Verkstan

Fullhög pelarborrmaskin

80 inlägg 39445 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fullhög pelarborrmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112765 Har en pelarborrmaskin av bänkmodell. Har nu möjlighet till en fullstor sak (ca 1,74, 300 kg, 3-fas). Är det värt 1500 spänn, kommer jag få nytta av den?

Vet att det är en lite konstig fråga som bara kräver svaret "det får du väl avgöra själv!", men det jag är ute efter är lite erfarenhetskommentarer. Det är ju alltid kul att ta hem maskiner, men ibland måste man, tyvärr, reflektera över den generella nyttan.

Så, vad kommer/kan en fullstor maskin att tillföra utöver en bänkpelarmaskin?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112770 Det tillför tillfredställelsen av att ha en "riktig" pelarborrmaskin, själv jagade jag den tillfredställelsen i flera år, 4.500 kr kostade det att nå dit.

Är det inte t.o.m affektionsvärde inblandat i din blivande maskin?

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112772
D Brown skrev:Det tillför tillfredställelsen av att ha en "riktig" pelarborrmaskin, själv jagade jag den tillfredställelsen i flera år, 4.500 kr kostade det att nå dit.

Är det inte t.o.m affektionsvärde inblandat i din blivande maskin?


Jo så är det. Kostnaden är maxkostnad för frakten, men med lite tur kan den bli noll kronor. Har du nytta av din då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112776 Hittills har nog största nyttan vart nämnda tillfredställelse, men visst har det borrats.
Jag har ju inte ägt någon svets förrän i höstas, och det som hänger nog lite ihop, svets, pelarborr och pelar/bänkslip.
Ett bara och stabilt fastmonterat maskinskruvstycke gör stor skillnad.
Nu väntar jag bara på att en sats gamla borrar ca 10-30 mm ska dyka upp på blocket inom rimligt avstånd, begagnatvärdet på kvalitétsborr är ju löjligt lågt jämfört med nyvärdet.

Med min pelarborr följde en reduktionsväxellåda och någon slags gängapparat som ger reverserbar rotation på tappen, är det någon som använt sådant? Vore kul att använda bara för att det finns, även om det bara gällde enstaka hål.

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

axwell  
#112778 Kolla så att axeln inte är krokig, det kan innebära att konan lossnar mitt i ett känsligt moment. Om den har (eller kan förses med) koordinatbord så har du även möjlighet till fräsning, långhål och precisionsförflyttnig.

De flesta borrmaskiner har för högt lägsta varvtal för borrar över 25 mm, kommer den ned i 200 r/m så är det ok, ännu lägre är bättre.
Nödstopp och nollpunktsutlösning får du kanske fixa själv.

Alla tillbehör är dyra som .... den,försök få med så mycket som möjligt!

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

axwell  
#112781
D Brown skrev:Med min pelarborr följde en reduktionsväxellåda och någon slags gängapparat som ger reverserbar rotation på tappen, är det någon som använt sådant? Vore kul att använda bara för att det finns, även om det bara gällde enstaka hål.


Ja en oumbärlig finess om det är mer än tio hål som skall gängas. Det fungerar bättre än väntat, har mest använt det på handhållen maskin.
Vid axial belastning inåt(nedåt) går tappen i högervarv, belastning utåt(uppåt) tvärvänder tappen, gängan är klar på någon sekund.
Använd skärolja/pasta.

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

viktor meck  
#112790 om du inte köper den så kommer du nog att ångra det :| :???:

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Robertberg  
#112797 Hursomhelst så lär den inte sjunka i pris om du finner den överflödig :)

Tänk på att borrar inte är det billigaste som finns att köpa!

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

totte  
#112805 Köp!!!! Annars kommer du att gräma dig, inte bra för hjärtat! 1500 spänn, om det nu blir det ens, är ingenting om den är i hyggligt skick. En golvpelarmaskin i vettig kondition får du knappast loss under 5 lappar annars. Tänk på att du uppgraderat maskinbeståndet till grövre grejor nu, då behöver du en grövre verskstadutrustning också.

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

zeetorg  
#112858 Är det en med mekanisk växellåda så vet jag många på forumet som kommer att bli gröna av avund.
Eller ja, jag vet ju bara en helt säkert förståss, nämligen undertecknad. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Nolltax AB  
#112860 En Arkimedes skruv tillverkas skulle kunna göras.
Tarvar dock kuperad omgivning å rinnande vatten....

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112868
zeetorg skrev:Är det en med mekanisk växellåda så vet jag många på forumet som kommer att bli gröna av avund.
Eller ja, jag vet ju bara en helt säkert förståss, nämligen undertecknad. :mrgreen:

En till här :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

totte  
#112875
th skrev:
zeetorg skrev:Är det en med mekanisk växellåda så vet jag många på forumet som kommer att bli gröna av avund.
Eller ja, jag vet ju bara en helt säkert förståss, nämligen undertecknad. :mrgreen:

En till här :mrgreen: :mrgreen:


Kan nästan bli avundsjuk ändå! 8)

En anledning så god som någon att köpa! :D

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112895 Köper inte du den kan jag göra det.

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

axwell  
#112904 Ordna en auktion efter köp om du ångrar dig, även jag skulle nog lägga ett bud!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).