Skogsröjning

Stamkvistning

39 inlägg 27799 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

Jakob_Patring  
#111231 [/quote]

Jag tror tvärtom. Ingen köpare ids anpassa produktion efter en råvara som knappt finns. Jämför med björktimmer som är ett standardsortiment i finland. I sverige hamnar de flesta björkstockar i massatraven.

/Nisse[/quote]


Björkskog skulle jag nog gärna se stamkvistas eftersom det svenska skogsbruket är så eftersatt i förädling av björktimmer. Finns det inte någon hybrid-sort? Men det är ju så att nästan ingen ids använda det som timmer. Jag har precis gallrat en granskog med inslag av björk. Många fina stockar går raka vägen till massabruken. Ett slöseri egentligen.

Ang. att stamkvista granskog. Här i trakterna har en skogsägare stamkvistat en remsa granparti och han har sågat ca 5cm från stammen. Det är väl 7 år sen, men det skulle vara intressant att få reda på om det har blivit någon röta. Skulle själv aldrig våga göra det. Känns lite som rysk roulette, fast med 5 kulor istället för 1.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

ulfgustav  
#111244 Jag är fullständigt övertygad om att kvalite´kommer att löna sig i framtiden, därför så är min absoluta övertygelse att stamkvistning av tall är en bra långsiktig investering, om man dessutom som skogsägare tar det som motionsprojekt så förenar man nytta med nöje.
Stamkvistning av gran är ju fullständigt galet enligt min mening för då har man direkt inbjuit till rötangrepp.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

Skogshuggarn  
#111305
OAS-forests skrev:Varför vill ni stamkvista granbestånd? Redan idag så hamnar ju det mesta grantimmret i klass 1.


Ingen här som propagerat för stamkvistning av rena granbestånd.
Det kan dock förekomma att man tex vill "siktröja" inslag av gran i tex tall/blandbestånd, och då bör skaderisk/årstid och arbetsmetod beaktas.

Någon röta/svampangrepp har iaf inte kunnat upptäckas i mina bestånd utf enl ovanst förhållanden.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111307 Stamkvistning är roligt och det blir fint. På vårvintern när det inte finns något annat vettigt att göra i skogen då brukar jag ta fram stångsågen. En 3-4 timmars jobb per dag, Är vad jag orkar annars tappar man armarna. ( och det är tall )

Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111311 Jag brukar stamkvista under försommaren, oftast i juni.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111323
zorran skrev:Stamkvistning är roligt och det blir fint. På vårvintern när det inte finns något annat vettigt att göra i skogen då brukar jag ta fram stångsågen. En 3-4 timmars jobb per dag, Är vad jag orkar annars tappar man armarna. ( och det är tall )



Brukar jag också göra. På snöskor går det oftast bra att ta sig fram.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111654 Tvillingarna i Hyssna stamkvistar gran och lämnar inte några tappar utan skär av direkt vid stammen. Det var visst några månader på hösten man skulle låta bli annars går det bra resten av året påstår de.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111671 Måste bara fråga vad tjänar man på att stamkvista gran, Finns det någon framtida vinst i det? Kan själv bara se nackdelar i det. Stor risk för röta!


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

Axl  
#111681 Granstamblock ger mer betalt än normaltimmer så en viss poäng finns det väl i att stamkvista gran.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

Fredrik Reuter  
#111687 Hej,
Den lilla erfarenhet jag har av stamkvistade granbestånd gör mig inte glad direkt, precis som Nutte skriver, mycket mycket röta.
Att dana fram rak, tätvuxen och kvistfri gran (eller att din farfars far gjorde detta) kan som Axl skriver vara en bra affär. En bra bit över 1000-lappen per kubik vid gynnsam konjunktur.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112324 Jag blev inspirerad av tvillingarna Eriksson när de visade sina stamkvistade bestånd.
De menade att okt-dec så skulle man undvika stamkvistning. Stamkvistningen skulle ske nära stammen, och gärna på småkvistar, för då blir det inga stora "sår", och de övervallas snabbt och skyddas från röta.

I mina tre blogginlägg nedan finns leta delar av deras teorier som jag försökte skriva ner efter att jag besökt dem.

//.D

http://blogg.sundhult.com/2010/09/26/tv ... ogan-skyn/
http://blogg.sundhult.com/2010/09/30/na ... -eriksson/
http://blogg.sundhult.com/2010/10/04/ja ... ningsagar/

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112334 De har goda ideer men att stängsla alla planteringar. Tänk om alla gjorde så då hade vi mycket lite vilt i våra skogar. Har själv en hat/kärleks förhållande med viltet, Med röjsåg på axeln då hatar jag älg, rådjur, hjortdjur. Men med bössan på axeln ser jag inga skador.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

Kjell S  
#112391 Helt klart får man bra betalt för kvistfria, grova rotstockar. Helst tar man kontakt med mindre sågverk som ofta betalar bättre för prima specialvirke. Det är en investering som betalar sig! Gran skulle jag nog aldrig ge mig på.. Bästa tid ska vara under tillväxtperioden för att träden då bäst skyddar skadeytor. Under JAS - juli, augusti - september. Jag tar en sväng då o då när man går ut med hundarna eller letar svamp...

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116142 Stamkvistning av tall och vissa löv ger ett ökat värde på skogen helt klart men det svåra är om den nedlagda arbetstiden kan föränta sej. Men tittar man på dagens prislistor så ser man ju att det är ganska stor skillnad på en klass 1 talltimmer och en klass 3 som rotstocken hamnar i om den har för många eller för stor kvist.

Lämpliga tallbestånd att stamkvista är sådana som har potential att bilda minst klass 1 virke. Alltför snabbvuxet är alltså ingen ide då de klassas ner ändå. Bestånd som självkvistar sej själv bra är naturligtvis inte någon större vits att stamkvista. Lämplig diameter i brösthöjd är 7-14cm.

Fördelarna med stamkvistning av tall är

kvistrent virke
Bättre stamform, mer volym inom sågcylindern
Trädet kan tillgodogöra sej en del näring i grönkvistnedfallet
Högre marktemperatur
Mindre kvalitetsfel som orsakas av sprötkvist
Snabbare framtida avverkning om den utförs med motorsåg

Man kan stamkvista tall under tillväxtperioden då den har ett skydd som sätts in snabbt. På hösten ska man undvika att röra tallen då det är mer svampsporer i luften. juni-juli är en bra tid. Vårvintern är också en bra tid då andelen svampsporer är låg i luften och trädets försvar snart starter. Savningstiden undviks då risken för fläkskador är stor.
Man ska stamkvista hela rotstocken, 4-5,5m
Ungefär halva trädets höjd kan kvistas, minst 5 grenvarv ska sparas
Kvisten ska sågas av så nära stammen som möjligt utan att skada grenkudden. Snittet ska vara parallellt med stammen.
Endast framtida huvudstammar är ekonomiskt försvarbart att stamkvista.
Räkna med ca 5 minuter per träd.
Huvudstammarna bör sedan gallras fram ordentligt så att de får så stor andel kvistfritt virke som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

Houthakker  
#116464 Är Ni säkra på att björktimmer stannar vid massabruket? Vore intressant om någon åkare körde ett lass med björktimmer ifrån ett massabruk till S....'s egen sågverk.

För övrigt är man intresserad då lönar det sig att stamkvista! Det gäller att hitta rätt köpare!

En annan sak, företag tjänar för mycket med energivirke, kanonfina kvistfria ekstockar försvinner i brännaren. Det är pengarna som styr. Jag är intresserad i annat ett mervärde för mina stockar. JAg köper massavedshögen, plockar ut det fianare ek/björk/als/asp/rönn/lönn osv bitarna och sågar upp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).