Traktorn i skogen

Iller

14 inlägg 16390 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Iller

hannabad  
#100569 Är det någon som har en skotare som heter Iller eller som vet något om dom tex varifrån man kan få tag på reservdelar mm?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Iller

tannas  
#100592 Är det en liten bandvagn du har så tror jag att tillverkaren heter Norsjö Mekaniska. Den har funnits i flera modeller från pistmaskin till olika former av arbetsfordon, bla för elnätsbolag. Den fanns med en v4 tidigt och sedan en vw 1,9 TDI.

Avatar Fallback

Re: Iller

hannabad  
#100761 Ja det är de, vet du var man kan få tag på reservdelar till sådana?

   TS
Avatar Fallback

Re: Iller

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100764 Jag såg faktiskt en mängd Illrar i mer eller mindre skick utanför http://www.maskinpiraten.se/ i Skene.

(tror det var Iller)

Avatar Fallback

Re: Iller

zetase  
#102454 eftersom jag jobbat på norsjö mekaniska kanske jag kan hjälpa dig! när företaget såldes så var det en kille som heter Leif Nord i forshaga som skulle ta över reperationer mm av dom äldre illrarna(sök på hitta.se eller eniro) så borde du få fram telefonnr till honom,vet inte om han håller på med dom än,annars kan du försöka få tag i Per Hansson som var tidigare ägare av norsjö Mekaniska som nu driver pergonova, www.pergonova.se

Lycka Till

Avatar Fallback

Re: Iller

Losec  
#105986 Det är inte så att någon av er äger en instruktionsbok till Illern? Vi har en Iller d200 med trasig slutväxel men ingen som helst instruktionsbok. Om ni har en köper jag gladeligen en scannad/kopierad.

Avatar Fallback

Re: Iller

Losec  
#106005 Leif Nord som nämndes ovan har en hemsida för sin verksamhet
http://bandvagnar.se/
Där står att han både reparerar och förmedlar reserdelar för bland annat Illern.

Avatar Fallback

Re: Iller

Skoterraggarn  
#110611
Losec skrev:Det är inte så att någon av er äger en instruktionsbok till Illern? Vi har en Iller d200 med trasig slutväxel men ingen som helst instruktionsbok. Om ni har en köper jag gladeligen en scannad/kopierad.


Även jag är på jakt efter en bok, dock har jag en B-100, dvs den äldre varianten med SAAB (Ford) V4. Verkar inte vara den lättaste att hitta...

Avatar Fallback

Re: Iller

Losec  
#110659 Jag ringde Leif på bandvagnar.se som lovade att skicka en instruktionsbok mot kopieringskostnad (150 kr). Den har dock inte dumpit ner än, Leif verkar köra detta på sin fritid. Rekommenderar att ringa honom, en mycket trevlig värmlänning :)

Avatar Fallback

Re: Iller

Skoterraggarn  
#110662 Jaha, det kanske inte är svårare än så då :-)

Avatar Fallback

Re: Iller

Losec  
#110663 Du kan väl påminna honom om att far och son i Hedared väntar på sin i-bok! :smile:

Avatar Fallback

Re: Iller

reyerd  
#193942 Har noen en kopi av brukermanualen til iller 200, har en -88 mod som skulle hatt seg en serivce. Om noen kunne scannet inn slik at jeg kunne motta på epost så hadde det vært flott.

Avatar Fallback

Re: Iller

taxi strömsund  
#300083 Jag har en Iller D200 -87 års modell. Har kört sönder femmans drev i växellådan, en Hurth tillverkad i Italien.
Ikväll sitter jag och söker information om denna lilla maskin. Förvånande lite det finns på nätet om den.
Jag har varit i kontakt med Leif Nord, och dreven finns inte att köpa längre. Men ritning på dreven kunde han tillhandahålla. Och eftersom vi har en fin liten mekanisk verkstad här i Strömsund så har jag förhoppning om att de kan tillverka ett nytt. Jag har inte pratat med dom än, men bara jag får ritningen ska jag göra det.
Jag tänkte att det kunde vara bra för andra som har trasig växellåda att veta att det förhoppningsvis snart finns en som kan tillverka.

Avatar Fallback

Re: Iller

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301469 Beroende på utförande av drevet så kanske det finns ett färdig ämne på Momentum som man kan utgå ifrån och sen modifiera med splines eller kilspår. Sen återstår bara härdning av drevet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).