Skördare

Klavningsproblem

10 inlägg 4240 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klavningsproblem

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110561 Har en tid haft problem med dåliga mätvärden vid klavning.
Då jag behövde ledigt ett par dagar så fick min skotarförare ta över skördarn tillfälligt och då började problemen. Han ringde efter 2 dagar och medelade att vi inte klarade mätkraven. Ut till maskin förde över allt från klaven till datorn gjorde en kalibrering och ut och mäta.
MEN VA FAAAN, inte en siffra rätt under 15% på +/- 4mm. Klavade själv 7 -8 träd gjorde en ny kalibrering och ny mätning efter detta. Nu var mätningen bättre, mätte 2 - 3 träd och låg mellan 65 - 75% så det vart ok.
Jag har haft ett digitalt måttband (digitape) liggande men inte haft tid till att sätta mig in i hur det funkar, idag var det dax. Igång med skiten (jag var ganska skeptisk) ställde om klaven och bestämde mig för att även testa funktionen "friklavning". Mätte ett träd och fick 89% men va.... jag kör logmax och är inte van vid så höga siffror på dia mätningen. Jag var tvungen att testa ett par träd till ingen gång blev det sämre än 75% , fan va bra tänkte jag. Nu var det dax för en snabb kurs på de nya funktionerna med chaufören då jag ska vara ledig tors -fre (långhelg :grin: ). Han klavade ett träd och får ett mätvärde runt 50%, men va i helv.......
Jag mätte om samma träd och ligger runt 80%, vi testar ett par trän till och han ligger hela tiden 20 - 40% sämre än mig. Vi konstaterade att vi gör någonting väldigt olika när vi klavar och att det förklarar en hel del "spök" som vi haft med mätningen.
Är det här ett vanligt problem när man är fler som kör samma maskin?



   TS
Avatar Fallback

Re: Klavningsproblem

mrme  
#110592 Ja kör en 1270 E 414 å har strulat en del med klavningen, får allt mellan 100%-50% på +/- 4 mm. Tittar man på klaven vad som står så blir de ju såklart bra men de vill ja inte hålla på med, ja klavar genom trädet hoppar över vid kvistvarv/knölar bryr mej inte om att stammen är oval. Kan bli väldigt ojämna resultat mellan träden, tallen är sämre.

Körde ponnse h53 förr å de var mycke jämnare och högre resultat på det agget.

Användarvisningsbild

Re: Klavningsproblem

Knegarn  
#110616 som vanligt fattar inte en finne då hur ni klavar?
när ja ska kontrollmäta så hugger jag upp säg 10 stammar, blir ju då en 30 klabbar ca. för över dom stammarna till klaven, sen ut o mäta genom allt och redan då på klaven ser man ju hur många % under eller över en stam är i jämförelse med det maskin mätt upp. bruka tex stå -1,32% eller +0,71%. när man mätt in alla klabbar för man över klavens resultat till datorn i skördarn och där får man upp en jämförelse av vad skördarn mätte och vad klaven mätte. brukar ligga på +-1%

hur gör ni och vad menar ni med 50 och 70%?

Avatar Fallback

Re: Klavningsproblem

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110626 Här är de viktigare att ha så många mätvärden på dian som möjligt inom intervallet +/- 4mm. man drömmer väl om över 85% av mätpunkterna inom de intervallet.
Själv tycker jag att de är viktigare att ligga nära på trädets totala volym och att allla diametrar oftast är lite grövre i verkligheten.

Avatar Fallback

Re: Klavningsproblem

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110687
Knegarn skrev:som vanligt fattar inte en finne då hur ni klavar?
när ja ska kontrollmäta så hugger jag upp säg 10 stammar, blir ju då en 30 klabbar ca. för över dom stammarna till klaven, sen ut o mäta genom allt och redan då på klaven ser man ju hur många % under eller över en stam är i jämförelse med det maskin mätt upp. bruka tex stå -1,32% eller +0,71%. när man mätt in alla klabbar för man över klavens resultat till datorn i skördarn och där får man upp en jämförelse av vad skördarn mätte och vad klaven mätte. brukar ligga på +-1%

hur gör ni och vad menar ni med 50 och 70%?


Precis så gör vi med, fast den dagliga kollen gör vi inte med 30 bitar utan lite färre. Hur gör ni andra egentligen??

Sen ska man tänka på att det är PÅ bark man ska mäta, har kvivarna flängt av barken så slår det rätt mycket, speciellt vid klenare diametrar.

Avatar Fallback

Re: Klavningsproblem

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110689 Utöver vad som är sagt tidigare vill jag tillägga att om klavning görs på "exakt" den mätpunkt som anges kan den vara på punkt som är grövre än före och efter detta ställe. Notera att aggregatet inte tar in stigande diameter.
Vill du bedöma om mätpunkten skall användas så leta upp lägsta mått (mot rot) före föreslaget måttsälle och mät där. Det är det lägsta diametermått som datorn registrerat.
-Notera LogMax problem med piggarnas minskande inträngning när matning går lätt.
- På något stort LogMaxaggregat har inte axeln suttit mitt i matarhjulet.
- Att "genomskåda" systematiska fel såsom barkskav, ovalitet etc. ökar träffsäkerheten. Detta är en kunskap som kommer efter längre användning/utbildning.

Avatar Fallback

Re: Klavningsproblem

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110761 Fördelen med att använda digitapen ihop med funktionen friklavning gör att jag inte behöver några fasta mätpunkter. Jag hoppar över besvärligheter så som kvistvarv, barkskav, ev. slirskador och har möjligheten att ta betydligt fler mätpunkter om så behövs.
Jag kör vanligtvis med 4-punkts mätning på mitt log max, men då jag fått in en kvist som knäckt en kontakt till mätkolven har jag tillfälligt gått över till att bara mäta med valsarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klavningsproblem

Knegarn  
#110772 Logmax har varit förbjudet att använda i finland pga. osäker mätning (alltså förbjudet att använda som överlåtelsemätning) vet inte hur det är nuförtiden.
blir det inte svårt att få totalsumman på trädet att stämma om ni kalibrerar om så fort några mätpunkter inte stämmer?

Avatar Fallback

Re: Klavningsproblem

mrme  
#110815
Knegarn skrev:Logmax har varit förbjudet att använda i finland pga. osäker mätning (alltså förbjudet att använda som överlåtelsemätning) vet inte hur det är nuförtiden.
blir det inte svårt att få totalsumman på trädet att stämma om ni kalibrerar om så fort några mätpunkter inte stämmer?


Vi ska kontrollmäta 2 träd/skift stämmer de hyfsat kör man vidare och kalibrerar i slutet av veckan, stämmer de riktigt illa får man slänga ikull ett gäng träd för att få ihop mätpunkter å sen kalibrera. Kalibrerar man på få mätpunkter kan de nog lätt bli knas.



Hur gör ni andra när ni kontrollmäter kollar på klaven hur det stämmer mellan datorns mätning och vad som står på klaven, ja mäter igenom träden utan att titta så mycket på klaven. Tall är svårare än gran att få bra, dom är oftast knöliga och krokiga.

Vilket sätt är rätt att klava på??



Vore kul med ett program där man kan föra in alla kontrollmätningar för varje månad och se hur de ligger till, finns de nått sånt tillgängligt??

Avatar Fallback

Re: Klavningsproblem

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110819
mrme skrev:Vore kul med ett program där man kan föra in alla kontrollmätningar för varje månad och se hur de ligger till, finns de nått sånt tillgängligt??

Ktranysis är ett program som finns på Skogforsk. Jag tror det kan hämtas hem gratis. Där kan flera KTR-filer ackumuleras.

Vill du skicka 400 stamfiler så gör jag en snabbkoll (utan kostnad) och det går då att se hur följsamt diametern är intagen utefter stammen på utvalda träd. Kontakta mej via PM först.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).