Före och efter jobbet

Ax Men Säsong 3

41 inlägg 21650 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84324 Nu när jag läste om Norge så kom jag på att jag såg ju att det var avverkat på riktigt branta sluttningar när jag var där för nåt år sen.
Inte helt olikt Ax men alltså...

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

swe#kipp  
#84344 Vore roligt att få åka och kolla på en sådan avverkning vid nått tillfälle :)

Avatar Fallback

Re: Ax Men Säsong 3

Klas  
#86139 Var det inte en norrman som hade lagt upp bilder här på skogsforum ifrån en sådan avverkning i Norge? Tror t.o.m att det va hans egna firma. Dom höll visst till i höjd med Åre fast på den norska sidan av gränsen då förståss.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

Elias  
#110675 Har själv börjat se ax men säsong 1 och blir lätt fundersam när de fäller osv.

Först att de inte har någon säkerhetsutrustning, vare sig chaps eller hjälm med visir. På någon såg hann jag se att kastskyddet var knytt fast i bågen. Sedan att de gör riktskäret "bakvänt" med plant avslut för att sedan såga sig snett underifrån. Även att när de fäller så spjälkar det sig eller brytmånen sitter fast i trädet.

Kan det finnas någon mening/fördel med att göra riktskäret så som de gör det?

Avatar Fallback

Re: Ax Men Säsong 3

amcore  
#110681 mycket bra serie.. har faktiskt sesång 1 och 2 på dvd.. blir väll o införskaffa sesång 3 nu när man läste denna tråd :grin:

en tanke bara.. dom företagarna som jobbar därbortom pölen,,, hur är dera ekonomiska situationer igentligen??? va det i sesång 1 eller om det är 2 en kille.. ganska kraftig som kör med gamla maskiner.. såfort en koppling gick sönder så tänkte han lägga ner företaget :???: sen såg jag även american loggers häromdagen och bara för dom inte fick ut virke på EN vecka så va dom tvungen att varsla plus stänga ner verksamheten :???: har dom så dåligt i betalt på virke,, när dom kör in 100 ton per lastbil *125 (har för mej dom sa att dom hade runt 125+- lastbilar i företaget) att dom måste stänga ner hela verksamheten för det gått dåligt i en vecka... låter inte riktigt klokt :shock: men inget är väll ovanligt därborta numera :roll:

Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

Elias  
#110682 Det verkar alltid vara så himla bråttom och om det minsta går sönder är firman i KK. Mest troligt är det history som säger att de ska överdriva osv. Men det verkar ju inte vara dåligt betalt för virket, dock så är ju deras avverkningar så himla oeffektiva och det går sakta som fasen. Hade de bara haft en nordisk skördare och skotare på en del av avverkningarna där det inte är så himla brant så hade de ju producerat så mycket mer.

De är ju 6 man och producerar 4 lastbilar per skift, tycker det låter lite i slutavverkning och med deras långa och rätt grova träd.

Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111634 Nu har S4 av Axmen börjat , 2 st avsnitt har sänts .

Avatar Fallback

Re: Ax Men Säsong 3

Klas  
#111648 Tack för nyheten! Blir att ladda ner och titta.
Såg att fanns ute en hel säsong av Swamp Loggers på TPB, även hela säsong 1 och 2 av American Loggers finns där för nerladdning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

Elias  
#111657 Inatt sänds avsnitt 3 på säsong 4. Har också börjar se swamp loggers vilket var rätt intressant.. Däremot ska american loggers säsong 3 + 4 finnas men de finns inte som torrent :S

Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

Noffe  
#111662 Som ja förstår det verkar det lagligt via denna sida http://www.tv-links.eu/tv-shows/AX-Men_77/ så här har ni, annars får väl moderatorn ta bort det om jag har fel.

//Mvh Simon

Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

Noffe  
#117231 Tänkte bara tipsa om att Kanal10 som många av oss har ska börja serien Heliloggers idag kl 21:00..




Brittisk dokumentärserie från 2008. Avsnitt 1 av 10. Helilogging är ett av världens mest farliga jobb och definitivt inget för de svaga. Varje år arbetar ett team heliloggers på Vancouver Island i extrem terräng, extrema väderförhållande bland grizzlybjörnar. Varje sommar skördar de över 4000 laster trä, och det enda sättet som detta kan utföras på är genom helilogging. Ett misstag kan kosta besättningen livet. Besättningen bor tillsammans på en isolerad flytande pråm. Landskapet är mycket vackert, men levnadsförhållandena hårda.

Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

Skogshuggarninorr35  
#117281


Det ska jag se men inget får då upp mej dit dom är, undrar om det är en stålvajer inlindad i klätter-repet dom använder, skulle ju va taskigt om man råkade slinta med sågen och såga av repet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

Skogshuggarninorr35  
#117282 Eller så är det en mjukare stålvajer dom använder :grin:

Avatar Fallback

Re: Ax Men Säsong 3

Pierrew  
#124658
Elias skrev:Kan det finnas någon mening/fördel med att göra riktskäret så som de gör det?


Har sett ett program på Discovery om en Engelsman som åker runt i världen och testar olika sorters hårda jobb.
Nu senast var han i Canada där dem avverkar skog precis som i Ax men.

Dem gjorde oxå riktskäret i stubben eller hur man ska förklara,
de antal träd jag sågat ner kan man räkna på en hand, så jag är ingen expert på nått vis. :wink:

Men min teori är att trädet löper mindre risk att glida åt "fel" på stubben när det faller.

Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

totte  
#124727 Det handlar om styrningen av trädet när det faller, och om man vill ha det att gå av stubben eller stanna kvar. Det är lite annat att fälla skog i dom grovlekarna som dom oftast har än normalgrov svensk skog. Med vår typ av riktskär så får du också större risk för spjälkning i de stora träden, därför så kan du inte låta "gångjärnet" vara obrutet tills trädet nästan gått i kull och du vill inte ha rotänden liggande kvar på stubben utan den skall skickas av.

Genom att variera vinkeln på underskäret både i längsled och i sidled så kan du få trädet att falla en bit i en viss riktning, sen slår fällskäret ihop, och hur vinklarna är när över och underskärsytorna träffas avgör hur den fortsatta banan mot marken blir och hur långt av stubben trädet går.

Det är en hel vetenskap att göra såna riktskär.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).