Traktorer och processorer

2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

38 inlägg 20150 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

valtra a 72  
#111773 [quote="nutte"]anledningen till att ja frågar är att den volvo bm 700 turbo 2wd vi hade för MÅNGA år sen, gick betydligt bättre i skogen än den valmet 615 4wd vi hade senast... visst äre lite skillnad på storlek, men ja tycker ändå att 700an gick bättre å va smidigare å med driven vagn inbillar ja mej att det skulle gå att åka rätt bra i skogen me en sådan... visst sämre komfort men enklare/billigare traktor, å nu börjar det dra ihop sej så man får lov att skaffa nått, omarronderingen är på sluttampen;)...

Så du menar att din gamla 2wd traktor hade bättre framkomlighet än din nya fyrhjulsdrivna. :???:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111783
valtra a 72 skrev:
nutte skrev:anledningen till att ja frågar är att den volvo bm 700 turbo 2wd vi hade för MÅNGA år sen, gick betydligt bättre i skogen än den valmet 615 4wd vi hade senast... visst äre lite skillnad på storlek, men ja tycker ändå att 700an gick bättre å va smidigare å med driven vagn inbillar ja mej att det skulle gå att åka rätt bra i skogen me en sådan... visst sämre komfort men enklare/billigare traktor, å nu börjar det dra ihop sej så man får lov att skaffa nått, omarronderingen är på sluttampen;)...

Så du menar att din gamla 2wd traktor hade bättre framkomlighet än din nya fyrhjulsdrivna. :???:



Ja faktiskt... i skogen då... för volvon va högre, å hade större hjul bak...

   TS
Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

axwell  
#111800 Köp i så fall en 4wd med ännu större hjul och snäppet bättre markfrigång.

Alternativt: Jämför 4wd/2wd med ungefär lika stora hjul, även om framhjulen normalt är ynka små på 2wd.
Måste medge att jag sett en modifierad 650 med ovanligt stora hjul, som av ägaren påstods gå bättre i skogen än en 4wd.

Året därpå var den såld, vet inte varför, nu är den med 4wd bättre.

Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111813 Det säger sig själv att drivningen ska vara där den största vikten är ,

Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111835 Hoppas att gnisten83 hittar den här tråden snart! Han har väl en del erfarenhet av detta ämne.

Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111843
axwell skrev:Köp i så fall en 4wd med ännu större hjul och snäppet bättre markfrigång.

Alternativt: Jämför 4wd/2wd med ungefär lika stora hjul, även om framhjulen normalt är ynka små på 2wd.
Måste medge att jag sett en modifierad 650 med ovanligt stora hjul, som av ägaren påstods gå bättre i skogen än en 4wd.

Året därpå var den såld, vet inte varför, nu är den med 4wd bättre.



Ägaren av den 650in... hade han driven vagn?

   TS
Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111847
Trollet skrev:Det säger sig själv att drivningen ska vara där den största vikten är ,


Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111851
Trollet skrev:
Trollet skrev:Det säger sig själv att drivningen ska vara där den största vikten är ,




Japp, den principen... fast ja tänkte mer så här (boggievagn) :wink:


   TS
Användarvisningsbild

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

stegmaster  
#111890
nutte skrev:fast ja tänkte mer så här (boggievagn) :wink:


Kedjor går ju inte att ha på den vagnen, hur er det med belter med robsondrift???
Blir inte mycket "drivning" utan detta om det er riktig halkigt.
Om det inte går at kedjor/belter på drivna hjul er dom värdelöse, om du nu frågar mig. 8)

Användarvisningsbild

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111899
sveje skrev:Min dröm är en via kraftuttaget mekaniskt driven 10-tons vagn utan kran (sitter på traktorn) med 500-hjul, original halvband på traktorn och en eller två låsbara kolvar mellan traktor och vagn. Med den kombinationen bör man ta sig fram rätt hyfsat...

Nu börjar det riktigt hetta till!
Jag har ju en 10-tonsvagn med drivning men utan kran osv.
Se min tråd: viewtopic.php?f=9&t=5750&st=0&sk=t&sd=a&start=15
Eftersom jag är i princip helt overksam hemma så har inget hänt med vare sig traktor eller vagn.
Det är iofs en fördel nu när jag börjat få ett nytt mål framför ögonen.

Användarvisningsbild

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111904 Med kranen på traktorn kan man ju hänga på en kälke, när lusten faller på.

Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111921 Skrev i ett tidigare inlägg här om 2WD +driven vagn :wink:
När jag hade 650 hade jag kedjor på traktorn(piggkedjor) mest för att jag skulle klara min snöröjning och för att stå kvar på avlägget vid avlastning, annars i skogen gick de bra utan.

Nu bor jag i södra småland så vi har(oftast :mrgreen: ) inte så stränga snövintrar men 40cm var inga problem att skota i.
Med 805an har jag bara haft kedjor på sista månaden efter Gudrun när de blev väldigt isigt under snön.
OM jag hade köpt en kärra som Weimers med mek drift så hade nog inte 650 varit nåt problem att ta sig
fram överallt för den kärran kan verkligen överföra kraften utan att slira.
Drivrullarna på min gamla Moheda kan bli fulla med is ibland om då driver de inte mycket, bara ut o rensa :???:
Jag har oxå kranen på traktorn så jag får mer vikt på traktorns driv så kanske därför de funkat bra för mej

Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

sveje  
#111941 Slurfi: glömde skriva att vagnen inte får vara bredare än 2,05m och att det bör vara vagnstyrning på den. Sticker ut hakan, och får väl en smäll. 10-tons vagn, är det lastförmågan eller vikten på din vagn? Jag tror att den blir alldeles för stor för min 165:a.
Jag tog kanske i lite för mycket med 10 ton, 8-9 ton är kanske mer lagom. Som det är nu har jag 2 vagnar, en 3-4 tons boggi till Grållen och ett större hemmabygge som har ca 2 kvadratmeter lastarea och 4m lastlängd. Den lilla är smidig där det är trångt, bara att lyfta in bland träden. Med vagnen i luften går också alldeles utmärkt att vända på en femöring med ett bromsat bakhjul. Nackdelarna med den vagnen är att den är alldeles för vek och att den saknar grind.
Den stora vagnens nackdelar är att den har smala hjul, 10.00-20, samt att vagnstyrning och drivning saknas.
Hade Weimer haft en vagn i "min" storlek och med mek. drivning skulle jag nog inte kunnat låta bli att köpa. Hur funkar drivnigen på Weimers vagnar? De bilder jag har sett avslöjar inte mycket.

Användarvisningsbild

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111942
sveje skrev:Slurfi: glömde skriva att vagnen inte får vara bredare än 2,05m och att det bör vara vagnstyrning på den. Sticker ut hakan, och får väl en smäll. 10-tons vagn, är det lastförmågan eller vikten på din vagn?

Ok, min vagn är nog 220 mellan stolparna om jag minns rätt och den tål 10 tons last, men det
är väl att anse som teoretiskt för så mkt ved lär man inte få på den.
Vagnsstyrning kommer det att bli.

Användarvisningsbild

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

stegmaster  
#111955
gnisten83 skrev:När jag hade 650 hade jag kedjor på traktorn(piggkedjor) mest för att jag skulle klara min snöröjning och för att stå kvar på avlägget vid avlastning, annars i skogen gick de bra utan.

Nu bor jag i södra småland så vi har(oftast :mrgreen: ) inte så stränga snövintrar men 40cm var inga problem att skota i.

Börjar fatta at man måste bo i två olika länder nu. :surp: :wink:
Vet inte hur det ser ut i södra småland, men gissar att det måsta vara nästan plant terräng:
Har i vestra delar av Norge, går det inte att kjöra utan kedjor als om vinteren, even utan snö.
Endast barfrost gjör det det alldeles for glatt utan kedjor. Finn nästan bara upp/ner terräng här.
Brukar inte komme mycket snö här heller, men mina kedjar åker på både traktor och vagn(kedjor på akselen med broms) ca 1 nov.
På akslar som ska driva eller bromsa er det endast kedjor som gäller om vinteren.
Dom 2wd traktorer som finns här , ägs oftast av privatpersonar för nöjes skull.
Men om terrängen var plan, skulle det bli en anna skål.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).