Skogsmiljö och Trädlära

Ersättnng för lo och varg på min mark?

18 inlägg 7905 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ersättnng för lo och varg på min mark?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109929 Bo Lindevall argumenterar för att markägaren bör få kompensation för att tvingas hysa lo och varg på sina marker, med motiveringen att det sänker jaktvärdet http://www.skogsaktuellt.se/?p=36551&pt=108&m=1422

Själv tycker jag nog att det vore betydligt rimligare om markägarna fick en rejäl kompensation för alla älgbetad ungskog av t.ex. tall, då staten och Länsstyrelsen aktivt förhindrar att älgstammen skjuts ner till en nivå som är lämplig för skogsbruket. Släpp älgtilldelningen fri!
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättnng för lo och varg på min mark?

Nolltax AB  
#109931 Kollegan spänstar ut i mark iklädd kamouflage.
Bränner en veckas semester å fångar en förkylning....
Hade några hektar nyplantage. Har ej mer...
Kamerajakt a la turism torde generera högre intäkt....
Tysken gladeligen bränna peng få bränna lo/varg på bild....
Jordfräs till salu är. Vildsvinen sköter jordbruket....

Användarvisningsbild

Re: Ersättnng för lo och varg på min mark?

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109941 Jag vill ha betalt för allt salt som jag ofrivilligt måste transportera på min bil , och vinterdäcken jag måste köpa eftersom staten inte fixat uppvärmda vägar , och för regnet som som tvingar mig till oacceptabla investeringar i vindrutetorkare och biltvätt och allmän misär , nog borde staten kunna gör nått åt regnet vi betalar ju skatt , och alla odrägligt varma dagar som sliter på kylanläggningar och alla dessa pengar som läggs ut på solkräm och drycker och gud vet vad , löser inte staten det så for dom väl betala mig så jag kan köpa mig en ny mercedes varje år det är väll inte för mycket begärt vi betalar ju massor i skatt . Det är nog dags att byta namn på detta land till Gnällriket för att passa in på befolkningens mentalitet.

Avatar Fallback

Re: Ersättnng för lo och varg på min mark?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109945 Alla vargar och lo mottages tacksamt!
Stamtavlor krävs ej 8)
Rikligt med mat finnes, fint kött som gått på tallbarrsdiet.

Avatar Fallback

Re: Ersättnng för lo och varg på min mark?

alias  
#110195
Röjkvist skrev:Alla vargar och lo mottages tacksamt!
Stamtavlor krävs ej 8)
Rikligt med mat finnes, fint kött som gått på tallbarrsdiet.


Ser en viss risk att betningen på ungskogarna kommer att öka med krav på större rovdjursstammar. Om jägarna vill kunna fortsätta skjuta lika mycket klövvilt och att denna resurs dessutom ska räcka till rovdjuren, hur stora klövviltstammar kommer det att kräva och hur många fler plantor kommer att stryka med där?

Bara mina tankar. Jagar själv både älg och rådjur och annat så jag vill på intet sätt utrota dessa viltstammar, men ska de äta tallplantor så ska fanimej jag ha köttet och inte något annat jäkla rovdjur som dessutom kan ställa till problem för jakthundar och tamboskap.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ersättnng för lo och varg på min mark?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110231 Om varg och ökar, så kommer inte jägarna att skjuta lika mycket, för stammarna kommer gå ner.
Jag kan ha varg och lo på mina marker för noll kr i ersättning. :-)

Användarvisningsbild

Re: Ersättnng för lo och varg på min mark?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110233
Mangan skrev:Om varg och ökar, så kommer inte jägarna att skjuta lika mycket, för stammarna kommer gå ner.
Jag kan ha varg och lo på mina marker för noll kr i ersättning. :-)


Precis, ni vill ha dem därnere, här har vi så det räcker och blir över (lite tallskador, visst det är bra). Lik förbannat ska de nya planteras ut här istället för hos er! Skriv ett brev till Naturvårdsverket "Mangan", det är märkligt att ni inte får dem som så väl behöver dem och har massor med tillgänglig mat åt dom!. Jag kan skriva på en stödlista till ditt brev :smile:

Avatar Fallback

Re: Ersättnng för lo och varg på min mark?

flisshejk  
#110269 Håller med dig uvskogen, jag skriver också på en stödlista för den som vill ha varg på sina marker, trotts att jag bor i ett än så länge garanterat vargfritt län, det vore nog säkrast för dig Mangan att gör det inkognito.

Avatar Fallback

Re: Ersättnng för lo och varg på min mark?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110404 Det där otäckt likt ett hot.

Användarvisningsbild

Re: Ersättnng för lo och varg på min mark?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110414
Mangan skrev:Det där otäckt likt ett hot.


Inte från mig i varje fall! 🤗 Jag tycker ärligen att ni skulle behöva lite varg därnere, om vi nu ska ha varg i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Ersättnng för lo och varg på min mark?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110474 Jag har heller inget emot lo och varg på mina marker. De gör ju god nytta när de håller nere klövviltet! :smile:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättnng för lo och varg på min mark?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110700 Visst gör den, och en del jägare håller med! (Eller? ... :-) )

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=6 ... 20vargjakt

Användarvisningsbild

Re: Ersättnng för lo och varg på min mark?

swe#kipp  
#110712 Känsligt ämne det här med varg och lo ,,,, diskutera gärna på alla tänkbara sätt kring detta men hot och liknande undandbedes !!

Användarvisningsbild

Re: Ersättnng för lo och varg på min mark?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110717 Nu tror jag, efter att ha läst det igen, att "flisschejk" med följande mening: "det vore nog säkrast för dig Mangan att gör det inkognito."

Menade: Det vore nog säkrast för dig UVSKOGEN att "Mangan" gör det inkognito.
Så det var om omsorg om mig och inte ett hot mot "Mangan" på nåt sätt tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Ersättnng för lo och varg på min mark?

swe#kipp  
#110728 Okej låter bra det :)
Toppen att jag missuppfattade det hela *hehehe

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).