Traktorer och processorer

Skogstraktorval

78 inlägg 47182 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11071 Samtliga måste ha väldigt fin skog om ni menar att en 2wd har en chans mot 4wd.

Bytte hydraulpump på min 4wd 3060 i vintras så jag fick köra med den 2wd 365:an.
Det gick väl sisådär, om man ska över en liten bergsknall så börjar ena bakhjulet sprattla, i med spärren och traktorn börjar hasa och vrida sig i sidled istället för att gå fram.
Så får man backa och ta sats!
Samma sak i backar, i med spärren och bra fart så kanske man slipper lasta av!

4wd har jättenmånga fördelar, förutom att just drivningen inte går att jämföra så går den ju mycket lugnare i skogen pga större framhjul, man får motorbroms på 4 hjul i motlut och man kan köra mycket saktare och lugnare.

3060 har större vändradie än 365:an men den blir smidigare pga att man kommer dit man svänger.

Med diffspärr i går det ju inte att svänga så bra och om det är lerigt kasar framhjulen om man har bra vikt på bakhjulen.

Jag har rätt kuperad skog så jag måste köra 4wd.

Om du kör med en 135:a idag så tycker jag att en mindre 4wd traktor typ MF 355 eller Valmet 305 är ok, men en lite större typ 605, 3060 går mycket lugnare pga den högre vikten och större hjulen.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Valmet830.3  
#11072
Ferguson skrev:Samtliga måste ha väldigt fin skog om ni menar att en 2wd har en chans mot 4wd.

Bytte hydraulpump på min 4wd 3060 i vintras så jag fick köra med den 2wd 365:an.
Det gick väl sisådär, om man ska över en liten bergsknall så börjar ena bakhjulet sprattla, i med spärren och traktorn börjar hasa och vrida sig i sidled istället för att gå fram.
Så får man backa och ta sats!
Samma sak i backar, i med spärren och bra fart så kanske man slipper lasta av!

4wd har jättenmånga fördelar, förutom att just drivningen inte går att jämföra så går den ju mycket lugnare i skogen pga större framhjul, man får motorbroms på 4 hjul i motlut och man kan köra mycket saktare och lugnare.

3060 har större vändradie än 365:an men den blir smidigare pga att man kommer dit man svänger.

Med diffspärr i går det ju inte att svänga så bra och om det är lerigt kasar framhjulen om man har bra vikt på bakhjulen.

Jag har rätt kuperad skog så jag måste köra 4wd.

Om du kör med en 135:a idag så tycker jag att en mindre 4wd traktor typ MF 355 eller Valmet 305 är ok, men en lite större typ 605, 3060 går mycket lugnare pga den högre vikten och större hjulen.


Visst har 2wd sina begränsningar, men har man bara diffspärr och styrbroms så kommer man långt med lite planering och körteknik.

Östergren säger att det har gått bra med 135:an hittills, det tolkar jag som att han har ganska fina marker att köra i och då får man ju ställa behovet mot kostnaden.
Är det motiverat att lägga dom extra pengarna på en 4wd? Sen är det ju alltid kul med en 4wd men det har ju inte med behovet att göra.

Även på en 2wd kan man ju välja bredare framdäck, och skaffar man sig sedan en vagn med drivning så istället har man bra hjälp där.

Kör ibland ut enstaka träd hemma omkring med min MF35 (utan diffspärr) det brukar gå bra men man önskar ju ibland att man hade diffspärr och bättre frigång.

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11079 Jag har inte fina marker, det är stenig och kuperat ofta behöver man knixa rejält för att få till det. Men det funkar bra med 2wd ändå, jag kör inte i skogen med min 4wd för den har aldeles för dålig svängradie.

Avatar Fallback
s.ostergren  
#11081 Härligt med livliga diskussioner :D
Klok körning gäller ju både 2wd och 4wd, det känns just nu som att det blir en 4wd iaf, prisskillnaden är ju inte överdrivet stor nu när man kikat runt och jämfört en del.
Det är mer fördelar med drivning (och bromsar) fram och ska jag byta upp mig på vagnen så behövs det kanske (iofs grannen drar ju sin stora vagn med en viktor...)
Det stora problemet med 135:an har väl egentligen inte att få den att gå framåt snarare tvärtom speciellt med ett rejält timmerlass efter. Dessutom är det kämpigt i uppförsbackarna när framhjulen vinkar i luften och bakhjulen mest sprätter, terrängen här hemma är bitvis ganska elak så väl planerad körning är A och O. Med 4wd kan man slarva och chansa lite mer men som sagts tidigare man fastnar värre.
Stora hjul och 4wd är ju dessutom något jag gillar på bilar.
Frågan är nu bara vad man ska välja för modell?

   TS
Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11083 Ja det är roligt med lite diskussion 2wd kontra 4wd. :D .Jag har ganska jämn teräng.Problemen är suhål/mosstegar.Jag saknar inte 4 wd speciellt mycket,möjligen när man packar vintervägar i snön och inte kan backa vore det bra med 4 wd.Jag har nästan inga hala bergsknallar som ställer till problem.
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11088 Aha en till som åker i skogen för nöjes skull oxå :lol:
Själv har jag gasat runt med min CJ5a i alla möjliga o omöjliga ställen.... 8)
Med bra planering av körningen kommer man jättelångt med 2wd men med större framhjul, inte bara bredare, går dom över ojämnheter mycket lättare det behövs mindre kraft att komma över samma sten.

Då jag har en driven Moheda efter så kom jag fram bra med Volvon oxå men det är lättare mad Valmeten.

Priserna kan man undra över endel när jag tittar på blocket då man kan se priser på 55' för en 30år gammal 650, en seg traktor men ändå eller 30' för en 40 år gammal 350......

Avatar Fallback
Boden  
#11090 Jag kan inte förstå varför alla vill ha så kort svängradie. När jag svänger fullt med min 4Wd så går vagnen precis i spåren med max utslag på ramstyrningen. Om det skulle gå att svänga ännu mer så skulle vagnen gena och det bör då bli bredare stickvägar. Är det inte bättre att ha smala stickvägar?? Om det skulle behövas en tvär sväng så går det ju att bromsa ena hjulet.

Avatar Fallback
s.ostergren  
#11096 Jo det här med priserna är något jag också har upptäckt, jag tycker att min 135a borde kosta 10 max 15 000 sen ser man folk som begär 30+ :shock: men jag säljer inte.....
Känner också att man inte behöver svänga på en femöring i skogen, tvära svängar brukar bara leda till besvär = fastkörning

gnisten83 kände igen ditt alias såg att du kommer från Ryd borde inte vara långt ifrån mig (utanför rydaholm) Jag kör för växjö ms där jag sitter som ordf i offroad, ska till HC nästa helg säg gärna hej om du är där, kör grå 11-bil med "fel" på

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11102 Vad folk begär på blocket är inte vad de faktiskt får. Ibland kan man faktiskt göra bättre fynd hos handlare...

MVH

MN

Avatar Fallback
Realmode  
#11109 Det här med 2 och 4 hjulsdrift är väl lite så att man får rätta mun efter massäck :D Det mesta går ju om man tar sig tid. Jag har tex. kört en hel del ved med både Grålle och skoter. Det går aldeles utmärkt, trots att dessa knappast är så högpresterande, men rätt använda fungerar de aldeles utmärkt. Skoter går ju otroligt snabbt om man ska långt i väglös terräng och manglar sig en ordentlig basväg. Grållen är liten och smidig samt rullar fint på vägar. Däremot tänker jag inte ta på mig 1000m3f med någondera av dessa. Slutsatsen som jag ser det är att ju mer man behöver köra, och ju sämre terräng man har desto större är behovet av en bra drift.

Det där med styrningen och dess nackdelar som ökad svängradie på en 4 hjulsdriven traktor det tror inte jag spelar så stor roll. Tycker det ska gå bättre om man ser till att inte behöva svänga på en 5-öring inne i skogen. Risken att det hakar i och ställer till gråt och tandagnissel ökar ju markant. Då kommer man oftast till den punkt då det skall backas, där om inte förr märker man stor skillnad mellan 2 och 4 hjulsdrivet.

Avatar Fallback
Raffe  
#11114
Realmode skrev:Det här med 2 och 4 hjulsdrift är väl lite så att man får rätta mun efter massäck :D Det mesta går ju om man tar sig tid. Jag har tex. kört en hel del ved med både Grålle och skoter. Det går aldeles utmärkt, trots att dessa knappast är så högpresterande, men rätt använda fungerar de aldeles utmärkt. Skoter går ju otroligt snabbt om man ska långt i väglös terräng och manglar sig en ordentlig basväg. Grållen är liten och smidig samt rullar fint på vägar. Däremot tänker jag inte ta på mig 1000m3f med någondera av dessa. Slutsatsen som jag ser det är att ju mer man behöver köra, och ju sämre terräng man har desto större är behovet av en bra drift.

Det där med styrningen och dess nackdelar som ökad svängradie på en 4 hjulsdriven traktor det tror inte jag spelar så stor roll. Tycker det ska gå bättre om man ser till att inte behöva svänga på en 5-öring inne i skogen. Risken att det hakar i och ställer till gråt och tandagnissel ökar ju markant. Då kommer man oftast till den punkt då det skall backas, där om inte förr märker man stor skillnad mellan 2 och 4 hjulsdrivet.


Tycker också att en liten svängradie inte spelar så stor roll. Det är ju bara i ändan av stickvägarna man behöver svänga mera tvärt och kör man med 20-30m mellan sticken så svänger man ju inte direkt snävt.

Helt klart en annan sak när man kryssar runt i skogen efter vindfällen etc så då blir det ju kanske snävare men oavsett så samspårighet med vagnen är ju viktigast.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11122 Om du är hövding för Växjö MS så kanske du var med nere hos mej i höstas på nattorientering :lol:

Avatar Fallback

2WD/4WD

roger82  
#11132 Som så många sagt här innan: Allt hänger på vad man ska ha maskinen till och när och hur och varför osv :D

Om man sätter en säker förare i en 2WD med piggakedjor och en stirrig dåre i en 4WD som tycker att kedjor är onödigt pga just 4WD, vem kommer längst? Jag har sett många hemska exempel på förare som tror att de kan köra överallt pga bra drift, även när det gäller folk o deras terränghjulingar som de tror gör dom till kung över land o vatten

På en 4WD tillkommer ju att den kräver mer plats och väger mer så som någon sa, när man kör fast gör man det på riktigt!

När jag sitter i skotaren så har jag 8 hjul och en stark motor men jag har även vikten så när en BM 650 kör förbi på moln så skrapar jag under sidan på åkrarna i kina :lol:

Avatar Fallback
Raffe  
#11143 Förstår verkligen inte varför man INTE skulle välja 4wd på en traktor som man avser att använda i skogen, förutom ekonomiska skäl.

Avatar Fallback
s.ostergren  
#11150 Jo visst massäcken styr ju en hel del men efter en del funderande så ska jag fläska till lite mer och när det väl kommer till kritan behöveh inte en 4wd vara speciellt mycket dyrare och både Gudrun och Per var hyfsat vänliga mot oss så det blir väl att hugga lite mer.

Gnisten Tyvärr så var jag inte med hos er på nattkörningen, någon tyckte att BB var viktigare..... men nästa gång kanske :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).