Motorsåg och handhållet

Kedjeslipmaskin

114 inlägg 78943 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110452 vad kör ni med för tjocklekar på skivorna till respektive kedja? har provat en del nu,och kommit fram till att 4,5 skiva går bra till "325 när den är skapligt ny med 55 graders vinkel,men på slutet så är den för tjock,så jag kommer att inhandla 4,0 skiva och prova med då! vad har ni för hårdhet på skivorna? har själv än så länge bara provat med röda skivor.tycker för övrigt att 3,0 skivan inte går bra till "325 kedjorna pga att du får för mycket "näbb" om du vill ha med botten någorlunda,samt att den flexar för mycket!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

stegmaster  
#110467 4mm skiva til alla typ kedjor(blå type) och 6 mm til ryttarna. 60 grader eggvinkel til alla kedjetypar.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124509 Jag köpte en Oregon idag, exakt denna modell var det:
Bild

Den var oanvänd men väl inte helt ny, senaste modellen har väl en annan klämkonstruktion för kedjan.


Någon som kan föreslå hur man ska börja med inställningar och slipskivor?
Det medföljde skivor på 3,2 4,0 4,7 och 6,0 mm, 3,2 och 4,7 är dressade runda, övriga "odressade".
Sågarna jag har är Husqvarna 346 och 55 med pixelkedja, "325 antar jag att kedjorna kallas.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

stegmaster  
#124591 Här finns en manual til en maskin som liknar din???
verkar som som dom olika skivorna er för olika kedjetypar.(altså inte nån egen för att slipa ryttarna).
Kolla Pdf sida 17, här finns en tabell över vilka skivor som passer dom olika kedjen.
http://www.baileysonline.com/PDF/Oregon ... nglish.pdf

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124699 6 mm-skivan brukar normalt vara för att slipa ryttarna

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124715 Ja jag har läst på nu, var en jäkla tabell och en massa siffror.
Men jag gissar på 3,2 mm skiva, 55° vinkel på denna, 30° vinkel på städet och 10° tilt på detsamma, låter det bekant?

Jag har använt en lånad liknande äldre slip tidigare, men aldrig ändrat annat än städvinkel på den, funktionen att tilta städet 10° tror jag inte ens finns på den.........eller om jag bara missat den.

Läste mig i.a.f till att 6 mm skivan som th skriver är till för ryttarna.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

stegmaster  
#124726
D Brown skrev:Läste mig i.a.f till att 6 mm skivan som th skriver är till för ryttarna.

Jo det brukar ju vara så, er sånn til min grindomatic åtminstone, det er en vanlig slipskiva(samma typ som til vinkelslip), altså inte en röd eller blå, som brukar vara vanlig för sliping av själva tanden.
Men det står ju i manualen at du ska använda 1/4" skivan, så det stemmer ju bra, som du säger.
I runda slänger, så brukar jag 60¤ grader på skivan, sen 30¤ grader på städet och 10¤ tilt (på semi chiesel typ BP kedjor), och 25¤ grader på chiesel(typ LP kedjor), ingen tilt.
Men det finns säkert olika synspunkter ¨på detta. :wink:

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124730 Ser man som amatör någon uppenbar skillnad på BP och LP-kedjor, eller får man läsa sig till det på förpackningen?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124746 Chisel kedja/LP har en hörna på ca 90 grader där tandens sidoplatta och topp platta möts.
Semi chisel/BP har en mjukare, rundad hörna.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

Staväng  
#124758 Är chisel detsamma som vad Stihl på svenska kallar helmejseltandad? Och hur ska picco superkedjan slipas? Jag slipade som jag tidigare har gjort på mina pico micro kedjor men resultatet blev i princip oanvändbart.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

ryared  
#124761 är det någon som vet om det finns någon slipmaskin som tar 0.325, 3/8 och 404 kedja och blir det lika bra resultat på alla tre kedjorna?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

totte  
#124766 Chisel, skall egentligen kallas Full Chisel = helmejseltandad (chisel betyder (hugg)mejsel)

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

Staväng  
#124770 Självklart!! Tack Totte, du har återigen gjort oss lite klokare.
Och skillnaden ser man alltså på skarpt hörn på full chisel och rundat hörn på semi. Eller?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

totte  
#124778
Staväng skrev:Självklart!! Tack Totte, du har återigen gjort oss lite klokare.
Och skillnaden ser man alltså på skarpt hörn på full chisel och rundat hörn på semi. Eller?


Stämmer bra det.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124830 Det låter löjlugt o kalla nånting för full bara för att det är vad det heter...

Kanske är det correct, men det låter konstigt.
Semi chisel är ju inte riktigt chisel, men chisel är chisel, om jag är full eller inte.

Mejseltand hette det när det kom på ren svenska. Chisel är det Eng språkets benämning på det samma.
Skovel tand hette det när det inte var mejsel eller chipper om man nu väljer den utlänska varianten.

Skoveltanden korsades med mejsel tanden och det blev en tand som var 60% chisel och 40% skovel.
Svenska namnet på denna vet jag inte men det är det vi kallar semi chisel idag. Alltså nästan mejsel, eller mer mejsel än skovel....

Hihihi

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).