Skotare

Olja i Blondin Konverter Brockhouse 11F

8 inlägg 11436 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Olja i Blondin Konverter Brockhouse 11F

dsb  
#108977 Jag har visseligen ingen Rottne Blondin utan en Norsk Hymas 62 traktorgrävare från 1976 med samma drivlina Ford 5000. Men Rottne folket verkar mycket mer kunniga på denna drivlina än vad NH/Ford traktor folket är.

Jag har haft ner lådan och bytt en axel, ett lager och ett drev då dessa var skadade så 1/4 och Hög-växeln inte gick att få i. Sen läckte den även olja ur skvallerhålet under konverter pumpen.
Hittade inget läckage, så jag bytte alla packningar som jag kom åt. Tyvärr hjälpte inte detta så nu har jag fått ta ner lådan igen. Det ser ut som om den har läckt vid packboxen mellan själva konvertern och pumpen, denna är ny och passade mycket bra. Så nu funderar jag på om det kan vara stopp i returröret på något sätt? Har bytt både sug och retur filter innan hopmonteringen.

Men för att felsöka vidare behöver jag mer olja. I instruktionen så står det ATF-A eller Ford M2C-41-A eller B. Den senare har jag sökt på och då kom jag bland annat till Q8 T1000 10-30W Mineralolja för våta bromsar. Den kostar hälften mot ATF-oljan. Det borde ju ha kommit nya oljor sen 70talet, och huvudsaken måste ju vara att lamellerna för driften fram och tillbaka greppar bra?

Någon som har erfarenhet vilka oljor som fungerar?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Olja i Blondin Konverter Brockhouse 11F

magnus svensson  
#110665 Jag har letat som en tok efter passande olja och den oljan som motsvarar den tidigare kvaliten ATF typ A är Q8 auto16 (det finns givetvis andra märken också) som är hyfsat lätt att få tag i. Använder man fel olja riskerar man att lamellern slirar och vad jag fått reda på så är fordarna känsliga för detta. Jag tror inte detta löser ditt problem, men skall du hälla i olja så kan du ju ändå pytsa i rätt kvalité. Magnus

Användarvisningsbild

Re: Olja i Blondin Konverter Brockhouse 11F

dsb  
#110677 Jag kontaktade OKQ8 med min spec på Mobil ATF 200 A och Ford M2C-41-A. Och då fick jag tillbaka att jag skulle använda Q8 Auto 14 eller 15. Dessa säljs på Swedol i 20liters dunkar.

Jo precis får man i fel olja så är ju allt förstört, så man vill ju inte testa sig fram.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i Blondin Konverter Brockhouse 11F

magnus svensson  
#110704 Denna typen av olja är en Dexron och inte lämplig att använda i Fords momentomvandlare. Detta borde OKQ8 veta om då jag haft en ordentlig diskussion med dem. Kolla in deras produktblad på Q8 Auto 16 så tror jag att det stämmer för dina behov. Enligt Rottnes handbok för Blondinen skall den ha en oljekvalite som motsvarar F eller G. Rottne säger också att de inte tar ansvar (garanti) om man använder ATF typ Dexron. Jag misstänker att garantin har gått ut för din del men det kan väl vara en fingervisning om vad Rottne/ Ford har för inställning. Jag köper min Auto 16 olja på Swedol men får beställa den och vänta någon dag. Magnus

Användarvisningsbild

Re: Olja i Blondin Konverter Brockhouse 11F

dsb  
#110709 Ja det är ju inte lätt om man inte ens kan lita på dom som kallar sig "experter" och tillverkar oljan. Att dom inte känner till min Norska Hymas är väll en sak. Men Rottne Blondin är ju ganska vanlig. Tycker ju att så länge det är olja för "våta bromsar" så borde det fungera? Är ju samma material.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i Blondin Konverter Brockhouse 11F

magnus svensson  
#110829 Jag tror att Q8 T1000 är ännu bättre. Den stämmer klockrent mid dina behov, kolla deras produktbald. Magnus
https://www.okq8.se/servlet/ContentView ... e_103749=3

Användarvisningsbild

Re: Olja i Blondin Konverter Brockhouse 11F

dsb  
#111979 Lägger upp lite bilder från min pågående felsökning.

För nyfikna och/eller kunniga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i Blondin Konverter Brockhouse 11F

Blondin 750  
#350747 Väcker en gammal tråd då jag har samma problem och undrar om det finns någon som sitter på några tips och råd innan motorn åker ur. Det läcker alltså någonstans vid pumpen och det droppar ur dräneringshålet i botten på sprängkåpan. Några kända vanliga fel?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).