Skördare

John Deere 1270 med 754 år 2007

11 inlägg 6059 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

John Deere 1270 med 754 år 2007

JD 2006  
#112577 Har en sån här lätt fråga :wink: Någon som har erfarenheter av dom....problemmodell eller är det en driftsäker combo med 754 agget och 1270 som bas??
Har erfarenhet av Ponsse Ergo-01 som gick väldigt fint... :smile:



   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere 1270 med 754 år 2007

Åke Nilsson  
#112869 Hej!
Körde en 1270-Dec-2005 uttagen.
När maskinen gått ca 2000 tim fabrikationsfel på knivarna fick byta 2 omg övre knivar.
Flashcut sågen byte ca 1 gång / år.
Vid 6000 tim byte midjelås sprack sönder.
7500tim byte utskjutskedjan.
8000 tim midjelås sönder igen.

Ett par mäthjularmar gått åt.
Dålig infästning för hydraulcylindern på armen gjorde sen att cylindern skjöts ut och böjdes av stammen =skrot.

Totalrep av kranpelare fot,cylindrar ,lyftcylinder vid ca 10 000tim.

Annars fin maskin att köra bättre hytt än i E modellerna,större inge rackel.
Senast redigerad av Åke Nilsson ons 05 jan 2011, 11:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: John Deere 1270 med 754 år 2007

Walfridsson  
#112883 1270 modelerna är inget skit men alla märken har ju sinna måndags ex så att säga men den erfarenhet ja har av 1270 så är det en jävla maskin att gå

Avatar Fallback

Re: John Deere 1270 med 754 år 2007

JD 2006  
#112952 Ja just det....men då kanske det inte är fel det dom säger att dom ska vara driftsäkra :smile:
Har kört ett valmet 350 av första modellerna och snacka om katastrof 😡

Hur upplever ni att ha kranen nära rutan....ponssen är ju långt ifrån tex.....

   TS
Avatar Fallback

Re: John Deere 1270 med 754 år 2007

Walfridsson  
#112963 valmet är det inte så stora fel på men agregat kan dom inte bygga

och ponsse du sitter ju ass långt från kran tycer inte man får någon bra sikt över agregatet men men alla tycker vi olika

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1270 med 754 år 2007

Åke Nilsson  
#112968 Hej!
Bara fördelar att ha kranen när hytten särskilt vid gallring bra sikt då du skickar in virket bakom en risig gran !!!

Ponsse duger inte till gallring kranen sitter ju alldeles för långt fram.

Åke.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1270 med 754 år 2007

Skogshuggarninorr35  
#112970 Enda fördelen med att sitta på kranen är att du ser bra, nackdelarna är fler när svängkranslagringen börjar glappa.
Då sitter man som nån jäkla juckande nickedocka, och alla slag och stötar som blir vid körning fortplantar sig till hytten.
Sitter man just bakom kranen blir körningen stillsammare och du ser nog så bra för att gallra och man slipper mycket från kranen.
Ponsse har jag inte kört men det finns så många ponsse som det körs gallring med så nog duger dom att gallra med.

Avatar Fallback

Re: John Deere 1270 med 754 år 2007

JD 2006  
#112980 Ja visst sitter man långt från kran i ponsse men väldigt lite vibrationer vid upparbetning osv...
Nya Foxen har ju kran nära hytten men jag har inte provat nån än :sad:

Har hört att man "aldrig" behöver byta nån slang på JD aggregat.....350 var ju ständigt något läckage...usch...
Ponsse H60 är väl ganska driftsäkert och framförallt väldigt lätt att byta slangarna i det.

Vad har ni för aggregat och hur ofta byter ni tex. matarvalslangar???

   TS
Avatar Fallback

Re: John Deere 1270 med 754 år 2007

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113008 Har ett 754 -07 men sitter på en 1470.
Nånting 5000 timmar,bytt ena kvistkniven ( gamla gick av ),ena diametergivaren samt ett antal sågmotorer innan vi satte dit en Bucher ( som nu gått 2000 timmar )
Mäthjulsarmen sprack,är ett elände att skruva,trångt att dra fast hydraulslangarna,är väl 54-ans största svaghet.
Kör man färgmärkningen tom så måste man lossa kåpan för att lufta.

Slang :?:

Tjaa,ena matarmotorslangen är bytt,sen tryckslangen mellan rotator och aggregat med 1500 timmars intervall men nu har vi nån ny slangtyp som verkar va klart bättre,har 2000 timmar nu och den ser fräch ut fortfarande

Hydrauliken inuti lådan är orörd ( förutom en uppgradering av sågventilen vid sågmotorbytet )

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1270 med 754 år 2007

Skogshuggarninorr35  
#113018 Tips för färgmärkningen: sätt på två t-kopplingar och några kortslangar och dra dom på utsidan av kåpan.

Mäthjulsarmarna har hållit bra men när vi väl byter så brukar vi svetsa extra där dom brukar smälla av.
Dom stora problemen var väl på dom tidiga när mäthjulsarmen ansatte samtidigt som du grep stammen, nu åker inte märhjulet ut förrän du trycker på sågen vid fällning och det är bara en siffra i datorn som behöver ändras för det.

Flaschcutten klarar man sig utan den dagen den havererar.

Midjelåset på dom är inga större problem om du känner på bultarna och byter dom för dom kan smälla av och sen far midjelåset.

Dom som har problem med svärdsencorerna så är ett av felen att när dom levererar supercut enheterna så stod det i instruktionerna att dom vid montering skulle skruvas ner tills dom bottnade och sedan skruvas ut 3/4 varv, men när vi bytte så skruvade vi ut dom 1 eller 1,1/4 sen höll dom.
Nu har är det ändrat i instuktionerna också till ett varv om jag inte minns fel.

Avatar Fallback

Re: John Deere 1270 med 754 år 2007

JD 2006  
#113050 Väldigt intressanta svar :smile: Det låter ju verkligen som JD aggregaten är driftsäkra tycker jag utifrån vad alla säger.
Men nånting jag tänkt på är lyftkraften i kranarna....ponssen med HN125 har ca 220kn men vad har 1270:n vikarmskran
är ju förståss svagare tror valmet 911 ligger på ca: 180kn. Bomkranarna är ju starka :grin:

Kollat JD sida men de är ju bara E-modellernas kranar som finns där....

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).