaka hans död. att hans död kommer upp i media tror jag kommer skapa flera följd frågor för gävle kommun.

Avatar Fallback

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

Nonkan  
#112792 Tragisk olycka. Jag skulle nog vilja säga att det är bådas fel. Dels kommunen som inte kollar upp förkunskaperna samt släpper iväg honom ensam och dels hans eget fel. Säger han att han har utbildning så tror ju kommunen på det, och i det här fallet har han nog skarvat en del, för en huggare med utbildning gör inte det misstaget.

Hade han ordentlig utbildning och ändå försöker ta ner ett träd på det sättet så är det mer en kandidat för Darwin awards, och då tycker jag inte så synd om honom. Folk dör hela tiden, men det här var onödigt.

Användarvisningsbild

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

totte  
#112808 Håller med Nonkans åsikt. Sen börjar jag bli så trött på den här kvällstidningsvinkeln att det alltid skall utkrävas någon som har ansvar för allting, karlstackarn är precis lika död vare sig han själv och/eller kommunen har gjort fel.

Avatar Fallback

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

Robertberg  
#112810 Med en ytterst snabb googling fick jag fram den dåliga tidningens källa: http://www.dagensarbete.se/home/da/home ... enDocument

Avatar Fallback

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112821
obantteg skrev:Med en ytterst snabb googling fick jag fram den dåliga tidningens källa: http://www.dagensarbete.se/home/da/home ... enDocument


Intressanta fakta framkommer: :roll:
Dåliga tidningens dåliga källa skrev:
Trädens gulnande löv rasslade när 47-årige Håkan Altin varvade upp motorsågen och förde kedjan mot björkens vita näverhinna.

Användarvisningsbild

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112842 Samt:
Dåliga tidningens dåliga källa skrev:
Olycksmorgonen var en arbetsledare på plats och gick igenom vilka träd som skulle fällas. Men när olyckan skedde var Håkan ensam. Arbetsledaren hade åkt därifrån. Några trädlängder bort befann sig en arbetskamrat som också sågade träd.

Det låter ju inte direkt som han var ensam utan de jobbade på lagom säkerhetsavstånd. Om han hade behövt hjälp med att vrida eller vinscha ner det fallna trädet så fanns ju hjälp nära. Som vanligt är det nog tyvärr okunskapen (både hos arbetstagare och arbetsledare verkar det) som skördat offer denna gång.

Avatar Fallback

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112992 Ja, han var ju inte ensam om det var en person några trädlängder bort. Närmare än två trädlängder från varandra är INTE tillrådigt att jobba.

Att kalla honom praktikant är väl att ta i? Det är ju inte 16-årige nisse direkt från skolbänken.

Sorgligt i vilket fall, vi får se vad som händer.

Användarvisningsbild

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113036 Det är väl inte direkt ovanligt att arbetslösa skickas på s.k. "utbildning" som i själva verket bara är arbete utan någon som helst utbildning.

Jag råkade själv ut för detta år 2000, då jag var arbetslös och blev placerad på åtgärd. Där fick jag köra bl.a. röjsåg i ett antal veckor. Den enda utbildningen jag fick på röjsåg var bara hur den startades och stängdes av. Utbildning i filning, säkerhetsavstånd m.m. ansågs onödigt... I och med att jag då också saknade både utbildning och erfarenhet av röjsåg, så förstod jag heller inte vikten av filning av röjsågsklingor...

De ville också att jag skulle köra motorsåg utan någon utbildning och samtidigt stå för eventuella skyddsbyxor och skyddsstövlar om jag villa använda sådant! Klokt nog totalvägrade jag.

Vid något tillfälle ville det också att jag skulle använda klass 2 bekämpningsmedel utan utbildning.

Så utan att känna till några mer detaljer i fallet än vad som framgår i de bägge tidningsartiklarna, så vill jag nog lägga en betydande del av skulden på Gävle kommun, som verkar ha åsidosatt sitt arbetsgivaransvar.

Tyvärr framgick det inte i artiklarna hur kommunen testade den omkomnes motorsågskunskaper och kunskaper i hanteringen av stormfälld skog.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

MNskog  
#113045 Jag började som huggare för över 20 år sedan hos en entreprenör. Då var det heller ingen som frågade om jag hade någon utbildning utan det var bara att börja. Däremot fick jag hämta ut komplett skyddsutrustning.
Det konstiga är att när det gäller arbetarskydd så har det skärpts regler kontinuerligt på många områden men när det gäller motorsågen som nog måste klassas som ett av de farligaste redskap man kan använda, har det inte skett speciellt mycket på de senaste 30 åren. Lika är det med arbete i stormfälld skog. Efter varje större stormfällning och olyckorna som då ökat, startar en debatt om regler och utbildning men sen händer ingenting.
Man kan ju undra varför ?

Avatar Fallback

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

Robertberg  
#113099 Det är för få människor som mer eller mindre kontinuerligt jobbar med motorsåg, Det är ännu färre utan utbildning som jobbar med motorsåg.

Jämför antalet motorsågare med antalet snickare, då är det egentligen inte så konstigt var det läggs mest krut på säkerhet och utbildning.

Tycker jag.

Obs - det är skillnad på att jobb-jobba och fritids-jobba.
Senast redigerad av Robertberg tor 06 jan 2011, 22:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

axwell  
#113109
MNskog skrev:Jag började som huggare för över 20 år sedan hos en entreprenör. Då var det heller ingen som frågade om jag hade någon utbildning utan det var bara att börja. Däremot fick jag hämta ut komplett skyddsutrustning.


Trots allt tror jag att entreprenörer och skogsbolag har mer kompetens runt ansvar, utbildning och skyddsutrustning.
Kommunerna ser det som att vem som helst kan utföra det enkla jobbet.

Timrå kommun är inte ett dyft bättre än Gävle när det gäller den här typen av "enkla" jobb.

I höstas avsattes EU-pengar för att göra en strandpromenad och cykelväg inom byn, bilderna i lokaltidningen visade den som troligen var arbetsledare med arbetande motorsåg och bara hörselskyddkåpor på skallen.
Antagligen hade han skyddsbyxor och dito stövlar, tror det eftersom jag inte reagerade på det.

Det värsta är att mannen på bilden sedan många år är blind på ena ögat!

Användarvisningsbild

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113110 Och på andra ögat ser han inte?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).