Skördare

Äldre Skördare

5 inlägg 4615 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Äldre Skördare

Arbor  
#112018 Finns det någon som har positiva erfarenheter av en (10-15 år )gammal skördare läser mest om allt elände som kan hända. Vad är rimligt att betala för att få en någorlunda driftsäker maskin? Vad kostar det att anlita en maskin repratör i timmen.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre Skördare

skogsjan695xl  
#112034 2-300.000 för en skaplig maskin, rekommenderar rottne och skogsjan, billiga delar.
Reparatör ca 750kr/tim

Avatar Fallback

Re: Äldre Skördare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112083 Lejer du in en gammal skördare så är han inte dyrare än reparatören.

Avatar Fallback

Re: Äldre Skördare

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112184 Hej .
Köpte en valmet 901 s2 94 mellan stormarna.Skruvade iordning denna under sommar halvåret o kör ca 3000 fub per vinter o har ca 20 tusen i utgifter per vinter snittat,förra vintern bytte jag bara 5 slang på hela sesången o iår är jag uppe i tre slang + sirkpump värmare.Jag repar allt själv o har tillgång till svarv o dyligt.Jag går alltid igenom maskin riktigt innan sesång.Det mästa arbetet går åt på sommaren då jag försöker fixa allt stort när jag kan göra det pö om pö.Sen måste man säga peppar peppar .Man måste ha tur oxå.

Avatar Fallback

Re: Äldre Skördare

keja01  
#112251 Mina föräldrar köpte en Rottne två-grepps-skördare från 1993 vid stormen Gudrun. Den hade gått bara 7000 timmar på grund av att den har använts på en skogsbruksskola. Den hade uppgraderats tidigare så att den motsvarade 1994 års modell med nyare apteringsdator, större motor, större fällhuvud, längre kapsvärd och bredare matningshjul på kvistaggregatet. Kostade 500'000 kr. Den har fungerat bra utan större reparationer. Instruktioner om felsymptom och hur man byter reservdelar har vi fått via telefon till Rottnes egen verkstad. Alla reparationer är själv utförda. Aldrig anlitat någon reparatör. Eventuell svetsning klarar vi själva med Mag-svets. Säljaren Sundahls rekommenderade en tvågreppare istället för engreppare för att de är robustare och klarar stora stormfällda träd bättre. Kvistaggregatet väger hela tre ton. Det är nära till reservdelslagret i Rottne. Rottne-maskiner har som princip inte överpris på reservdelarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).