Traktorn i skogen

Snöröjning

41 inlägg 35151 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snöröjning

nordtravare  
#111078 Trejon snöfräs . Kör lite på förtjänst några timmar per snöfall + egen gård smt skogsbilvägar, går bra i all snö. Hydraulisk toppstång så man kan skära bättre eller låta den gå på ändan och skona singlet . Valtra 6850 framför ,hade en 6200förut det gick i stort sett lika bra, vid 540 varv går det inte mer snö igenom med mer hk.Skulle inte vilja vara utan fräsen oavsett vad jag skaffar i övrigt . kanterna blir inte hårda så det tinar fort på våren och ingen snödikning behövs.Inga igenplogade infarter inga högar och svårt att bli av med snön.fräsen är mkt bättre än vslungan.Hydrauliskt torn är nödvändigt ,om man ställer mösskärnen rätt kan man kasta mot hus utan att riskera fönster.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111084 Hydrauliskt torn är kul! Särskilt om man har bakfönstret öppet. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

totte  
#111119
nordtravare skrev:Trejon snöfräs . Kör lite på förtjänst några timmar per snöfall + egen gård smt skogsbilvägar, går bra i all snö. Hydraulisk toppstång så man kan skära bättre eller låta den gå på ändan och skona singlet . Valtra 6850 framför ,hade en 6200förut det gick i stort sett lika bra, vid 540 varv går det inte mer snö igenom med mer hk.Skulle inte vilja vara utan fräsen oavsett vad jag skaffar i övrigt . kanterna blir inte hårda så det tinar fort på våren och ingen snödikning behövs.Inga igenplogade infarter inga högar och svårt att bli av med snön.fräsen är mkt bättre än vslungan.Hydrauliskt torn är nödvändigt ,om man ställer mösskärnen rätt kan man kasta mot hus utan att riskera fönster.


Kan bara instämma här med min erfarenhet som kund. Min nuvarande skottare har snöfräs, och alla fördelar som räknas upp av nordtravare tycker jag stämmer. Tidigare skottare hade V-slunga, framför allt blev resultatet mycket sämre när det var tung blötsnö, ojämn vägbana, mycket klumpar som pressades ut i kanterna och sen ramlade in igen.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Lego  
#111128
nordtravare skrev:Trejon snöfräs . Kör lite på förtjänst några timmar per snöfall + egen gård smt skogsbilvägar, går bra i all snö. Hydraulisk toppstång så man kan skära bättre eller låta den gå på ändan och skona singlet . Valtra 6850 framför ,hade en 6200förut det gick i stort sett lika bra, vid 540 varv går det inte mer snö igenom med mer hk.Skulle inte vilja vara utan fräsen oavsett vad jag skaffar i övrigt . kanterna blir inte hårda så det tinar fort på våren och ingen snödikning behövs.Inga igenplogade infarter inga högar och svårt att bli av med snön.fräsen är mkt bättre än vslungan.Hydrauliskt torn är nödvändigt ,om man ställer mösskärnen rätt kan man kasta mot hus utan att riskera fönster.

Vi pratar helt andra pengar när det är snöfräs vs snöslunga?
Kan inte motivera en snöfräs då jag inte har några åtaganden som drar in pengar för snöröjning.
Intressant att snöfräsen är effektivare än snöslungan.
Läser gärna mer om snöslunga om någon vill dela med sig av erfarenheter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöröjning

nordtravare  
#111129 vid användande av vslunga skall den vara glatt invändigt rostig insida skapar problem.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Lego  
#111130 Är vslunga namnet pga formen på snöslungan är ett 'V'.
Fungerar den med blötsnö?
Bor i västra götaland och + grader är inte ovanligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöröjning

nordtravare  
#111138 Vslunga är v formad . Den är dålig i blötsnö

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111145 En sån här kanske kan vara nåt?
Funderar lite på att prova nåt liknande.
http://www.goransons.com/broschyrer/sno ... raktor.pdf

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

calle336  
#111148 jasg skulle inte rekomendera en V-slunga. Vi har en sådan iof lite gammal. men problemet är att den inte matar in snön när det är blötsnö eller nästan blötsnö. Lätt snö som nu när det är -10 funkar bra om man håller bera med varv på den och kör fort med traktorn. Hellst ska det vara medvind också för kör man motvind så blir det bara ett snömoln runt traktorn.
Men som sagt denna har några år på nacken så jag hoppas utvecklingen gått frammåt på dessa. Bor ju i Västmanland sp vi är kanske vana med blötsnö.

De som micke skickade länken på verkar ju inte så tokiga.

Mvh calle

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Lego  
#111152
MickeBM skrev:En sån här kanske kan vara nåt?
Funderar lite på att prova nåt liknande.
http://www.goransons.com/broschyrer/sno ... raktor.pdf

Om jag förstår bilderna rätt är det skruvar som matar in snön till mitten och där är en annan skruv/skovel som slänger ut snön uppåt genom röret.
Så fungerar min gamla självgående snöslunga och vslungan har ju samma princip men drar inte in snön från sidorna utan snön skall dras in mot mitten av framåtfarten.
Är det sidomatningen som gör dessa bättre?
Vad skiljer tekniskt en snöfräs från en snöslunga?

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöröjning

MrEast  
#111153 Har en Westbjörn 2100 med hydrualiskt vridbart torn, på den är det utbytbara, vändbara stål tycker den fungerar bra för vägröjning och den funkar hyfsat på tösnö iaf men när det är riktig jäkla sursnö kan det klabba igen.

Sen som det har sagts tidigare så går det inte jämföra med snöfräs då dom har flera fördelar men blir ju en annan peng oxå.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

calle336  
#111155 nacktdelen med en v-slunga är ju att det är friktionen i backen som ska sköta inmatningen. Och har man då blöt snö så skuter det hellre snön framför sig så den inte når kastar skovlarna. Har man en skruv så antar jag att det matar in snön oavsett hur snön är. Hur den sen kastas iväg i de olika varianterna vet jag inte. Finns säkert de som har erfarenhet av de med inmatningsskruvar här.

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111157 Poängen med skruv är väl dels inmatning men även att den sönderdelar snön innan den når fläkten.
Samma princip som på en vanlig 2-stegsslunga.

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

totte  
#111158
Vad skiljer tekniskt en snöfräs från en snöslunga?


Först: Det är lite problem med termerna här. "Slunga" används ofta som allmän term för en apparat som samlar upp snö och skickar iväg den nånstans ut i periferin med hjälp av nån form av fläkt/skovelhjul oavsett detaljkonstruktionen.

"Snöfräs" är en snöslunga som har inmatarskruvar som river snön och matar in den mot mitten där utkastarfläkten sitter.

De V-slungor som omtalas här ovan har inga skruvar, de har snedställda framåtriktade vingar som är avsedda att ploga in snön in i mitten av V:et där utmatarfläkten sitter. Fördelen är att det är en enkel och billig konstruktion och oftast ganska robust och hållbar. Mekaniken är bara en axel med en fläkt på som drivs direkt av kraftuttaget. Funkar som sagts ganska hyfsat i kallsnö, rätt oduglig i tung snö och särkilt i finkornig klistrig blötsnö, eftersom snön då inte vill glida in i mitten utan ksjuts framför i stället.

Snöfräsen är i princip samma grej som de flest handstyrda snöslungorna, det kallas även tvåstegsprincip. Steg 1 är att skruven river/fräser sönder snön och tvångsmatar in den mot mitten, steg 2 att fläkthjulet blåser iväg den. Funkar alltså mycket bättre i tung/hård/blöt snö. En snöfräs är ju då mer komplicerad eftersom den måste ha utväxlingar och vinkelväxel för att driva skruvarna.

Kan tillägga att det också finns slungor som bara har en skruv, dels vanliga för trädgårdstraktorer och åkklippare, dels för såna där riktigt små "motoriserade skyfflar". Där sitter ett skovelhjul i mitten på skruvaxeln och sköter utkastningen. Nackdel är att skruven måste rotera mycket snabbt, för att det skall bli fart nog att kasta snön. Känsliga för sten och annat pga det, och oftast ganska dålig kastlängd.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

jd6630  
#134786 kom över den här hemska slungan för 50lax för några år sen
en plåtbalk i botten o sen en stor propeller,typ katamaran propeller. den kan du köra framåt eller bakåt med, mycke snö slungan före lite snö slungan eftert traktorn, blötsnö is sten postlåder, ja de kvittar de åker iväg
kör me 200hk traktor o 1000varva pto, blåser snön ca 200m

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).