Små skogsmaskiner och övriga maskiner

övermanlig snöskoter

13 inlägg 11855 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

övermanlig snöskoter

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111999 Den här är garanterat en riktig dragare.
http://www.alpina-snowmobiles.com/PagSherpa.htm
Den använder 50mm kula som koppling vilket fick mig att fundera varför jag inte har det på min skoter? Man skulle ju slippa alla ryck och på fyrhjulingen fynkar det ju hur bra som hellst hur oländigt det än är och hur man kör.. Nån som provat?



   TS
Användarvisningsbild

Re: övermanlig snöskoter

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112047 Påminner om en Ockelbo 8000 fast med dubbla skidor, kan inte vara rolig i lössnö.

Användarvisningsbild

Re: övermanlig snöskoter

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112050 Fast den här är typ dubbelt så stor och det gör den knappast mer lättkörd. Dubbla 50's mattor med 32's kammar. 1300cc fyrtakt. Tvivlar på att den är bra överhuvudtaget på nåt annat än att dra saker..

   TS
Användarvisningsbild

Re: övermanlig snöskoter

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112057 Jag har precis bytt in min Lynx 59:a mot en Rave, ska hämta den imorgon. Förmodligen sämre på att dra men roligare!

Användarvisningsbild

Re: övermanlig snöskoter

Elias  
#112101 Såg att torrvikten var 535 kilo, så jag tror jag passar på den där. Räcker med en 300+ polaris widetrack när man kört fast, även om det inte händer speciellt ofta. Tror man helst ska jämföra den där med någon typ av bandvagn :P

Användarvisningsbild

Re: övermanlig snöskoter

Kse  
#112243 Snarare överviktig snöskoter, och 75 hk att dra med? Inte så jättemanligt + att det nog är det fulaste jag sett som går på snö.
Svenska Bigfoot låg väl i samma viktklass och blev aldrig nån storsäljare

Användarvisningsbild

Re: övermanlig snöskoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112289 Dragkula är iaf smart.

Avatar Fallback

Re: övermanlig snöskoter

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112363 Skulle vilja se en film där han kör i lössnö :lol:

Användarvisningsbild

Re: övermanlig snöskoter

Kse  
#112706
Slurfi skrev:Dragkula är iaf smart.

Jo det borde man ju testa.
Har sett en minivariant på en Goldwing med släp.
Borde ju funka fint om man tycker att 50mm blir onödigt klumpig.
Den på bilden är dock en en 50mm kula
mcdrag.jpg


Finns ju TH-draget men jag vet inte... ser lite rackligt ut och det finns många leder som kan börja glappa, 400 spänn. Nån som testat med kula eller TH draget?
th.jpg

Användarvisningsbild

Re: övermanlig snöskoter

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112714 Jag är jäfrigt nära att köpa kula till min st 550. Problemet är ju bara att då kan jag inte dra sladden med den. Och jag delar kälke med svärfar så jag lär måsta övertala han att byta också. Men jag tror det skulle vara fantastiskt bra med kula. Om bara fler följde med så det blev standard.

   TS
Användarvisningsbild

Re: övermanlig snöskoter

Kse  
#112723
trilla skrev:Jag är jäfrigt nära att köpa kula till min st 550. Problemet är ju bara att då kan jag inte dra sladden med den. Och jag delar kälke med svärfar så jag lär måsta övertala han att byta också. Men jag tror det skulle vara fantastiskt bra med kula. Om bara fler följde med så det blev standard.

Du får väl göra en adapter, en kulhandske med en vanlig skoterkrok i andra ändan.

Användarvisningsbild

Re: övermanlig snöskoter

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112735 Det låter som en inte helt ultimat konstruktion. Men man skulle kunna tänka sig att ha ett triplexdrag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: övermanlig snöskoter

Kse  
#115082 Dyrast på Blocket bland snöskotrarna 323000:-!
http://www.blocket.se/jamtland/Alpina_S ... w=3&last=1

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).