Små skogsmaskiner och övriga maskiner

större däck på atv??

12 inlägg 13651 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

större däck på atv??

kosmos  
#111242 tjenare allesamans..
har en liten fundering på att skaffa mig rejälare däck till min grizzly 700 nu när orginal däcken börjar på å ta slut
men hur håller maskinen för större å grövre däck tänker på drivlina t.ex

ha det Jocke



   TS
Avatar Fallback

Re: större däck på atv??

Grave digger  
#111291 Större däck gör att den kan kännas tröttare och man sliter på remmen mer men med större däck har du mer markfrigång bättre bärförmåga beroende hur breda däck du sätter på.Jag köpte nya däck med en gång för original duger bara på väg och lätt terräng så det blev gbc gator 28*12*12 bak och28*10*12 fram ca 1500kr däcket så mitt råd köp större däck du kommer inte att ångra dig :-bd

Avatar Fallback

Re: större däck på atv??

kosmos  
#111314 ok grizzlyn annvänds mest till att köra ut lite ved å div. anndra skogs äventyr samt lite snöplogning vid tyngre grejer får traktorn gå...
men tack för svaret då blir det nog ett par nummer större å grövre däck å fälg änn orginalen..

   TS
Avatar Fallback

Re: större däck på atv??

amcore  
#111325 oftast när man köper större däck större än 27" så sätter man på ett variator kit, variatorkitet gör att remmen slits mindre och maskinen blir piggare och starkare förstås!
jag köpte mitt kit till min outlander 800 ifrån trech.se http://shop.trech.se/index.php?act=viewCat&catId=21
dyrt men väl investerade pengar!
http://www.gooffroad.se har oxå bra kit


grizzly 700 har jag sett maskiner som haft uppåt 29.5" däck helt original så det ska bara vara att smacka på...

Avatar Fallback

Re: större däck på atv??

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111407 jag har kört med 27" hela tiden på min grizzly 660.men jag har bestyckat variatorn eftersom jag arbetar mycket med min maskin,och drar tungt!har bytt en rem pga att den var nersliten,inte bränd!(är SVÅRT att bränna rem med centrifugalkoppling)

Avatar Fallback

Re: större däck på atv??

Nolltax AB  
#111416 Farsan tyckte tungt var peta i neutral på kall maskin.
Hög tomgång ger visst motstånd vid växlandet.
Så det struntade han i å slog i p-bromsen.
Han brände drivrem gjorde....

Användarvisningsbild

Re: större däck på atv??

halvproffs  
#111418 Nog har man gjort en och annan rökare med atv-n när man haft tungt efter och trott att lågväxeln låg i ....

Avatar Fallback

Re: större däck på atv??

Hema  
#272507 Funderar också på större hjul för körning i skogen, men även ibland på gräsmattan. Har 25" nu o funderar på 26-27" (kanske 28), vill inte ha för stora då jag vill kunna ha kedjor på.

Sett att 27 finns för både 12" & 14"-fälgar.
Hade ni valt högprofil eller "lågprofil"?

Användarvisningsbild

Re: större däck på atv??

anersimyra  
#272548
Hema skrev:Funderar också på större hjul för körning i skogen, men även ibland på gräsmattan. Har 25" nu o funderar på 26-27" (kanske 28), vill inte ha för stora då jag vill kunna ha kedjor på.

Sett att 27 finns för både 12" & 14"-fälgar.
Hade ni valt högprofil eller "lågprofil"?
Helt klart 12" för körning i skogen, du får helt enkelt mer gummi på sidorna, vad har du för maskin Hema ? :smile:

Avatar Fallback

Re: större däck på atv??

Hema  
#272558 Yamaha 550 blev det. Men skulle originalfälgarna är väl för smala för större däck?

Användarvisningsbild

Re: större däck på atv??

anersimyra  
#272559
Hema skrev:Yamaha 550 blev det. Men skulle originalfälgarna är väl för smala för större däck?
Originalfälgarna till min maskin var rena kakformarna, tunna som folie. Jag köpte Starco skogspaket. :smile:

Avatar Fallback

Re: större däck på atv??

Hema  
#272730 Ja det är väl som de säger med hifi, det finns inga genvägar till det perfekta... : )

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).