Avverkning (slutavverkning)

Stämpla Slutavverkning

37 inlägg 24436 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1455 (En lite reflektion såhär på sidan om ursprungsämnet).

Snart är det "Estlandsmått", på vårat sågtimmer oxå, för nu accepteras tydligen klentimmret ner till 10 cm tuob. :shock:
Fördelen för oss skogsägare är väl att klena sortiment som normalt sett skulle ha blivit massa numera betalas med "sågtimmerpriser".
Sist jag sålde en större drivning så låg alla på minst 16 cm toub som minkrav för att det skulle klassas som timmer.

Sedan vill jag bara ge en kommentar till Fredriks länk, och det är att "jippostadiet", är passerat för länge sedan.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#9125 Hej,
Ytterligare en länk som berör ämnet vi pratat om tidigare:

http://www.kuriren.nu/GEN_Forum_Threads ... 35964&#MFA

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
XP  
#9135 Många säljer nog kanske i blindo en annan säljer mest leverans virke som man huggit själv så man vet ju vad man får för varje stock!

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9152 Kraven på att Skogsstyrelsen ska sluta med stämplingsverksamheten kommer väl framförallt från skogsägarrörelsen. Skogsindustrin i övrigt har nog inte heller något emot om rotposthandeln minskar, eftersom det generellt tillhör det den dyrare råvaran.

I södra Sverige finns en skogsägarförening som tycks ha positiv inverkan på prisnivån, i varje fall på massaved, och dessutom ha förmåga att driva industriföretag. I Mellansverige finns dessvärre inte det. Att leverera till Mellanskog i dagens konjunkturläge är nog ett väldigt dyrt nöje för de flesta.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

nosedevil  
#111265 rotpost ger avsevärt bättre betalt i bestånd med god medelstam typ 0,40 och bättre, samt vid god kvalitet på skogen och bra drivnings förhållanden typ barmarks post. Kom dock ihåg att för små volymer inte är så intressanta. klena bestånd för dyra att stämpla samt dåligt med timmer. bjud sen ut till så många presumtiva köpare som möjligt och så klart när konjunkturen är bra. har erfarenhet av alla försäljnings sätt.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111326
nosedevil skrev:rotpost ger avsevärt bättre betalt i bestånd med god medelstam typ 0,40 och bättre, samt vid god kvalitet på skogen och bra drivnings förhållanden typ barmarks post. Kom dock ihåg att för små volymer inte är så intressanta. klena bestånd för dyra att stämpla samt dåligt med timmer. bjud sen ut till så många presumtiva köpare som möjligt och så klart när konjunkturen är bra. har erfarenhet av alla försäljnings sätt.


Det förutsätter att stämplingen är rätt. Får köparen ut 10-15% högre volym äts merbetalningen nog upp. Det är iaf anledningen till att jag inte stämplat något.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

MNskog  
#111340
nisse skrev:
nosedevil skrev:rotpost ger avsevärt bättre betalt i bestånd med god medelstam typ 0,40 och bättre, samt vid god kvalitet på skogen och bra drivnings förhållanden typ barmarks post. Kom dock ihåg att för små volymer inte är så intressanta. klena bestånd för dyra att stämpla samt dåligt med timmer. bjud sen ut till så många presumtiva köpare som möjligt och så klart när konjunkturen är bra. har erfarenhet av alla försäljnings sätt.


Det förutsätter att stämplingen är rätt. Får köparen ut 10-15% högre volym äts merbetalningen nog upp. Det är iaf anledningen till att jag inte stämplat något.

/Nisse

Min erfarenhet har nog varit den motsatta. Att det är svårt för köparen att få ut volymen i stämplingslängden.
Om köparen regelmässigt skulle få ut 10-15% mer vore nog rotposter den största köpformen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).