Verkstan

bygga skruv klyv

36 inlägg 21886 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bygga skruv klyv

ktm  
#112443 hejsan jag har fått förmaj att bygga en skruv klyv men jag vet inte vart jag ska köpa en son skruv spets till klyv en det hade vari bra om jag kund få några tips vart jag kan köpa en son spetsen



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: bygga skruv klyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112446 Skruvklyv har diskuterats och förkastats flera ggr här på forat.
Glöm det och bygg en klassisk hydraulklyv istället.

Användarvisningsbild

Re: bygga skruv klyv

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112447 Självmords maskiner dom där ju...

Avatar Fallback

Re: bygga skruv klyv

axwell  
#112448 Instämmer med Slurfi, livsfarlig. En nära bekant använde sig av sin hembyggda, av någon oförklarlig anledning trampade han på ett runt vedträ, ramlade mot skruven men kunde med ena handen slå ifrån brytaren samtidigt som tarmarna blottades.
Han överlevde bara tack vare att ena handen hamnade vid brytaren. Idag är han återställd och använder en riktig hydraulklyv.

Användarvisningsbild

Re: bygga skruv klyv

Skogshuggarn  
#112449 Håller med övriga!,,,,ingen ska behöva hålla på med dylika "självmordsmaskiner" i dessa dagar.

Stod och svarvade trapetsgängade skruvkonor "i parti och minut" för 30 år sedan,,,, men det upphörde tvärt när en "kund" fastande med handsken i skruven/den tillv skruvklyven och bokstavligen rotryckte tummen.
Hade lika gärna kunnat sluta med en hand eller arm,,,

Brrr!.

Användarvisningsbild

Re: bygga skruv klyv

Skogshuggarn  
#112452
axwell skrev: En nära bekant använde sig av sin hembyggda, av någon oförklarlig anledning trampade han på ett runt vedträ, ramlade mot skruven men kunde med ena handen slå ifrån brytaren samtidigt som tarmarna blottades.
Han överlevde bara tack vare att ena handen hamnade vid brytaren. Idag är han återställd och använder en riktig hydraulklyv.


2 x Brrr!,,,,,, :shock: :???:

Användarvisningsbild

Re: bygga skruv klyv

totte  
#112463 Glöm det! Känner en som fick handen förstörd, massor av operationer och fruktansvärt besvärlig rehabilitering. Det här var den absolut farligaste och dummaste idén någonsin. Och snacka inte om skydd och sådant, kan möjligen hindra från att få tarmarna utrivna, men kommer du bara att råka nudda vid spetsen med en handske på handen så är risken stor att att den drar in handen och armen och även om du har nödstopp så hinner den inte stanna förrän du är redo för ambulansen eller värre.

Användarvisningsbild

Re: bygga skruv klyv

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112469 Vet också en som fick handen förstörd. Har skruven väl få tag på handen eller jackan går det snabbt åt helskotta.
Han jag kände gjorde processen kort med klyven och skar den i delar för att ingen annan skulle råka ut för samma.

Användarvisningsbild

Re: bygga skruv klyv

stegmaster  
#112487 Håller med dom andra här, kanskje kan man under tvekan tillåta dom, om dom finns monterad i en griplastare eller grävmaskin, för att kunna splitta övergrovt virke i mindre bitar.
Men absolut inget at ha fingrana i närheten av.
I tillägg til at dessa klyvar er farliga, er dom ju inte direkt snabba heller, så kjöp en vanlig hydraulklyv istället.
Det er ju inga stora summar det er tala om i slutenden oavsett.

Avatar Fallback

Re: bygga skruv klyv

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112536 Ibland är enigheten helt överväldigande :-bd

Avatar Fallback

Re: bygga skruv klyv

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112544 Varför bygga en när man kan få dom gratis?

Användarvisningsbild

Re: bygga skruv klyv

Gustav-vasa  
#112546 Livsfarliga klyvar , dom med skruv.

Avatar Fallback

Re: bygga skruv klyv

axwell  
#112547
ATK skrev:Varför bygga en när man kan få dom gratis?


Så sant, lånade en för 10-15 år sedan, ägaren vägrade ta den åter, motor och skruvkona gick till skroten, nödstopp och motorskydd med fram/back (som jag bidragit med) sitter kvar på bordet. Fungerar utmärkt som svetsbord.

Användarvisningsbild

Re: bygga skruv klyv

Bax  
#112564 Nu har du alltså fått samma svar här som på det andra forat du ställt frågan på, drar du några slutsatser??

Användarvisningsbild

Re: bygga skruv klyv

stegmaster  
#123560 Bumpar denna tråd, då jag hittade en firma som säljer denna typ skruvar.
Vilket man kanske inte bordet gjöra, men det finns altså någon gjör dessa skruvar. :surp:
http://thunmantools.se/system/webshop_s ... 3&KID=6747

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).