Skördare

Redigera APT filer

15 inlägg 7637 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Redigera APT filer

OlleL  
#99201 Hej.

Har en gammal Valmet 892 EGS med VMM 2000 och ett 960 aggregat.

Nån påstod att det fanns ett DOS program för att redigera APT filer som följde med VMM 2000 maskinerna.
Är det nån som vet om det stämmer och i så fall var kan man hitta ett.



   TS
Avatar Fallback

Re: Redigera APT filer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99249
OlleL skrev:Hej.

Har en gammal Valmet 892 EGS med VMM 2000 och ett 960 aggregat.

Nån påstod att det fanns ett DOS program för att redigera APT filer som följde med VMM 2000 maskinerna.
Är det nån som vet om det stämmer och i så fall var kan man hitta ett.

Ett program som du kan göra APT-filer i till VMM2000 är Logman. Det borde finnas i din maskindator.
Det borde du annars kunna få gratis från "Valmet" eller någon servicetekniker.

Det går att göra APT-filer till VMM2000 med DASA och SilviA program.

Användarvisningsbild

Re: Redigera APT filer

OlleL  
#99287 Maskindator? Inga såna på en 892 från -89 :-)

Logman, det låter intressant.

Aggregat och dator blev utbytta nånstans kring -96 på den här maskinen.
Tyvärr upgraderades den inte till Maxi så det är fortfarande en sån där display på den som kallades myrdiket.

Om det är nån som känner för att maila mig ett logman program blev jag ytterst tacksam :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Redigera APT filer

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99430 Hej!

Om jag har rätt för mig så måste du ta ur VMU-lådan och koppla den till en PC med serieport och använda Loggman för att föra över filer?

Jag har grejat en hel både på brorsans MAXI 1 och på min gamla VMM-1000.
Att redigera .apt-filer och spara dom på diskett för att använda i Maxin brukar gå ganska smärtfritt. Det Loggman som fanns i hans MAXI går dock inte helt stabilt under Windows, kanske man skulle prova köra det i dosbox eller liknande.

VMU-512 lådan till VMM-1000 datorn är en annan sak. Jag har hittills varken lyckats att får den att samarbeta med datorn i maskinen eller att samarbeta med en PC. I maskinen får jag bara felmeddelanden, men jag vet att en av mina två VMU-lådor har fungerat för tidigare ägare.
Jag har lyckats få båda boxarna att kommunicera med en PC, men jag har inte lyckats få ut nån data ur dom.

Är det det senare du tänker försöka dig på så är det en fördel om du är duktig på datorkommunikation.

Användarvisningsbild

Re: Redigera APT filer

OlleL  
#99453 Det jag jobbar med på dagarna är bland annat datakommunikation så det är nog inget större problem. :-)

Jag har fått kermit att prata med VMU-512 burkarna och kan föra över filer i bägge riktningarna. Man kan få jobba lite med inställningarna (tex binary i stället för ascii) men hur som helst verkar det funka någorlunda.

Det är inte nödvändigt att koppla ur VMU-512 boxen, har man en bärbar funkar det även om den är inkoppad.

På mina boxar sitter det en 25 polig D-sub hona och en kabel från ett gammalt telemodem funkar fint. Jag har kört med Linux och C-Kermit för att prata med burkarna men jag skulle tro att en gammal MS-Kermit under DOS eller Windows funkar också.
I värsta fall får man väl göra en bootbar DOS diskett med mskermit och dom filer man vill föra över.

Mitt bekymmer är redigeringen av dom jäkla APT filerna, det formatet är inte kul!

Men som du säger, dosbox eller dosemu borde funka för att köra logman (om man nu råkar ha det).
Jag ska kolla med Valmet/Komatsu om jag kan få tag på logman men med mina tidigare erfarenheter av deras bemötande ber dom förmodligen mig att köpa en ny maskin :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Redigera APT filer

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99464 Hej!

Intressant, jag lyckades också få igång kommunikationen så att jag kunde ge kommandon, men fick aldrig igång nån filöverföring.
Ska prova igen nån dag då. Själv jobbar jag mest med elektronik och delvis datarelaterade saker, men jag var lite för ung på Kermit-tiden :-)

Jag skickar ett PM till dig med lite mer info

Avatar Fallback

Re: Redigera APT filer

ThommE  
#112579 Tjo,
Jag är en nybliven ägare till en valmet 862:a med wmm-100 och vmu-512, hur gick det för er? hittade ni nånstans där man kunde få tag på logman? jag har prövat googla men hittar inte nått vettigt där.
//Thomas

Avatar Fallback

Re: Redigera APT filer

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112707 Hej!

Jag har lyckades för nån månad sedan ladda filer från VMU-512 till en PC med Ubuntu. Jag hade tänkt skriva en liten FAQ om det, men det glömdes bort.
Jag ska göra det när jag sitter vid andra datorn, för jag sparade ner kommandona som krävs för att få igång kommunikationen i en fil på den datorn.

Jag PM:ar dig med mer info.

Användarvisningsbild

Re: Redigera APT filer

Forza_Laverda  
#362394 Hejsan Har du möjligen kvar instruktionerna om detta?

Avatar Fallback

Re: Redigera APT filer

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362453 Här är guiden jag skrev: Anders Olsson - Guide: Kommunikation PC - Valmet VMU-512

Avatar Fallback

Re: Redigera APT filer

dreamtool  
#532505 Väcker liv i den här tråden och hör ifall någon har lösning på hur man redigerar apt filer i en lite nyare maxidator från 2002-2005?
Pratade med komatsu och fick förklarat att ingen licens finns till min maskin. Jag kunde få programmet men inte licensen.
.apt filer går ju att öppna med en vanlig .txt editor, även om det är svårt att hitta och dåligt gränssnitt. Någon som testat det?
Är det någon som har koll på något alternativ som inte gör en ruinerad, (en licens va runt +10k)

Användarvisningsbild

Re: Redigera APT filer

skogsjan695xl  
#532542 Har du någon bekant med maxi så tar du med apt filen på en usb sticka och redigerar den i en annan dator.

Avatar Fallback

Re: Redigera APT filer

dreamtool  
#532553 Jag kan inte påstå att jag har ett överflöd av bekanta som äger en valmet :/
Tänkte eftersom strukturen såg förbannat enkel ut att det fanns andra sätt med.

Användarvisningsbild

Re: Redigera APT filer

skogsjan695xl  
#532554 Det finns det säkert. Men måste du redigera apt filen då?
Allt går väll ändra i apteringsinstruktionen på valt objekt.

Avatar Fallback

Re: Redigera APT filer

dreamtool  
#532556 Halvt ja, i den listan jag har så föredrar skogsbolaget långa stammar, och jag har en rätt liten skotare som ogillar 5-6m speciellt när dom blir tyngre. Så hitintills har jag manuellt fått knappa ner varenda stock i längd till något som passar bättre men det blir rätt drygt efter ett tag...
Precis värde eller totalt 100% max apteringspris är mindre viktigt för mig. Därav tänkte jag om det går att justera manuellt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).