Traktorn i skogen

Snöröjning

41 inlägg 35141 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snöröjning

Lego  
#110947 Har några grusvägar jag håller öppna från stora vägen och vidare ut till skogen.
Idag använder jag ett äldre snöblad som inte väger så mycket och sitter på 3-punkten.
Effekten är sådär, blir ofta några cm moddlager kvar vilket känns tråkigt när man lagt tid och diesel på jobbet.
Undrar om investering i nytt bakblad (tyngre o bredare) är att satsa på eller om jag skall spana efter frontblad med balk som krokas upp på hitchkroken?
Har någon av forumsanvändarna goda erfarenheter av moderna blad på 3-punkten?
Ser att vissa backar med snöbladet vilket ger god effekt, men jag tror dragarmar och sidostabilisatorerna (heter de så) tar stryk då systemet är designat för att lyfta o dra inte skjuta på.
Andra som backar med bakbladet?

Var även inne på begagnad snöslunga för 3-punkten men då jag bor västra götaland har vi ofta kramsnö vilket jag hört traktor snöslungor har svårt med.
Någon med annan erfarenhet?

Riktig lyxig lösning vore en HE-VA frontlyft och svängbart snöblad fram.
Dock är det för lite väg för att motivera den investeringen och har för lite mark för att ha nytta av frontlyft till andra redskap (men drömma går ju ;).

Misstänker att det finns mycket samlad kunskap inom detta område och läser gärna andras inlägg och erfarenheter (goda som sämre).



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110951 Jag har plogat en del med snöslunga och byborna tycker det är fint när de slipper få gårdsinfarten smock
med snö som det annars blir med diagonalblad.
Är det plusgrader kan det bli stopp i maskin så då passar det att slunga på tidig morgon istf kväll om natten är på minussidan.
Har även kört en säsong med vikplog på frontlastaren och det finns helt klart fördelar med det men helst
ska ju vikplogen/diagonalbladet sitta monterad på ram under traktorn annars skadar man lätt frontlastaren.
Har nu på en 260 bred skopa och slunga bak, det passar fint till gårdsplogningar.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Bengt.Svensson  
#110955 Vi har i alla år "backat bort" snön med schaktbladet, mestadels med en MF135 och det har funkat bra. Nackdelarna är att traktorn drar sämre när man backar samt att man inte kan putta upp snön högre än 1,5 m. Efter det måste man ta till lastaren och skuffa upp högarna. Vanligtvis är det inte så¨mycket snö att det är något problem, men de senaste två vintrarna har det blivit mycket lastararbete. Den känns som man inte gör annat än skottar snö och matar fåglar...

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Hamstr  
#110957 Har kört en del med en valtra a75 och sami hydraulsvängt bakblad,2563 tror jag bladet heter(250cm brett)
Det funkar jättefint på grusvägar om det är kjäle,har inga hjul på när jag kör för att kunna backa utan att svänga runt det men om man svänger runt det så frestar det nog på både traktor och blad om det är minsta lilla ojämnhet i marken :cry: lagom tyngd i bladet så det drar rent ordentligt :smile:enda nackdelen är att man får ont i nacken om man har stora planer som man backar på :oops:

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Robertberg  
#110959 Vi har ett schaktblad från Kellfri.
Det bladet har för dålig rundning, så snön rullar inte ut ur bladet. Det är väldans dåligt om det är lite snövallar.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Lego  
#110961 [Slurfi]
Får du snöslungan att ta ordentligt djupt? Förmodar att du har den på 3punkten, eller?
De slungor jag sett bygger på egentyngd och att snön samlas in till mitten slungans 'V' är det där det fastnar när det är + grader?
Byter man slitskär på snöslungor?

[Bengt.Svensson]
Det tar bra när man backar med schaktbladet riktat bakåt men sliter det inte oerhört på dragarmar och länkarmar (de som centrerar dragarmarna). Lyckas ni hålla schaktbladet centrerat eller drar det sig åt sidorna om du inte kör rakt bakåt?

[Hamstr]
Så du plogar med baksidan av bladet?
Om det är smuligt ute (snö som bara glider o man sjunker lite) tar ditt blad bra då?
Får du ned det ordentligt?
Har du stor nytta av hydraliken när du snöröjer? Är det värt de extra pengarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Bengt.Svensson  
#110963
Lego skrev:
[Bengt.Svensson]
Det tar bra när man backar med schaktbladet riktat bakåt men sliter det inte oerhört på dragarmar och länkarmar (de som centrerar dragarmarna). Lyckas ni hålla schaktbladet centrerat eller drar det sig åt sidorna om du inte kör rakt bakåt?


Om det är tjäle är det riktat bakåt, men i början på vintern backar vi med bladet vänt framåt så man inte river upp grus och gräs. Vi har svetsat en hydraularm men vi kör även en tvåskärig Kvernelandsplog med traktorn så jag tror att den frestar på mer än snöröjningen. Visst händer det att bladet hugger i något ibland men det är så pass lätt att det inte varit problem. Länkarmarna har även de hållit ihop bra. Dock vill hela traktorn flytta sig sidledes om det är mycket snö och man skrapar vägar med bladet snedställt (kör oftast framlänges då). Då brukar jag ta en JD2120 som väger betydligt mer än en MF135.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Lego  
#110964 Att fösa med baksidan av bladet har aldrig slagit mig men jag ser fördelarna då tjälen ännu inte satt sig.
Din jämförelse med tvåskärig Kvernelandsplog undrar jag över då plogen dras och lyfts vilket dragarmarna är designade för medans du knuffar bladet med dragarmarna och det tror jag inte de är ämnade för.
Jag ser dock att många jobbar just med knuffande blad på 3punkt så det kan vara jag som är överförsiktig.

Mycket intressant att få inblick i hur andra jobbar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Hamstr  
#110966 [Hamstr]
Så du plogar med baksidan av bladet?
Om det är smuligt ute (snö som bara glider o man sjunker lite) tar ditt blad bra då?
Får du ned det ordentligt?
Har du stor nytta av hydraliken när du snöröjer? Är det värt de extra pengarna?[/quote]

När jag backar plogar jag med baksidan oavsett kjäle eller inte i värsta fall får man dra en gång till om det inte drar rent ordentligt men det händer inte så ofta.När jag kör frammåt plogar jag med framsidan.
Bladet väger ca 400 kg så ja det kommer ner ordentligt+
att vi har svetsat på 10x50mm järn på dom gamla nerslitna stålen(det är billigare)Jag tycker att hydrauliken är jätte bra, skulle inte villja vara utan.Körde ett blad utan hydraulsväng förut när det andra var utlånat till bättre behövande,helt hopplöst att få till nåt bra resulltat på planer då! :x
Du behöver nog inte vara orolig för lyftarmarna eller sidspärrarna på dom, har knuffat hela traktorn(4ton) i sidled med kjedjor på bakhjulen med bladet på stubb å sten :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110971 Kom just hem efter att ha plogat två skogsvägar. Den ena var helt orörd. Den andra har jag plogat en gång tidigare. Kör med Valtra A75 och ett 2,50 brett bakblad och frontskopa. Är det mycket snö så får man köra två gånger för snön "rinner över" bladet. Hydraulsväng har jag inte. Vändplanerna tar jag med skopan och avslutar med en rundsväng med bladet.
Viktigt att ha kedjor på alla fyra för att få styrsel på det hela.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

j-eg63  
#111002
Bild
Snöslungan vill jag inte vara utan när vägen är oframkomlig

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

axwell  
#111009
Hamstr skrev:Har kört en del med en valtra a75 och sami hydraulsvängt bakblad,2563 tror jag bladet heter(250cm brett)
Det funkar jättefint på grusvägar om det är kjäle,har inga hjul på när jag kör för att kunna backa utan att svänga runt det men om man svänger runt det så frestar det nog på både traktor och blad om det är minsta lilla ojämnhet i marken


Har gett upp idén med hjul, hamnar ju ofta i något försänkt hjulspår, speciellt om vägen har rygg. Svetsade ist. fast ett stålrör med dia 165*5 mm längs hela bredden, en bit bakom skäret, fasade 45 grader i gavlarna.
På dålig väg tiltas bladet upp något men röret pressar fram ett bättre underlag inför nästa snöfall.

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111026
Lego skrev:[Slurfi]
Får du snöslungan att ta ordentligt djupt? Förmodar att du har den på 3punkten, eller?
De slungor jag sett bygger på egentyngd och att snön samlas in till mitten slungans 'V' är det där det fastnar när det är + grader?
Byter man slitskär på snöslungor?

Slungan går nog djupt bara man inte låter det packas hjulspår som den rider på.
Ibland får man skrapa lite extra när det blir ojämnt och på våren får man hyvla med väghyvel
för att ta ner is/modd-skorpan.
Slitskär byts på de rejälare slungorna, jag har gjort det en gång på 5år.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111033 Mitt blad river hårt och för att spara på väggruset och slitstålen så plogar jag inte första gången förrän det är absolut nödvändigt och det finns en hård tillkörd botten. Men det är ju skillnad på att ploga skogsvägar mot att ploga gårdsplaner åt betalande kunder som ska ha kört så fort det dammat lite.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Lego  
#111072
Slungan går nog djupt bara man inte låter det packas hjulspår som den rider på.
Ibland får man skrapa lite extra när det blir ojämnt och på våren får man hyvla med väghyvel
för att ta ner is/modd-skorpan.
Slitskär byts på de rejälare slungorna, jag har gjort det en gång på 5år.

Vad skall man tänka på vid val av snöslunga?
All information av intresse då jag är obekant med redskapet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).