Skogsekonomi

Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

276 inlägg 97147 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108288 Bevattning kan ju utföras på många sätt, antingen billigt men vattenslösande eller dyrt och vattensnålt. På världsbasis så producerar i genomsnitt bevattnade fält ca 3 gånger mer/ha än icke bevattnade fält.

F.ö. lär bevattningsbehovet även öka i Sverige beroende på grund av allt torrare försomrar.
/Niklas

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108301
Trapper500 skrev:Jag må säga att jag tyckte om den signatur som citerade Mark Twain:

- Investera i mark - jag har hört att den inte tillverkas längre...

Det beror på hur du definerar mark.

Skogsmark kommer att nybildas i stor omfattning under de kommane 25-100 åren. Det jag avser är de oändliga marker i norra Ryssland, Kanada och Sverige som idag är tundra eller skogliga impediment. I och med klimatförändringen så kommer dessa områden att tina upp och få ett varmare klimat som därmed ombildar dem till produktiv skogsmark.

På lite längre sikt så kommer inlandsisen på Grönland att smälta av och frigöra hela kontinentens mark. Det är tydligen finfin odlingsmark men än så länge är klimatet för dåligt för att någon odling ska kunna ske. Om 100 år kan Grönland vara den nya platsen för skogsodling i stor skala. Vem hade trott att Danmark skulle bli en nation att räkna med då det gäller skogsbruk!

En bra investering kan vara att köpa fin mark som idag är impediment, på grund av klimatzon, men i framtiden kan vara produktiv skogsmark.

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Trapper500  
#108308 JAG TROR INTE ETT DUGG PÅ VAD OAS-forstse säger..

Vem skall exploatera och ta itu med dessa permanentfrostiga kala, trista och kalla marker på Grönland? Som nu ev. blir frilagda?

Är det de, som tidigare har jobbat nog för att överleva i ett mycket hårt arktiskt klimat?. Varav de flesta är döda idag? De som hade åtminstone någon ambition och framåtanda...

Sverige var ju faktiskt ett kvalificerat U-land för bara 100 år sedan.

Eller är de, de som idag sitter på biblioteken, som skall fixa till och odla upp Grönlands avsmälta permafrostdelar?

De som nu sitter och fikar, småskrattar och dricker kaffe och uppbär bidrag från svenska skattebetalare?

Och som idag går på FOREX och skickar pengar söderut? Är det dessa vi skall sätta tilltron till?

Är det dom som skall fixa till den "finfina permanentfrostiga odlingsmarken" på Grönland framöver? Enligt OAS forests?

Det tror jag inte ett vitten på!

Men ett vet jag! Det jag nu har sagt - kommer att ta hus i helvete...

För yttrandefriheten i Norden idag är fullständigt obefintlig!

Användarvisningsbild

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108316 Trapper du kan tro vad du vill. Detta är vetenskapliga fakta. Inget som jag hittat på.

Vi finns en kort tid här. Det kommer andra människor efter oss.
Jag håller med dig att det inte känns så spännande att betala pengar för impediment liknande marker.

Dock vet jag andra som redan börjat praktisera detta. Köper skog med SI G12, kalhugger, markbereder och planterar Contorta. Nästa skogsgeneration kan mycket väl komma att bli C20 (alltså mer än fördubblad produktion).

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

agronome-kleptoman  
#108534 De som nu sitter och fikar, småskrattar och dricker kaffe och uppbär bidrag från svenska skattebetalare?

Och som idag går på FOREX och skickar pengar söderut? Är det dessa vi skall sätta tilltron till?


Detta är inget SD eller politisktpropaganda forum, vill du yttra dig politiskt, sprida ko bajs ingen som hindrar dig att göra det men inte här tack!!
Det vi skriver om här är faktiskt skogsfrågor Det är alltså så långt från Forex och främlingsfientlighet man kan komma

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Trapper500  
#108702 Jag har ALDRIG pratat om några Sverigedemokrater. Det är dina ord "agronome-kleptiman". The dirty mind is yours... som det brukar heta...

Men det jag har funderat över är varför det gnälls så otroligt mycket om brist på arbete i dagens samhälle...

Och att det aldrig duger (och detta är min personliga fundering) för svenska ungdomar och invandrare att jobba på försomrarna. somrarna, och höstarna...

Utan att vi skogsägare ALLTID måste importera arbetskraft från alla andra delar av världen för att få vissa arbeten uträttade i det här landet.

För t ex. skogsplantering, röjning, bärplockning mm. Här kommer det folk från alla världens kanter. Samtidigt som det påstås att vi har arbetslöshet!

Sådant uträttade ju vi ungdomar i Sverige förr i tiden!

På på femtio, sextio och sjuttiotalet. Inte var det väl alltid så kul! Det var varmt! Det var mygg och det broms ibland!
Men vi var glada att få tjäna ihop lite pengar till en transistorradio eller en "halv moppe" på den tiden... Det var inga "Curlingföräldrarföräldrar på dentiden" som förstörde arbetsmoralen...

Det är ju det - jag menar... agronome -klepttoman. Det finns ju inget "GO" i dagens samhälle...

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

agronome-kleptoman  
#108725 Du är på fel forum min herre!! Det är inte här man ska debatera grova generaliseringar snarlika SDs om hurvida Citat "De som nu sitter och fikar, småskrattar och dricker kaffe och uppbär bidrag från svenska skattebetalare?

Och som idag går på FOREX och skickar pengar söderut? Är det dessa vi skall sätta tilltron till?" slut Citat,
Jag kan säga det att i mina hemtrakter är det bara ungdommar och ny anlända som håller skogen vid liv, skogsbonden dog ut för länge sedan och hans arvingar är stadsbor, gårdarna är övergivna och byarna är öde,men skogen är atraktiv och det är tur att vi har duktiga ungdommar som vill vårda den.

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Trapper500  
#110475 Jag tror att vi skall avsluta den här tråden. Den har ju blivit så "dötrist"!.

Jag vill faktiskt få lite mindre sura inlägg och gärna många nya fräscha, pigga och roliga nya intryck....

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

stektlök  
#204985 Tjena Zalman !!

5-årsdagen närmar sig !! Hur ligger dina spådomar till? Kommer dom falla i god jord ?

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

machonisti  
#204988
stektlök skrev:Tjena Zalman !!

5-årsdagen närmar sig !! Hur ligger dina spådomar till? Kommer dom falla i god jord ?

Mvh

Kanske var det 5 år efter 5 år!

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

stektlök  
#205028 Hallå machonisti !

Menar du 10 år för zalman alltså, han skrev juh fem eller ?

Personligen tror jag på nya monsterstora jordbruksbidrag från EU 2014 :surp:

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205029
stektlök skrev:Tjena Zalman !!

5-årsdagen närmar sig !! Hur ligger dina spådomar till? Kommer dom falla i god jord ?

Mvh


Det bara att erkänna, min spådom föll inte in.

Det jag inte kunde förutse:
-Oljeproduktionen i USA ökar snabbt och år 2020 kommer USA ha gått om Saudiarabien som världens största oljeproducent. Det säger Internationella Energirådet IEA i sin senaste prognos.

-Den ekonomiska krisen i södra EU.

Dock har jag blivit 50% bättre skogsbonde på 5år och det känns skönt.


EDIT:
Det är svårt att spå, nu pratar man om att oljan kostar 150 dollar till sommaren.
www.di.se
Senast redigerad av Zalman tor 17 jan 2013, 18:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

machonisti  
#205046 steklöken: det var dethär jag menade vi tittar väl framåt 5 år då?

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

stektlök  
#205115 Ja, spå några fem år fram i tiden är svårt ! Vi kör Januari 2018 då... jag tippar på nya feta gårdsbidrag till jordbruket, å våra tallar, granar, björkar skjuter i höjden... sälja björkved för 700-800 kr per travad meter :mrgreen:
Bensin 24,50 kr L
El 1 kr Kw
Vad tror du ? (i lite xtremt fall)

Användarvisningsbild

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Fredrik Reuter  
#381242 Hej,
Jag har flyttat denna tråd till den nya kategorin för skogsekonomi.
Det var ett tag sedan tråden uppdaterades, men det finns mycket intressant skrivet och ämnet lever i högsta grad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).