Motorsåg och handhållet

Husqvarna 444 startbekymmer

20 inlägg 19314 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 444 startbekymmer

TheDvl  
#110097 Hallå

Nu har jag bestämt mig för att få professionell hjälp genom att gå med i detta forum.
Jag har en Husqvarna 444 som är ett arvegods från min morfar.
Den har varit lite krånglig med starten innan men fick rätt på det genom att justera förgasarens H, L T.
Glad i hågen for jag ut på jaktmarken för att röja upp lite döda träd.
Fick lite bekymmer när förgasaren skakade loss men det var lätt åtgärdat genom att spänna fast den igen. Den gick som smort men började stanna från ingen stans och var svårstartad igen. Denna gången när den var varm. till sist startade den inte alls. Bytte stift på den och sen rockade den på igen.
Men trädet efter och den blev varm igen och denna gång stannade som det verkar för evigt.
Jag har:
Bytt stift igen
Bytt alla packningar i förgasaren
Bytt packningar in till cylindern från förgasaren
Ställt tillbaka H,L till grundläger ett varv
Rengjort luftfilter
Rengjort allt vid svänghjulet och kontrollerat kablar
Kontrollerat stiftets avstånd och gnista (mycket bra)
Kompressionstest, vid ett drag går nålen upp till 5bar

Men lika förbannat startar den inte
Stiftet är helt surt när man skruvar ut det för att kolla om den fått soppa, så det får den.
Alltså inget soppaproblem

Det ända jag har kvar som förslag är att riva cylindern och ser hur denna mår. Men tycker det är konstigt om det skulle vara problem eftersom den har ett bra komp.

Vad har ni för förslag?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 startbekymmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110099 Att en sådan klenod har vaknat till liv. :smile: Såna dödade vi många på mitt företag på den tiden det begav sig. Vevaxeltätningarna brukade vara den slutliga dödsdomen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 startbekymmer

TheDvl  
#110127 Hallå

Vad innebär vevaxeltätning?
Är det den som delar sågen i två delar eller var sitter den?
Något dyrt att fixa, mycket jobb?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 startbekymmer

Skogshuggarn  
#110128 Vevaxeltätning/radialtätning.

Dessa ser till att det är tätt och ingen tjuvluft mellan vevhuset/sågkroppen och utgående vevaxeltappar.
Går ganska bra att byta för normalhändig, men kräver oftast avdragarverktyg av bla magnethjulet.

Tror du att detta är felorsaken SKogsola?,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 startbekymmer

totte  
#110142 Skulle nog inte i första hand misstänka tätningarna, brukar inte bli sur då, får ju för mycket luft och med sämre sug från vevhuset drar den in mindre soppa också. Brukar också gå att få igång även om tätningarna är lite dåliga, men sen går den som en kratta.

Svårt att säga vad som är problemet, förgasarmembran kanske, skit i nålmunstycket så den inte stänger ordentligt, felböjd hävarm mellan membran och nålventil. I varje fall innan man börjar riva sågen för att kolla tätningar så bör förgasaren kolla igenom grundligt igen.

Alternativt håller tändmodulen på att ge upp.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 startbekymmer

TheDvl  
#110222 Ok
Steg nummer ett blir alltså att riva förgasaren igen och kolla så att allt är ok.
Om det är tändmodulen som håller på att ge upp, vad för strömstyrka skall den ge för att vara frisk?
Satt och läste om just tändmodulen igårkväll och det var någon som skrev att om den inte ger tillräckligt med ström kan det vara så att när väl stiftet är monterat "orkar" den inte ge den fina gnista som den gjorde när den var i det fria.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 startbekymmer

Phantom  
#110240 Jag vet inte vilken styrka tändmodulen ska ge, men det stämmer att den kan ge fin gnista i det fria men inte lika stark när stiftet är monterat.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 startbekymmer

totte  
#110361 Nej det finns inget du kan mäta på tändmodulen, om du inte har en fruktansvärt avancerad högspänningstestare. Men prova att bryta ut elektroden på ett tändstift så du ökar gapet. I normalfuktig luft måste den klara att ge gnista över minst 3 - 4 mm, annars har du dålig spänning. Finns små provare att köpa också.

Kolla att du fått membran och packningar i rätt orning i förgasarn, vanligt fel, mycket lätt hänt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 startbekymmer

Skogshuggarn  
#110434 Ibland kan det faktiskt vara fel på fabriksnya stift.
Att det skulle inträffa på 2 st är däremot extremt långsökt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 startbekymmer

TheDvl  
#111087 Ok boys, har nu rivit ner hela min såg.
Plockade sönder hela förgasaren och rengjorde nålen och alla andra småsaker i förgasaren.
Tyckte det var lika bra att riva cylindern för att kolla.
En sån besvikelse, kolvringen hade koxat fast mot utblåset och kan nog vara så att detta är boven i dramat.
Cylindern går nog att hona om men en ny kolv och ring är ett måste.
Frågan är nu om det finns någon i detta forum som ligger på dessa två prylar som jag behöver till en rimmlig penning.
Visst man kanske skulle lägga ner detta projekt men eftersom jag lagt ner så mycket tid på det redan hade det varit kul att få igång den igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 startbekymmer

Nonkan  
#111102 Vi håller precis på att rensa ur gammalt (och då menar jag gammalt) mög från vårt reservdelslager, kan kolla om det finns någon kolv imorgon. Det är fabriksnya grejer i kartong, så jag vet inte vad priset ligger på isf.

Hona cylinder är ingen bra idé, beläggningen är såpass tunn. Är det kolvrester tar du bort dem med saltsyra. Är det grova repor är det nog lika bra att ge upp, det är inte värt ett cylinderbyte.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 startbekymmer

TheDvl  
#111125 Hallå Nonkan

Det hade varit en dröm om ni hade haft det. Hör gärna av dig om du finner något.
Inga repor i cylindern, bara kolvrrester så det blir till att ta fram saltsyran.

skogsbilder/image.php?album_id=289&image_id=4665

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 startbekymmer

Nonkan  
#111154 Vilken vacker kolv :)

Tyvärr hade vi varken kolv eller cylinder kvar. Däremot ett vevhus till det facila priset 2056:- om du är intresserad :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 startbekymmer

TheDvl  
#111202 Det var var synd.

Hahaha....tack för erbjudandet, men så mycket arbete tänkte jag inte lägga ner.
Någon som har tips om var man komma över prylar till min oldschool såg?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 startbekymmer

M_M  
#111278 Jag fick tag i en tändspole till min 444SG hos IP Motor i Hedemora.
Kanske värt att kolla med dom?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).