Bioenergi

Vedläget?

110 inlägg 31400 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedläget?

Lindianerna  
#111617 Jag har sålt allt jag vågade... får ju inte bli för kallt i egna huset =)
Kompisarna som är lite mer proffsiga hade 1 200 st 1,5m3 säckar och det va inga bekymmer för dom att sälja så marknaden för detta lär ju vara omättlig om dessa vintrar ska hålla i sig!!! 8)

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Gustav-vasa  
#111622 Jag säljer bara råved i hela längder. Har alldrig sålt så mycket innan jul . Finns dom som eldar råved med.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111626 Vem säljer du till, och är det grova stockar med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Gustav-vasa  
#111629 Jag säljer blandved av löv.Säljer till alla kategorier av människor. Har vissa kunder som tar grov ved , dvs 50cm å uppåt.

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111696 Slutsålt sen september, ringer 2-3 st varje dag.
Tänk om man hade möjlighet att producera mera...
Super med denna heta marknad, men jag oroar mig lite för att det snart blir svårt att få tag i råvara om man som jag inte har egen skog.
Fått såna signaler redan.

Som nån skrev tidigare i tråden, kanske dags att justera priserna?

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111701 Från ATL:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=64386&a=Brist på brasved i vinterkylan

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Skogshuggarn  
#111702
MickeBM skrev:Slutsålt sen september, ringer 2-3 st varje dag.
Tänk om man hade möjlighet att producera mera...
Super med denna heta marknad, men jag oroar mig lite för att det snart blir svårt att få tag i råvara om man som jag inte har egen skog.
Fått såna signaler redan.

Som nån skrev tidigare i tråden, kanske dags att justera priserna?


Årets (höstens) försålda slutavverkningspost blir nog den sista där jag skickar iväg lövandelen till massaindustrin.
Lika bra att göra ved av dessa % - oavsett om man säljer eller eldar upp det själv.

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111704 Precis vad jag menar, många tänker som du och med rätta.
Iom detta så får bolagen svårt att fylla sina egna behov, så att köpa där lär bli svårt.
Köpa direkt av skogsägare troligen ännu svårare.

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Åke Nilsson  
#111763 Hej!
Vi sålde redan slut i Oktober.
Sen var hösten blöt svårt med skotning sedan den j--la snön då vill man inte manuellhugga mer i alla fall inte gallra.

I västerbotten,skellefteå är det stopp hos Holmen ingen större björkvolym säljs till vedproducenter.
Hos Martinsons går allt till våran största producent Norrlandsved 3-4 000 m3.

Blir till att köpa av skogsägare direkt efter avverkning om dom inte är missundsam att man säljer vidare ved....
Får börja producera mer barr om man ska kunna vara kvar i branchen håller på att vara slätta på hemmanet
på björk !!!

Åke
Vedprocessor woodmax 1x 42 el/ tr- 2009

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

Jamax  
#111803 Jag har c.a 100 m3fub ligger på lagårdsbacken i fallande längder samt c.a 50 m3fub i skogen vid väg.
Skulle utan problem kunna sälja allt i morron om det var kapat och kluvet, men det är inget kul att hålla på
i denna kyla. Till nästa år ska jag se till att ha torr ved till den här tiden för att kunna sälja då.

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111810 Om det skulle bli en efterfrågan på barrmassaved för vedproduktion här där jag bor, och därmed acceptans för 3-meterslängder så skulle jag då inte tveka att sälja allt för vedproduktion (minus det jag ska ha själv då). Det är faktiskt en dröm, för då skulle mina maskiner räcka till väldigt bra och jobbet bli mindre slitigt både på mig och materialet. Nu har jag i och för sig inga stora mängder att sälja, men ändå.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

Initium  
#111814 Norske vedkunder vil ikke ha barved, av noen underlig grunn.

Jeg liker fyre med gran, tørker lett, brenner raskt, smäller trevlig i ovnen.

Så kan jeg selge bjørkeveden dyrt, til mine grannar.....

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

Jamax  
#111818 När det gäller brasved är det nog så att det ända som gäller är björk, men jag håller med dig, Initium, barr funkar ju oxå bra.
I vedpannan däremot tror jag de flesta vill ha blandved. Även jag är inne på att behålla all massaved själv efter avverkning och sälja som ved. I daxläget behåller jag all björk och brännved, men kan tänka mig att även behålla resterande massaved oxå. Ser man till priset borde ju förädlingsvärdet öka om man säljer det som ved i stället.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

ulf15  
#111887 Här på Västkusten finns det ved att köpa enligt taxan en guldpeng=en klabbe brasved...Efterfrågan är mycket stor men eftersom utbudet inte är vidare stort finns det förmodligen presumtiva kunder som ger upp vedeldning innan dom ens har börjat.
Eftersom transportbalansen är skev när det gäller norr/sydgående styckegods borde det finnas pengar att göra om man exporterar färdig ved från skogslänen till södra Sverige. Redan i norra Dalsland går det mycket tomt tonnage söderut.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

potatis1  
#111889 Veden slut i September har ca. 2500 löskubik björk , priset ca 530:- kubiken

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).