Traktorn i skogen

Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

124 inlägg 70929 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111012
tjoolahopp skrev:Men hör ni är det drivhjuls beroende uttag på grålle traktorer.

Nepp, hydraulen och kraftuttaget kopplas in med en egen spak och med kopplingen nedtrampad. När man släpper upp kopplingen drivs axeln även om det inte ligger någon växel i. 540 rpm på uttaget fås vid ungefär 1500 rpm på motorn

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

tjoolahopp  
#111013 Verkar vara en trevlig gårds hjuling det där.

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111014 Jajamän :-bd när man väl lärt sig att växla en osynkad låda och bara har handgas :grin:

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

tjoolahopp  
#111020 Lite show och andra upplevelser då innan man har lärt sig alltså.....coolt.

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Volvopv-65  
#112528 Fan va kul,en tråd som jag verkligen gillar.
Kör Volvo T22 1950 i skogen och vågar vägra 4hjuling 8)
Då jag ej har skogsskiftet där jag bor utan ett par mil därifrån så är inte 4hjuling något bra alternativ.
Jag både kör ut och kör hem veden med min T22:a,visst är det primitivt men skitkul att se folks miner när man kommer med ett sånt här ekipage på väg hem :roll:
DSC00931.JPG

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

totte  
#112578 Schangdobelt ekipage, riktig klassiker! Har du inte nån trevlig liten video på den också, skulle göra sig förträffligt här!

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

sveje  
#112596 Häng det lasset på en fyrhjuling och se hur långt han kommer!

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

bmbamse  
#118811 Lite bilder efter dagens övningar. :smile:

Min T-22:a

Bild

Jag har fyllt på lite ved i veboa idag, från en vedhög jag har liggande ute under presenning. Den här använder jag till i stort sett allt; lövkrattning på hösten, packåsna ut i skogen med motorsåg, dunk och allt annat rappel man har med sig, mindre vedkörnning, i höstas drog den kull en björk som jag var lite nervös för om jag skulle få ner...
Kort sagt helt oumbärlig! :lol:

Bild

Här är släpkärran undanställd och snöbladet påhängt igen.

Förra sommaren rev jag ur hela elsystemet och började om på ny kula. -Hela, förresten, det är inte så avancerat elsystem... Hur som helst, dimensionerade för 12v, bytte alla glödlampor och monterade en 16A likströmsgenerator som blev över när 600:na fick växelströmmare för ett antal år sedan. Startmotorn är fortfarande samma gamla 6-voltare, men eftersom den inte behöver snurra många varv innan "lillen" startar så verkar den hålla. Blocket har jag också svetsat för det var sönderfryst, magneten är renoverad. -Startar alltid!! :lol: Faktiskt, innan elkonverteringen så lyckades jag VEVA igång den i -5 graders kyla! -Batteriet var trött... och det blev jag med, kan jag säga, men "lillen" ruskade igång!

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

totte  
#118820 Härligt! :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118826 :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

Vesslan

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

stegmaster  
#118848 Min 65 mod. Deutz 4005 hoppade igång i lördags i -12.
Utan motorvärmare, men med el förvärming(glöding)
Kolla det fina raka avgas röret. :mrgreen:

Foto0002 (2).jpg

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

bmbamse  
#118871 Gu' så gött å se den rökkvasten!

Men visst är det väl en gammal halvbandare?! Vore inte den där bra mycket roligare att sätta framför farma:n i stället för valtran!? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

stegmaster  
#118977
bmbamse skrev:Gu' så gött å se den rökkvasten!

Men visst är det väl en gammal halvbandare?! Vore inte den där bra mycket roligare att sätta framför farma:n i stället för valtran!? :grin:

Jo jag fick vara snabb med kameran, för röken forsvinner efter ca20sek. :grin:
Och visst er det halvbandere, har laster ochså til den ochså, men traktoren används bara til vedmaskinen och til ukjörning av klorkalsium på grusväger om sommaren.
35Hk före Farma`n tror jag inte skulle vara nån höjdare. :wink:

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

the_hunter  
#119522 Trevlig tråd! :grin:

Underbart att se dessa gamla trotjänare fortfarande göra nytta. En gammal traktor är väldigt användbar och med lite skötsel håller de ju som vi ser väldigt länge.

Jag tillhör också en av de som inledde sin traktorkarriär på en grålle :smile: (En diesel som inte var speciellt svårstartad)

Blir sugen på att ut i skogen och åka med min MF35 -61:a nu.
Ska se om jag kan gräva fram några bilder på pärlan :P

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

totte  
#119554 Ja gör det! :grin: :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).