Skördare

Erfarenhet av 901

20 inlägg 15938 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenhet av 901

pernils  
#110205 Jo var i helgen och provade en 901 kring -99 med 945 (blå huv)..

Vad jag har kommit fram till ...

Kapsågen vill inte kapa hela vägen ut blir bara ett litet fällkap... När man har agg. öppet läge och kör med manuell kap så går den hela vägen .. men inte då man tagit trädet varken på automaknappen eller manuell kap.

Enda sättet att komma igenom är att med höger spak dra pek finger knappen nedåt samtidigt som man kör men manuell kap. Efter 2 -3 försök så går den igenom.

Det andra som är lustigt i mina ögon är att vid fullt utligg med bomkranen så orkar den inte lyfta agg. Utan man måste dra det tills sig till typ hälften innan bommen lyfts.


Var också med om att nästan tippa med maskinen ... Kollat lite på hydraulschemat och tror att när man kör framåt (midjan lösgörs) och kör med hytt niveleringen så kan oljan i från hytten rusa ner i cylindrarna för axel låsningen. Lika tryck på båda sidor gör att kolven går ut. Bör nämnas att jag hade agg ut mot sidan. Det var en otäck upplevelse som jag lyckades göra 2 ggr.

Längd matningen verkade inte funka .. på displayen stod det bara 525 .. diam verkade funka i alla fall då dessa siffror 320 sjönk då toppen närmade sig.


I maskinen sitter det vmm2000 eller vad det heter ...


Jo en annan sak ... gran gick det skapligt men vart ändå lite väl mycke backa och ta omtag för att kvisten skulle gå av. Med björk så var det mycket besvärligare ....


Tillväga gång sättet för att ta ett trä


tilt upp agg (vänster spak pekfinger)
klämma åt trädet (antingen vänster skap knapp under automat ... eller höger spak med tum knappen)
välja träd (höger spak .. tryck knapparna)
kapa (automat knappen ... eller manuell kap .. vänster spak)
fälla (vänster spak .. pekfinger samt dra emot stocken)
bearbeta (automat knappen.... i mitt fall vart det att köra rullarna med vänster spak)


Så är det någon som har lite synpunkter på orken i bommen ...

Tipp benägenheten ...

Längmätningen ....

Kapningen ...




Söker också manual till datorn .. fanns bara några sidor som beskrev vilka koder som gjorde vad under F1 F2 F3 etc .. ej komplett uppsättning ...


Tack på förhand.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av 901

stegmaster  
#110211 Finns manual til vmm 1000 här, men har ingen aning hur lik denna er vmm 2000???? :???:

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av 901

pernils  
#110224 Tja ... har tuggat igenom den redan lite lätt.... Det är inte riktigt lika som på 2000.

Att längd matningen inte fungerar är nog ett kabelbrott .. men det är inte så trevligt att stå ute och undersöka detta just nu ... är ju -15 var enda dag.


Det har suttit en klipp på maskinen sista tiden. Men det borde inge ge någon signal om dom har varit och skruvat ner trycket. Tänkte då mest på avsaknad av kraft i bommen.


Andra tråkigheter med maskinen är att det läcker disel .. antagligen i ifrån disel värmaren. Sedan är det lite söl kring sviveln på hytten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av 901

sjohult  
#110285 hej. det där med att längdmätningen och kapningen inte funkar kan noga vara att aggregatet inte har körts på länge. det gör att givarna inte vill vara med riktingt när man ska igång å hugga igen. ett enkelt sätt kan vara att plocka bort dom och sätta på en borr maskin på dom. det brukar göra att dom kommer igång igen.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av 901

pernils  
#110337 Tack för tipset ..

Skruvade bort locket på el lådorna på 945 agg. där finns 3 st dioder finns dom med i manualen ? Den ligger i maskinen som står 7 km bort.

Skall också ta med tryckmätaren från jobbet och mäta lite tryck. Enligt nuvarande ägare så har dom ställt ner trycket lite grann.

Är det inte fler som kör 901 med 945 agg och bomkran som kan slänga in lite synpunkter ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av 901

Skogshuggarninorr35  
#110339 Vad jag kommer ihåg från 945 så ska du röra på givarna och då ska väl dioderna blinka när givarna ger impulser.
Den tredje är väl en grundkalibrering av dom om jag kommer ihåg rätt.(rätta mig om jag har fel så han inte blir lurad)
När du gör grundkalibreringen så ska du ha kvistknivarna ihop och skruva på ena ställskruven tills tredje dioden lyser. :???: va det nog...

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av 901

Skogshuggarninorr35  
#110342
Skogshuggarninorr35 skrev:Vad jag kommer ihåg från 945 så ska du röra på givarna och då ska väl dioderna blinka när givarna ger impulser.
Den tredje är väl en grundkalibrering av dom om jag kommer ihåg rätt.(rätta mig om jag har fel så han inte blir lurad)
När du gör grundkalibreringen så ska du ha kvistknivarna ihop och skruva på ena ställskruven tills tredje dioden lyser. :???: va det nog...


Nu tror jag att stenen föll ner du ställer in varje givare med två av dom, du vrider givaren tills dioden för varje givare lyser sen syncar du givarna med den tredje tills den också lyser ,med kvistknivarna i stängt läge.
Ja är fortfarande inte 100 men nästan.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av 901

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110349 Hej
diametergivare.
Ta loss pluggarna på insidan knivarna sätt ihop o lägg ner på en stubbe.Lossa låsmuttrarna fram o vrid så att du ser lampan tända o släcka sig en för varge givare,hitta centrum för varge givare o lås fast.Sedan tar du o skruvar på en skruv nere till vänster i boxen tills dioden i mitten tänder sig.Skruva tillbaks pluggarna.Grund kallibrering är gjord.Ta sedan ett rör ca100mm o stoppa i agg o gå in på kallibrering i datan skriv 100.Längdmätning kollar du på dioderna nere till höger ska blinka växelvis när man snurrar mäthjulet.
Svärdet sitter en givare vid sågmotor.Koppla först ur kapkontroll i dator o prova.
Hoppas det är lite till hjälp,mvh M

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av 901

pernils  
#110351 Tackar så mycket ..

Ni som har erfarenhet ... Är bom kranen så klen att den inte orkar lyfta 945 på fullt utskjut ??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av 901

Skogshuggarninorr35  
#110352 Den ska utan problem lyfta på fullt utligg

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av 901

pernils  
#110353 Är av samma åsikt som dig ... Blir att kolla trycket då ... Som det är nu så måste man dra åt sig till halva utskjutet längd innan kranen segar sig upp.


Det här med att hytt niveleringen är samman kopplad med axel låsningen bak .. kan inte det gör att maskin tippar då man kör framåt samtidigt som man nivelerar hytten ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av 901

Skogshuggarninorr35  
#110356 Nej det upplevde jag aldrig som något problem.
MEN om du till exempel avverkar i en uppförsbacke ska du passa dig för att köra niveleringen i ändläge för då låser du pendelaxeln, och då står du hux flux på tre hjul och då kan du få dej en otrevlig tur baklänges om du börjar backa, men det gör du bara en gång sen är du botad. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av 901

pernils  
#110358 Står i valet och kvalet om det skall bli affär. En hel del skruvning är det ... sedan den "nära döden upplevelse" då maskinen gick upp på 3 hjul så undrar man kring konstruktionen lite .. det var ju på plana backen .. tung kran på tung hytt infästning lång ovan backen ger ju intryck av instabil konstruktion.

Som sagt börja med en översyn med tryckmätare och hydraulschema. Gå vidare med givare på agg för längd och kap.

Annars är 945.1 ett bra agg? .. kan vara trycket med den kändes oroväckande svag då det gälde kvsitning

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av 901

sjohult  
#110370 utav dom erfarenheterna jag har så tycker jag att 945 aggregaten är ett bra aggregat. det är ju ett smidigt aggregat i gallring.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av 901

pernils  
#110381 Okej ....

Synd bara att man inte har fått prova det under dom rätta förutsättningarna ....

Är det någon som har erfarenhet om att automat säkringen (25A) bredvid huvudbrytaren blir sliten dvs att den bryter vid lägre amp uttag än 25. Provade en kväll med arbetsbelysningen och rätt som det var så slog den ifrån. Inte omöjligt att det är någon matarkabel som har bortnött isolering.

Håller på och jagar lite ang manualer till vmm200 .. det går inte så bra .. Efter samtal med närmaste valmet verkstad så fick man intrycket att man inte hade dom på pdf utan förfarandet var att man måste köpa dom ifrån komatsuforest.

Låter långsökt och osmidigt ...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).