Socialt (mer om oss)

Vinterrapporten

3267 inlägg 607871 visningar 108 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111318 Igår hade enkom kallvattnet till köket frusit. Idag var bägge vattensorter frusna!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111319
D Brown skrev:Igår hade enkom kallvattnet till köket frusit. Idag var bägge vattensorter frusna!

Du får gå över till julbrännvinet 8)

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

axwell  
#111329
D Brown skrev:Igår hade enkom kallvattnet till köket frusit. Idag var bägge vattensorter frusna!


Lätt att förstå "KAFFESUGEN"!

-26 1 km från Bottenhavet, skönt att det är vindstilla!

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Torparn79  
#111332 nu är här -14,6°C och det faller små lätta flingor..
har drygt knädjupt med snö i terrängen..

i natt frös även vattnet hos mig, så går det när man inte är på sin vakt och låter kranarna smårinna lite..
sen var det väl som gjort för att det skulle frysa, väderomslag mot mildare brukar göra att vattnet fryser..
dessutom fryser alltid varmvattnet före kallvattnet här..

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

axwell  
#111342
Torparn79 skrev:dessutom fryser alltid varmvattnet före kallvattnet här..


Mycket konstigt, eller? Ett känt faktum är att under vid vissa omständigheter sker det.

Vid tex -30 kastas innehållet i två likadana kärl upp i luften, det ena med kallt-, det andra med varmt vatten.
Det varma fryser till is innan det når marken, det kalla kommer ner som kallt vatten. Det kan förklaras, men inte vattenledningen.

Lokalradion har vid två tillfällen haft meteorologer för att förklara fenomenet, det har slutat med att "jag får läsa på och återkomma nästa vecka". Tredje veckan sa lokalradion att man hade presenterat svaret.

Rörkrökare(de jag frågat) hävdar att varmvattenledningen fryser före kallvattnets om det har gått varmtvatten i ledningen.
En teori är att vattnet förlorar en del salter vid uppvärmnigen (geggan i beredaren) men det rör sig ju om ppm.
Men kallvattenhydroforen slaggar väl även den ihop, fastän långsammare.

JÄRNTRUSTEN på forumet kanske kan klara det meteorologerna gick bet på?

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111344
axwell skrev:
D Brown skrev:Igår hade enkom kallvattnet till köket frusit. Idag var bägge vattensorter frusna!


Lätt att förstå "KAFFESUGEN"!


Ja det var ju passande :lol:

Här i Örebro län blåser f.ö vårvindar friska, -12° nu, mot -25 inatt

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#111346 Som jag har hört är det varma vattnet syrefattigt och då ska det frysa snabbare!? Här är det -17 och det har snöat 5cm under dagen. inatt blir det säkert ner mot -25-30.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

totte  
#111354 Dagens varmaste: -28,5, nattens kallaste -30,8 och kommande natt ryker nog säsongsrekordet.

Snöläget: Ca halvmetern.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#111447 Blev inte lika kallt som jag trodde. Är det varmare än -20 då snöar det och det var -14 i morse så det har snöat sen dess. Vet uppriktigt sagt inte vad som är värst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Nicke Nyfiken  
#111449 Sydöstra götaland(gränsen kalmar, kronoberg,blekinge län) -6 grader, ca 60 cm snö med drivbildning.
Varit och kollat en liten förstagallring idag en hel del snöbrott både i gallring och större skog.
Snön nådde ibland upp till kylaren på traktorn.

Har också råkat ut för frusna vattenledningar men fått det tinat ganska omgående, slarv att inte lämna vattnet lite rinnande.

Till råga på allt så blev det kortis i diskmaskinen idag så nu åker man väl på och diska också.

Nu passar det nog med en OP Andersson

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111670 Har fått nog av snö !
Plogar så gott som varje dag 2 dm 26/12
Börjar bli fullt på snöavläggen.
Jag är redan utless på vintern.
Men trösten är att säsongens avverkning är klar, och skotad innan snön kom.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Knegarn  
#111673 Hur går det med claasen famag? :)

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

axwell  
#111703 Senaste dygnet 45 cm ovanpå 80cm sen tidigare, praktiskt bör det bli över metern, skall använda något raffinerat för säkrare uppgift. -6 hela dagen, snöfallet är ihållande.
Skidtävlingar i morgonkväll, vill därför inte ploga upp skogsvägen som korsar spåret.

Tveksamt om det det är någon mening, om det överhuvudtaget låter sig göras.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#111707 Mätte med tumstocken på åkern den 25/12 och då var det 69 cm här, men sen har det nog kommit 3dm till så det är nog närmare metern. Snöat lätt hela dagen i dag också. -6 just nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

axwell  
#111755 Nu har den mobila mätstickan sagt sitt, första punkten 108 cm,andra till fjärde 98-101 cm, avrundar till

en meter djup (eller hög) snö.

Men värdena är förgängliga, om man kastar en skopa snö på snötäcket så blir det inte någon kulle, snarare en markerad grop.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).