Före och efter jobbet

Sågverk för redwood

8 inlägg 3767 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågverk för redwood

Marc  
#11016 Har undrat hur sågverken ser ut för kapa redwood till plank. Är det någon som har bilder eller ännu bättre en film ?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#11054 Här är ett sågverk som jag tror har hanterat redwood ,,

Bild

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11066 Rent teoritskt set så kan jag ta ner redwood till plank med min såg gigg, det finns alska verk som är 160 tum = 4 m. och ja det finns svärd i den längden oxå dock får man ha två sågar med dubbel svärd. (alltså en motor i varje ända)

Sedan vet jag att det som ovan visar på bild finns sågverk som tar redwood, antinge har man två klingor från varje sida där man först delar trädet på mitten o sedan kör upp det eller så har man vajer sågning, en form av bandsåg. DU kan ju kolla in på www-chainsawcollectors.se och kolla med några av de killarna som bor i USA

Avatar Fallback
Marc  
#11075 Såg lite halvgammalt ut på bilden , måste finnas något nyare :)
Får fråga runt på andra forum hur det ser ut.

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11080 Sågas det Redwood öht idag???

MVH

MN

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11084 Sök lite med google, finns massor o läsa.

Användarvisningsbild

Redwood

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12084 Hej jag besökte ett sågverk i Cottage Grove Oregon för ett par veckor sedan. Dom sågade virke upp till 3m i diameter men barkmaskinen klarade bara 2meter så stockarna som var större klövs först.
Sågverket var ett bandsåg så där är ingen begränsning uppåt det är bara att göra längre band. Idag sågas inte så grova träd längre för den mesta gammelskog är skyddad Det har varit ett sågverk i Sierra Nevada som hadde ett 86fots band (26.21m) Men i Sierra Nevada växer Sequoia som blir offantligt stor. Det största trädet där idag är 11meter i diameter 80meter högt och innehåller 1500m3.
Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12085 vilka stora träd :lol:

fina bilder också =)

ser ut att ha varit en toppen resa =)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).